Arkisin 8-16 töissä - milloin käyt asioilla?
Tajusin , että minun pitäisi käydä asioilla koska kaikkea ei pysty netissä tekemään, mutta missä välissä minä sen teen kun olen arkisin 8-16 töissä? Kaikki missä pitäisi käydä on juurikin vain tuon ajan auki.
Kommentit (32)
Pidennetty ruokis tai töistä aiemmin, tunnit sisään etukäteen tai jälkikäteen, sopimalla työnantajan kanssa. Kyllä suurin osa asiallisista työnantajista suostuu tähän, eli ymmärtää asian. Aika vähän nykyään on sellaisia asioita, mutta onhan noita joskus, esim. paikan päällä allekirjoittaminen. Koetan myös paljolti hoitaa asiat lomien aikaan. Mulla vielä työpaikkakunta ja asuinpaikkakunta eri, eli toisinaan on otettava koko päivä saldoja. Oma työantajani on joustava, kaikilla ei taida olla.
Mulla on ainakin ollut sellaisia asioita, että löydetyn tavaran vieminen löytötavaratoimistoon, poliisilaitokselta passin haku oli ennen, (nyt kai sen saa ärrältäkin), pankkipaperien allekirjoittaminen, ei-kiireellinen lääkärikäynti, hammaslääkäri. Tämä siis niille, jotka ihmettelevät mitä ei voi netissä hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 06:50"]kai sä tajuat, että duunist voi lähteä aikasemmin jos täytyy hoitaa "virastoasioita"?
[/quote]
Meillä työajan päättyminen heittelee aika paljonkin, riippuu ihan kuinka nopea on, mutta en itse voi vaikuttaa parini nopeuteen. Mutta päivät menee niin, että on aikalailla aikaisintaan klo 15 valmis, jonka jälkeen pitää ajaa auto takaisin toimistolle jne, sitten julkisilla matkustaa "asioille". Ei pysty oikein niin itse vaikuttamaan siihen.
[/quote]
no jätät paris yksin ja se ajaa auton toimistolle. tai se tiputtaa sut asioille, hoitaa hommat yksin ja tulee nappaa sut takas kyytiin.
No mulla ei juurikaan ole tuollaisia asioita. Tuli mieleen vain asuntokaupat ja neuvolakäynnit. Pyrin ottamaan neuvolat heti siihen aamuun ja tulen sitten vain myöhässä. Toki pitää siis sopia töissä. Mutta ei näitä nyt kovin usein ole.
Onneksi on etätyö ja joustavat työajat ei ole ongelma hoitaa omia asioita päivällä kun tekee tunnit sisään ennen tai jälkeen. Keskellä päivää ja omalla ajalla hoidettu omia, koulun vanhempainyhdistyksen, isän ja lapsen asioita. Omat opiskelutkin AMK (opistotutkinnon täydennys), YAMK, yliopisto onnistuneet iltaisin ja joustavan työajan puitteissa. :)
Liukuvalla työajalla saa onneksi hoidettua nykyään nuo asiat, mutta olin kyllä hieman paineissa yhtenä kesänä, jolloin työvuorot alkoivat arkisin klo 7 tai 8 ja päättyivät vastaavasti klo 15 tai 16. Paikka oli sairaala, joka oli kauempana keskustasta. Matkapuhelimet olivat uusi juttu ja kokonaan kielletty sairaalan alueella. Sinä kesänä sain opiskelupaikan ja piti hoitaa muuttoa uudelle paikkakunnalle. Siihen aikaan piti vielä lähetellä viralliseksi osoitettuja todistuksia postitse sekä koululle että vuokranantajalle (kyllä, hain ihan poliisilaitokselta leiman niihin), soittaa vuokra-asuntopalveluihin klo 8-16, joihin joiduin jättämään puhelinnumerokseni äitini lankapuhelinnumeron, koska soitot takaisin tulivat myös tuona aikana eikä minulle voinut soittaa töihin. Monta kertaa on tullut mietittyä, että aika lyhyessä ajassa on muuttunut maailma sähköisen asionnin, sähköpostin ja matkapuhelinten myötä...
Aika harvoin on tuollaisia asioita. Toki joskus on käytävä pankissa (vaikkapa asunnon osto ja myynti, tallelokerolla käynti...) tai verottajan luona (vaikkapa perikunnan asiat) tai lääkärissä, jonne ei saa aikaa muulloin. Kaikissa mun työpaikoissa on sopimalla saanut järjestettyä sen, että tulee tuollaisen menon takia vähän myöhemmin aamulla tai lähtee vähän aikaisemmin iltapäivällä. Jos on liukuva työaika, se menee omaan piikkiin ja tunnit tehdään joskus muulloin.
Joskus olen tehnyt niinkin, että otan suosiolla lomapäivän ja keskitän kaikki hoidettavat asiat samalle päivälle. Siihen on sitten helppo ottaa vielä vaikka kampaaja tms. Ja voi käydä sitten samalla vaikka ostoksilla.
Ruokatunnilla? Tulemalla töihin tunnin myöhemmin tai lähtemällä tunnin aikaisemnin? Käymällä asioillajonain sellaisena hetkenä kun ei ole mitään kiireellistä työn alla?
Olen perhepäivähoitaja ja teen 9-tuntisia työpäiviä. Minulla olisi todella paljon virka-aikaan kaikenlaisia menoja, mutten tietenkään pysty menemään koskaan mihinkään. Joutuisin ottamaan koko päivän vapaaksi.
En voi käydä terveyskeskuksessa itse lääkärissä, vaan minun on mentävä aina yksityiselle. Vaikka siis kyse olisi vain allergialääkkeistä tai jostain ei-sairaudesta. Omien kouluikäisten lasten vanhempainvartit, lääkärit ja kaikenlaiset pääsykokeet ja muut jäävät aina välistä. Mies hoitaa nämä asiat.
Olen lopettamassa perhepäivähoitajana ja haen töitä. Vielä ei ole napannut, mutta näiden työhaastatteluidenkin kanssa on todella inhottavaa ottaa koko päivä vapaaksi. Pitää vielä valehdella vanhemmille, että käyn hoitamassa jotain virka-asioita tai menen lääkäriin.
Voihan perhepäivähoitajakin vaikka sairastua, joten joku varahoitosuunnitelma on kaikilla oltava. Jos olet kunnalloinen pph, niin yleensä varapaikka on joku päiväkoti ja jos olet yksityinen, vanhempien on mietittävä joku varahoito. Minusta kohtuullisella varoitusajalla voi lähteä hoitamaan asioita, jokaisella on joskus jotain, jota ei voi jättää tekemättä eikä voi hoitaa virka-ajan ulkopuolella. Voithan sä joutua aamulla soittamaan vanhemmille, että alkoi yöllä kamala vatsatauti, hoidot on tänään peruutettu, jotenkin heidän on sekin sumplittava.
Mies tekee 8-16 töitä ja hoitaa kaikki asiat keskellä päivää, jopa parturissa käynnin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 06:50"]kai sä tajuat, että duunist voi lähteä aikasemmin jos täytyy hoitaa "virastoasioita"?
[/quote]
Meillä työajan päättyminen heittelee aika paljonkin, riippuu ihan kuinka nopea on, mutta en itse voi vaikuttaa parini nopeuteen. Mutta päivät menee niin, että on aikalailla aikaisintaan klo 15 valmis, jonka jälkeen pitää ajaa auto takaisin toimistolle jne, sitten julkisilla matkustaa "asioille". Ei pysty oikein niin itse vaikuttamaan siihen.