Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Norja: Lapsille oikeus vaihtaa sukupuolta 7-vuotiaasta alkaen

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin lapsena ja esiteininä vaihtanut sukupuoleni pojaksi. Aikuisiässä olen ollut täysin tyytyväinen sukupuoleeni naisena. Ei lapsi ole valmis tuollaisia päätöksiä tekemään. Kehitys täysin kesken. 

Vierailija
22/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:04"]

Norskit on fiksuja taloudenpitäjiä. Se että nää lapset saa olla sellaisia kuin haluaa vähentää tutkitusti mielenterveysongemia ja mielenterveysongelmat tulee yhteiskunnalle kalliiksi, puhumattakaan yksilökohtaisista tragedioista. Hyväksyntä on win-win-tilanne kaikin puolin. Tosin en ehkä rupeaisi vielä noin pienen kroppaan kajoamaan.

[/quote]

Tässä ei ollutkaan ajatuksena kajota 7-vuotiaiden kroppaan, kyse on juridisesta sukupuolen vaihtamisesta, eli lapsen ei enää tarvitse odottaa täysi-ikäisyyttä voidakseen virallisesti olla sitä sukupuolta, joksi itsensä tuntee. Korjausleikkauksia tehdään jatkossakin vasta täysi-ikäisille (vai oliko se ikäraja 16 vuotta?).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:04"]

Norskit on fiksuja taloudenpitäjiä. Se että nää lapset saa olla sellaisia kuin haluaa vähentää tutkitusti mielenterveysongemia ja mielenterveysongelmat tulee yhteiskunnalle kalliiksi, puhumattakaan yksilökohtaisista tragedioista. Hyväksyntä on win-win-tilanne kaikin puolin. Tosin en ehkä rupeaisi vielä noin pienen kroppaan kajoamaan.

[/quote]

Tässä ei ollutkaan ajatuksena kajota 7-vuotiaiden kroppaan, kyse on juridisesta sukupuolen vaihtamisesta, eli lapsen ei enää tarvitse odottaa täysi-ikäisyyttä voidakseen virallisesti olla sitä sukupuolta, joksi itsensä tuntee. Korjausleikkauksia tehdään jatkossakin vasta täysi-ikäisille (vai oliko se ikäraja 16 vuotta?).

[/quote]

No ni, eli juttu menee täysin oikein. Jos aikuisena mieli muuttuu, sekin on ok. Kukaan ei menetä mitään siinä jos ihmisten annetaa olla oma itsensä.

Vierailija
24/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aloita kaakaosta oma ketju. Ei liity transsukupuolisuuteen mitenkään.

[/quote]

Komppi tälle. Joka ketjuun ilmestyy aina joku, jonka pitää saada takertua johonkin epäolennaiseen, kuten yksittäisen sanan oikeinkirjoitukseen jne..

Vierailija
25/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:31"]

Otsikkosi on väärin. Sukupuolta ei voi vaihtaa, sen voi ainoastaan korjata.

[/quote]

Ei ole väärin. Juridisesti puhutaan nimenomaan vaihtamisesta. Korjaaminen on ko. porukan itse käyttämä termi eikä lainopillinen.
[/quote]

Lainopillinen termi on korjaus kun puhutaan kehodysforian hoidosta. Sen sijaan juridisesta sukupuolesta (hetu) voi puhua vaihtamisena, mutta korrekti ilmaisu olisi juridisen sukupuolen vahvistaminen. Mutta hieno homma Norjalle! Itsemääräämisoikeus on pop, kun on kyse tällaisesta.

Vierailija
26/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän parhaat naurut kaakaojankkaajalle :) Oma ketju toisen ketjun sisällä.

Vierailija
27/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nyt kyse sitten vaihtamisesta tai korjaamisesta, mutta minä en oikein osaa pitää sukupuolensa vaihtanutta/korjannutta aidosti uutta sukupuolta edustavana henkilönä. Tämä ei ole mikään ahdasmielinen näkökanta tai sitä, ettenkö hyväksyisi asiaa. Mutta kun mieheksi syntyneelle ei ikinä saada rakennettua sellaista kohtua, jossa lapsi voisi kasvaa tai kun naiseksi syntynyt ei kuitenkaan koskaan voi siittää lasta, en pidä heitä aidosti sen sukupuolen edustajana, johon korjaus on tehty. En usko, että voisin esim. seurustella miehen kanssa, joka on syntynyt naiseksi. En osaisi ajatella häntä siinä mielessä miehenä kuin pitäisi, jotta voisi aloittaa suhteen hänen kanssaan.

Olenko outo?

