Dermatillomania - vertaistukea?
Onko täällä muita tästä ikävästä pakko-oireesta kärsiviä? Tai onko joku löytänyt parannuskeinon? Sormet on taas niin kauhessa kunnossa, ja sikakipeät tästä repimisestä ja puremisesta... :(
Kommentit (13)
Minä revin teininä naamaani. Vasta myöhemmin tajusin, että kyseessä oli dermatillomania.
Onkohan totta, että dermatillomania on jonkinlainen itsetuhon muoto?
Oisko täällä vielä joku joka tästä kärsii? Mun on siis pakko puristella mun naaman pikku näppyjä, ei edes finnejä. En pysty lopettamaan ja arvet näyttää aika pahalta. Kiinnostaisi tietää onko joku keksinyt miten tän sais loppumaan. Viikon tauon olen ehkä saanut pidettyä. Tuntuu iha hullulta edes kirjoittaa tätä, tiedän itsekin, että senkus vaan lopetan.. mutta kun se ei lopu D:
Täällä! Revin eniten päänahkaa, useita jatkuvasti auki olevia rupia.. tehnyt tätä jo varmaan 10vuotta ainakin. Olen 23v nainen. Myös naamasta tulee puristeltua olemattomia näppyjä ja jaloista myös. Todella turhauttava vaiva ja kun se ei vaan lopu. Adhd todettiin vähän aikaa sitten, olen ajatellut sen menevän vähän sen kanssa yhteen kun on levoton vaikka pitäisi olla paikallaan. Mun on vaan pakko saad rupi irti ihosta aina kun sellainen vain ehtii muodostua. Adhd lääke ei auttanut vaivaan, viime aikoina vain pahentunut. Pitää ottaa puheeksi siellä ensi kerran, että nyt oikeasti tähän jotain apua kun eivät huomioineet tätä mitenkään vaikka olen kertonut.
Mä revin käsiäni. Stressi pahentaa sitä, ja huonoina aikoina sormenpäät on käytännössä nyljetyt. En ole oikein ikinä mahtanut tälle mitään. Usein teippaan sormia kirurginteipillä, etten repisi niitä liikaa. Jos on joku pienikin kovettuma tai ihonriekale, sormenpää on pian ihan "kuorittu". Joo, sormet tulee tosiaan tästä todella kipeiksi välillä, mutta en pysty lopettamaan. Olen repinyt sormia lapsesta asti. Äidin mukaan raavin itseäni paljon jo melkein heti synnyttyäni. Mulla on vieläkin arpia siitä kun raavin ihoani vauvana.
Olen huomannut, että mulla on ikäänkuin neuroottinen luonne. Mulla on pakko-oireita, tulen riippuvaiseksi helposti, on ahdistushäiriötä yms. Neurologiassa on vaan jotain häikkää.
Ainoa toimiva keino on ollut sormien teippaaminen ja ihon hoitaminen niin, ettei häiritseviä kohtia eli ns. aloituspaikkoja pääse syntymään. Joskus teippaan sormia jo etukäteen, jos tiedän kuitenkin nyppiväni tai purevani jotain kohtaa, kun en enää aktiivisesti ajattele asiaa. Se toiminta on jotenkin niin automaattista.
Joku hivenaine/vitamiinin puutos.
Rauta vaikuttaa ainakin.
Minulla on molemmissa jaloissa kohta jota olen repinyt todella pitkään, aina hermostuessani enemmän arpea on ja hirveän näköiset. En voi käyttää sortseja tai hametta enää ikinä. :(
Avasin tän keskustelun tietämättä mikä aihe ja samalla rapsutin taas päänahkaa. Mulla on pakkomielteenä raapia päänahkaa ja kaikki ruvet on pakko saada pois. Raavin myös käsiäni ja ihan tosi paljon ja koko ajan muut huomauttelevat siitä. Mulla on dg masennus.. Mistähän tää jatkuva raapiminen johtuu? Mun on pakko myös puristella finnit ja pienetkin näpyt naamasta.
Josssain oli että tuo näppyjen puristelu liittyy sosiaalisten suhteiden puutteeseen/vaikeuteen/yksinäisyyteen. Rauhoittaa hermoja.
On varmasti erilaisia syitä, mitkä ihmisillä tätä aiheuttaa. Mulla alko siitä, kun joskus ala-asteikäisenä hyttynen puri päästä ja sitä pistosta raapiessa tuli ensimmäinen rupi päähän. Aina mua on kyllä kiusattu, että jotain lohdutusta/mielihyvää se kai tuottaa. Jostain luin joskus, että miksi ihmiset tykkää puristaa finnejä pois ja katsoo videoita niistä(yäk ite en pysty) niin se ilmeisesti sa tuntemaan onnistumisen kokemuksia kun saa jotain sillälailla irti. Koitan muistaa infota tänne, mitä sanovat MTT:llä tästä.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti erilaisia syitä, mitkä ihmisillä tätä aiheuttaa. Mulla alko siitä, kun joskus ala-asteikäisenä hyttynen puri päästä ja sitä pistosta raapiessa tuli ensimmäinen rupi päähän. Aina mua on kyllä kiusattu, että jotain lohdutusta/mielihyvää se kai tuottaa. Jostain luin joskus, että miksi ihmiset tykkää puristaa finnejä pois ja katsoo videoita niistä(yäk ite en pysty) niin se ilmeisesti sa tuntemaan onnistumisen kokemuksia kun saa jotain sillälailla irti. Koitan muistaa infota tänne, mitä sanovat MTT:llä tästä.
Mulla alkoi myös aikoinaan hyttysenpuremista. T. 9
Nyppiminen liittyy ahdistuneisuuteen. Itse ilen repinyt naamaa, jalkoja, sormen päiden nahkoja, kynsiä, päänahkaa, kantapohjia, kaikki pienetkin rupien alut tai niinkuin joku mainitsi , irralliset nahkan palat on saatava revittyä. Olen yrittänyt kaikkea. Käynyt myös terapian masennuksen takia enkä ole enää masentunut mutta silti tuo jatkuu. Terapeutti suositteli esim että ottaa jonkun tekemisen mitä tekee aina kun alkaa nypläämään. Mutta koska teen sitä koko ajan niin se tuntuu mahdottomalta . Olen myöskin teippaillut sormen päitä jotten repisi kynsiä alas ja kynsien reunojen nahkoja. Mutta taidan olla kohdannut goljattini enkä saa tilannetta parantumaan.
Mielellään kuulisin jos joku on parantunut tästä häiriöstä!
UP