Ulkosuomalaisten ketju! Mitä suomalaista tapaa tai asiaa ihmettelet?
Entä onko asuinmaassasi jotain asioita tai tapoja, joita haluaisit tuoda Suomeen?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni suomalainen (ei kaikki) ei ymmärrä kyläilyetikettiä ja tulee kylään tyhjin käsin.
Mutta sydän täynnä rakkautta
Vierailija kirjoitti:
Itse nyt asuessani kaipaan yhteisöllisyyttä ja illanistujaisia ilman sen kummempia kommervenkkejä. Tai sitä, että puolituttejen naapureiden kanssa voi istua iltaa. Yms. Itse järjestin illanistujaisia ja kaikki oli innoissaan. Kaikki halusi niistä kiertävät ja usein tapahtuvat. Meni varmaan yksi kierros ja sen jälkeen kaikki oli aina minun järjestettävänä. Pikkuhiljaa ne on harvetuneet, vaikka moni kysymys milloin olisi seuraava. Eikä tajua itse järjestää. Minulle ei mene tämä oikein jakeluun. Halutaan , mutta ei itse järjestää edes vuorollaan. Ymmärtäisin jos ihmiset ei välittäisi illanistujaisista ollenkaan.
Tämä on totta. Suomessa ei juuri ymmärretä kutsujen vastavuoroisuutta.
Alapeukuista tulikin mieleen: herneen vetäminen nenään kun oman maan kulttuurin tapoja ihmetellään. Itseironian täydellinen puuttuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni suomalainen (ei kaikki) ei ymmärrä kyläilyetikettiä ja tulee kylään tyhjin käsin.
Krääsää on maailma pullollaan. Ruoka"lahja" on turha koska suomalainen emäntä on jo kattanut pöydän kutsutuille ja kutsumatta ei pidäkään mennä kylään.
Tuo vaikka kukkia. On junttia kyläillä toisen luona tuomatta MITÄÄN.
Meille mieluiten tyhjin käsin, kiitos. En kaipaa esim. kukkia.
En usko että teillä käy muutenkaan ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krääsää on maailma pullollaan. Ruoka"lahja" on turha koska suomalainen emäntä on jo kattanut pöydän kutsutuille ja kutsumatta ei pidäkään mennä kylään.
Täällä on helppo vetää vaikka mitä johtopäätöksiä.
Minä puolestani osaan kuvitella, kuinka sinua harmittaa ja jopa kiukuttaa, jos Maija käy kylässä ja ei tuo mitään. Ei edes kukkia tai suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ulkosuomalaiset ihmettelisivät oman kotikulttuurinsa tapoja?
Miksi eivät ihmettelisi? Ulkomailla asuessa tulee enemmän vertailtua ja saatua perspektiiviä asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani osaan kuvitella, kuinka sinua harmittaa ja jopa kiukuttaa, jos Maija käy kylässä ja ei tuo mitään. Ei edes kukkia tai suklaata.
Taisin osua oikeaan.
Ja tietenkin ärsyttää, kuuluu ihan normaaleihin hyviin tapoihin tuoda edes jotain kun toinen on nähnyt vaivaa, aikaa ja rahaa illallisen tekemiseen. Se ruokalahja oli itse asiassa hyvä idea myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin osua oikeaan.
Ja tietenkin ärsyttää, kuuluu ihan normaaleihin hyviin tapoihin tuoda edes jotain kun toinen on nähnyt vaivaa, aikaa ja rahaa illallisen tekemiseen. Se ruokalahja oli itse asiassa hyvä idea myös.
En ole tuo ruokalahjaviestin kirjoittaja. No mutta tuskin tullaan koskaan kyläilemään toistemme luona, joten ihan yhdentekevää. Kotiemme välillä lienee useampi tuhat kilometriä etäisyyttä.
Ruotsalaiset myös. Samanlaisia pihejä snylttäreitä.
Olen antelias ja järjestän jatkuvasti juhlia.Ruokaa ja juomaa on tarjolla. Olenpa sanonut vakikavereille että voivat tuoda mukanaan viinipullon tai omat juomat.Ruoat on talon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sydän täynnä rakkautta
Se rakkaus telee esiin parin Vodkapaukun jälkeen.
Lounas ja varsinkin päivällinen syödään todella varhain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin osua oikeaan.
En ole tuo ruokalahjaviestin kirjoittaja. No mutta tuskin tullaan koskaan kyläilemään toistemme luona, joten ihan yhdentekevää. Kotiemme välillä lienee useampi tuhat kilometriä etäisyyttä.
Nimenomaan. Joten miksi koit tarpeelliseksi kertoa, että teille ei sitten tarvitse tuoda mitään? :D
En ole koskaan kiinnittänyt huomiota. Mutta harvoinpa katson leffoja ja sarjoja en koskaan.
Olen asunut ulkomailla pian 20 vuotta, kolmessa eri maanosassa ja en ole edes oikeassa elämässä huomannut, että ihmiset säilyttävät ulkovaatteitaan tuolien selkänojilla.