Vierailija
28/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:06"]Oli nyt kyse sitten vaihtamisesta tai korjaamisesta, mutta minä en oikein osaa pitää sukupuolensa vaihtanutta/korjannutta aidosti uutta sukupuolta edustavana henkilönä. Tämä ei ole mikään ahdasmielinen näkökanta tai sitä, ettenkö hyväksyisi asiaa. Mutta kun mieheksi syntyneelle ei ikinä saada rakennettua sellaista kohtua, jossa lapsi voisi kasvaa tai kun naiseksi syntynyt ei kuitenkaan koskaan voi siittää lasta, en pidä heitä aidosti sen sukupuolen edustajana, johon korjaus on tehty. En usko, että voisin esim. seurustella miehen kanssa, joka on syntynyt naiseksi. En osaisi ajatella häntä siinä mielessä miehenä kuin pitäisi, jotta voisi aloittaa suhteen hänen kanssaan.

Olenko outo?
[/quote]
Et ole, muutosvastarinta on enemmän sääntö kuin poikkeus. Harva nykyään enää esim pitää vasenkätisyyttä kauheana ongelmana. Kyllä se siitä!

Vierailija
29/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti lapsia, joilla on hyvin pienestä asti varma näkemys siitä, että ovat väärässä sukupuolessa ja asia on päivänselvä. Mutta kaikilla ei varmasti ole vielä tuossa iässä selvää käsitystä asiasta tai siitä, mihin kaikkeen sukupuolen vaihtaminen vaikuttaa.

En voi olla ajattelematta, miten tämä käytännössä hoidetaan: Jos alle 10 v. muutetaan sukupuoli viranomaisten virallisessa rekisterissä, mutta lääketieteellinen sukupuolen korjaus voidaan tehdä vasta 18v. niin miten kohdellaan sukupuolensa vaihtanutta 10-18 vuotiasta? 15 vuotias voi olla jo fyysisesti täysin aikuisen näköinen ja kokoinen. Meneekö hän koulussa vastakkaisen sukupuolen liikuntatunneille? Meneekö hän naisten vai miesten pukuhuoneeseen? Kutsutaanko tyttö/nainen armeijaan ja kohdellaan siellä kaikessa virallisen sukupuolen mukaisesti miehenä?

Vierailija
30/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka 7-vuotias pystyy tekemään tuollaisia päätöksiä? Minua (olen siis nainen) luultiin pienenä välillä pojaksi poikatyttömäisen habituksen perusteella, mutta enpä voisi nykyään olla kiitollisempi naiseudestani. Lasten leikkely on vastuutonta!

Vierailija
31/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:27"]Kuinka 7-vuotias pystyy tekemään tuollaisia päätöksiä? Minua (olen siis nainen) luultiin pienenä välillä pojaksi poikatyttömäisen habituksen perusteella, mutta enpä voisi nykyään olla kiitollisempi naiseudestani. Lasten leikkely on vastuutonta!
[/quote]
Heh, no eihän se nyt muiden luuloihin perustu vaan lapsen omaan kokemukseen siitä mitä on. Eikä edelleenkään tuon ikäisiä leikellä.

Vierailija
32/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:07"]Minä olisin lapsena ja esiteininä vaihtanut sukupuoleni pojaksi. Aikuisiässä olen ollut täysin tyytyväinen sukupuoleeni naisena. Ei lapsi ole valmis tuollaisia päätöksiä tekemään. Kehitys täysin kesken. 
[/quote]

Ei kukaan lääkäri olisi tuosta noin vain lähtenyt sinua leikkelemään pelkän lapsen pyynnön perusteella. Ennen mitään hoitotoimenpiteitä, jotka aloitetaan aikaisintaan murrosiän yhteydessä siten, että hormoneilla estetään kehon kehittyminen siihen suuntaan, mihin biologia ohjaa, tehdään pitkät psykologiset tutkimukset.

Vierailija
33/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25- vuotiaana aikaisintaan, että ymmärtävät tekonsa.  

En ymmärrä koko sukupuolenvaihtoleikkausta, ihan luonnotonta. Ihminen syntyy sellaiseksi kuin syntyy ja niin se on. Ei ole normaalia mennä ihmisen sorkkimaan luontoa.

Ihminen kuvittelee olevansa luonnon yläpuolella ja niinhän se ei ole. Luulevat olevansa niin fiksuja ja todella typerää on.

Naiseutta ja mieheyttä on erilaista. Se että ei sovi johonkin sukupuoliseen kaavaan, ei tarkoita että olisi väärää sukupuolta. On hyvin miehekkäitä naisia ja naisellisia miehiä ja niin se vain on. Se on luonnollista, ei se mikään sairaus tai ongelma yms. ole. Ongelma on ihmisten tietämättömyydessä, ymmärtämättömyydessä ja suvaitsemattomuudessa. Se on kiusaamista. Antakaa ihmisten olla sellaisia kuin ovat.

