Missä vika, kun liikunta saa minut nukkumaan huonosti ja LEPOsykkeen nousemaan?
En tiedä uskooko tätä kukaan, mutta puhun nyt ihan totta.
En juuri harrasta liikuntaa, tällä hetkellä, mutta olen kyllä ollut hyvinkin liikunnallinen kausittain, monia vuosia putkeenkin. Osallistunut ihan menestyksekkäästi urheilukilpailuihin jne.
Mutta siis.
Liikunnan harrastaminen on aina saanut aikaan sen, että nukun huonommin ja leposykkeeni nousee. Vaikka kaiken tiedon ja suositusten mukaan pitäisi käydä päinvastoin!
Energiaa liikunta kyllä tuo, mutta esim yöunet muuttuvat katkonaisiksi. Tähän sain varmistuksen hankittuani älykellonkin. Ne ajanjaksot, jolloin otan rauhallisesti enkä harrasta liikuntaa, unipalaute näyttää levollista, erittäin hyvää unta ja palautumista. Sitten taas jos käyn vaikka vaan lenkillä, eikä kyseessä ole edes kuin _kävelylenkit_, unipalautteet näyttää jatkuvaati heikkoa, syke on ollut korkealla ja palautuminen onnetonta.
Ja siis voisi ehkä äkkiseltään ajatella että tilanne paranisi kun vaan sitkeästi jatkaisi liikuntaa, mutta näin EI tapahdu. Ja voisi myös ajatella että harrastan liian rankkaa liikuntaa, muttei tämäkään voi pitää paikkaansa, jo säännölliset puolentunnin kävelylenkit aiheuttaa tämän. Vaikka siis tekisin lenkit jo monta tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Miksi kehoni ei kestä säännöllistä liikuntaa?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Olet tulossa hulluksi.
Ja älykellonikin samalla?
Ap
Olet liian stresaantunut. Kehosi haluaa lepoa, ei liikuntaa.
Maksimissaan tavoitteetonta kevyttä kävelyä ja pilatesta.
Vierailija kirjoitti:
Olet liian stresaantunut. Kehosi haluaa lepoa, ei liikuntaa.
Maksimissaan tavoitteetonta kevyttä kävelyä ja pilatesta.
Tämä voisi kyllä olla, pitkään ollut olo että käyn jotenkin ylikierroksilla, ja liikunnalliset jaksot pahentavat oloa.
Toisaalta on hirveän huono omatunto, jos ei liiku. Liikkumattomuuden vaaroista varoitellaan joka puolella ja painokin nousee jne
Ap
Mulla on ihan sama. Olen himokävelijä ja nukun paremmin jos en kävele pariin päivään.
Kun ei liiku niin kroppa rentoutuu. Liikunta jännittää kropan eikä se rentoudu yöksi.
Pari päivää sitten kävelin 14km ja nukkuminen oli huonoa.
Liikunnasta tulee henkisesti hyvä olo, mutta ei fyysisesti.
Jos ei ole verenpainejuttu tai verensokerijuttu, niin liikunta virkistää joidenkin elimistöä ja hermostoa – varsinkin iltaisin. Joskus aivot innostuvat ajatteluun ja iloon, tai sitten on yliväsynyt. Jolloin osa ihmisistä käy ylikierroksilla tavallaan ja uni ei heti tule. Hormonien vaikutuksesta ei tietoa ja muut mekanismit. Riippuu myös mitä muuta on ohjelmassa päivisin. Jokin muukin voi vaikuttaa, kofeiini, lakritsi tai alkoholi, ravintoaineet. Elämäntilanne.
Sinulla on hoitamaton ylikuntotila. Ja kaikesta päätellen kuulut niihin jotka ei toivu siitä koskaan, koska alat oireilla vielä näinkin pitkän ajan jälkeen. Googletteleppa ja tutustu aiheeseen. Häiriintynyt uni ja korkea leposyke on ylikunnon oireita.
Hermosto jo valmiiksi ylikierroksella, jolloin raskas liikunta pahentaa tilannetta? Tai raudanpuute?
Leposykkeen nousu on long covid -oire, voi siis tulla, vaikka olisi sairastanut koronan oirettomana ja tietämättään.
Liian myöhään tai liian kova rasitus. Itse käyn lenkillä noin klo 18 ja olen jo palautunut nukkumaan mennessä.
Liian korkeasykkeistä liikuntaa liian lähellä nukkumaanmenoa. Rauhallisempi tahti, lepopäiviä
enemmän.
En ole sairastanut koronaa, ja nämä oireet alkaneet jo kauan ennen rokotetta. Yhden rokotteen olen ottanut.
Ja kuten aloituksessa sanoin, ei voi johtua siitä että olisi liian raskasta liikuntaa liian lähellä nukkumaanmenoa, koska -kuten kerroin- nukun huonosti vaikka olisin liikkunut tuntikausia ennen nukkumaanmenoa, ja liikunta olisi ollut vain puolen tunnin kävelyä.
Muutoin kiitos kommenteista.
Ap
Liikutko illalla vai aamulla? Koita liikkua aamulla niin saat energiaa päivän toimiin, etkä enää sitten illalla käy ylikierroksilla. Illalla voit tehdä sitten vaikkapa jotain rauhallista yinjoogaa, joka auttaa rentoutumaan.
Jo tuo, että koet asiasta huonoa omaatuntoa vahvistaa ajatusta stressistä ja ylikunnosta. Lepoa. Liikkumattomuutta. Yrität piiskata puolikuollutta hevosta.
Urheilun jälkeen leposyke pysyy jonkin aikana korkeampana, kun elimistö korjaa itseään. Kun on palautunut, syke on samalla tasolla/hivenen alempi kuin ennen treenaamista. Varsinkin kova treeni alentaa hetkellisesti kuntoa, mutta sitä seuraava superkompensaatio nostaa sen ideaalitilanteessa yli lähtötason. Tuohon väliaikaiseen leposykkeen nousuun moni laihduttaja nimenomaan tähtää eli siihen että aineenvaihdunta tehostuu ja energiankulutus kasvaa myös levossa
Olet tulossa hulluksi.