Vierailija
34/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:45"]Itse olen transseksuaali ja olen aina puhunut sukupuolen "vaihtamisesta". Sukupuolen korjaus kuulostaa mielestäni jotenkin väärältä
[/quote]

Ymmärrän jos se koetaan jotenkin loukkaavana tuo sana "vaihtaminen" mutta korjaaminen tuossa sanana kuulostaa mun mielestä väärältä. Pyörä korjataan jos se menee rikki mut jos minulla on "naistenmallia" oleva pyörä ja haluankin "miestenmallin" niin en korjaa pyörää vaan vaihdan sen. Eikä siinä ole mun mielestä mitään "väärää".

Vierailija
35/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin ajetaan lakia että alaikäinen, alle 18 v voisi päättää sukupuolestaan. Eilisen HS kertoi.

Vierailija
36/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:45"]Itse olen transseksuaali ja olen aina puhunut sukupuolen "vaihtamisesta". Sukupuolen korjaus kuulostaa mielestäni jotenkin väärältä [/quote] Ymmärrän jos se koetaan jotenkin loukkaavana tuo sana "vaihtaminen" mutta korjaaminen tuossa sanana kuulostaa mun mielestä väärältä. Pyörä korjataan jos se menee rikki mut jos minulla on "naistenmallia" oleva pyörä ja haluankin "miestenmallin" niin en korjaa pyörää vaan vaihdan sen. Eikä siinä ole mun mielestä mitään "väärää".

[/quote]

Ontuva vertaus, kun puhutaan yhdestä ja samasta kehosta. Silloin se korjataan vastaamaan sitä, mitä ihminen tuntee olevansa. Ts. korjaat sen saman naistenpyörän miestenpyöräksi lisäämällä siihen tangon.

Vierailija
37/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrettävää, että se tehdään ennen murrosiän alkamista. Näin saadaan onnistuneempi lopputulos, näin yksinkertaistettuna, kun sen väärän sukupuolen merkkejä ei vielä ole alkanut kehittyä isommin.

Vierailija
38/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:31"]

[/quote]

Ei sitä voi korjata. Jos syntyy pillu haarojen väliin niin kyllä silloin on nainen. Et sinä mieheksi muutu vaikka niin haluaisit. Kyse ei ole halusta.

Pituus, sukupuoli, ihonväri jne, eivät ole mielipide asioita eivätkä ihmisen omassa päätännässä. Ne ovat asioita jotka ovat synnynnäisiä asioita. Se että ihminen on musta 150 senttinen nainen mutta tuntee itsensä 200 senttiseksi valkoiseksi mieheksi tarkoittaa että hänellä on mielenterveys ongelmia. 

Vierailija
39/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:06"]

Ihan ymmärrettävää, että se tehdään ennen murrosiän alkamista. Näin saadaan onnistuneempi lopputulos, näin yksinkertaistettuna, kun sen väärän sukupuolen merkkejä ei vielä ole alkanut kehittyä isommin.

[/quote]

No tuossa ap:n linkkaamassa lehtijutussa esitettiin nimenomaan sellainen käytäntö, että viranomaisten rekisteriin tehtäisiin virallinen sukupuolen muutos jo lapsena, mutta leikkauksia/lääketieteellistä muutosta voisi tehdä vasta 18v.

Vierailija
40/45 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 11:31"]

[/quote]

Ei sitä voi korjata. Jos syntyy pillu haarojen väliin niin kyllä silloin on nainen. Et sinä mieheksi muutu vaikka niin haluaisit. Kyse ei ole halusta.

Pituus, sukupuoli, ihonväri jne, eivät ole mielipide asioita eivätkä ihmisen omassa päätännässä. Ne ovat asioita jotka ovat synnynnäisiä asioita. Se että ihminen on musta 150 senttinen nainen mutta tuntee itsensä 200 senttiseksi valkoiseksi mieheksi tarkoittaa että hänellä on mielenterveys ongelmia. 

[/quote]

Voi höpönpöpön pöppö! Joku sullakin se sukupuolen aiheuttaa ja sen että kiinnostut seksuaalisesti vastakkaisesta sukupuolesta. Lesboilla esim. on huomattu samanlaista reagointia johonkin feromoneihin tms. kuin miehillä. Se nyt vasta typerää on esittää että kaikista ihmislajin järjestelmistä vain tämä olisi aina erehtymätön, niin että fyysistä pillua vastaa siihen soveltuva muu järjestelmä. Koeta nyt vain kestää se että ihmislajissa on runsaasti erilaista variaatiota ja variaatio on sairaus tai häiriö vain silloin kun siitä on kantajalleen haittaa. Se että Millan koetusta sukupuolesta on haittaa SULLE kun et kestä sitä että näin on, EI ole mikään oikea haitta tai Millalle diagnosoitan mielenterveysongelman kriteeri. Kuten ei myöskään ole se että sinä aiheutat Millalle asennoitumisellasi ja teoillasi mielenterveysongelmia Millan vaarattoman ominaisuuden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän