Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisten ketju! Mitä suomalaista tapaa tai asiaa ihmettelet?

Vierailija
13.02.2022 |

Entä onko asuinmaassasi jotain asioita tai tapoja, joita haluaisit tuoda Suomeen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni suomalainen (ei kaikki) ei ymmärrä kyläilyetikettiä ja tulee kylään tyhjin käsin.

Vierailija
2/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä suomalaisten eteistä. Meillä jätetään takki tuolin selkänojalle eikä erillistä eteistä ole taloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni suomalainen (ei kaikki) ei ymmärrä kyläilyetikettiä ja tulee kylään tyhjin käsin.

Köyhät kansat kulkevat tyhjin käsin. Muuta Sveitsiin.

Vierailija
4/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ulkosuomalaiset ihmettelisivät oman kotikulttuurinsa tapoja?

Vierailija
5/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krääsää on maailma pullollaan. Ruoka"lahja" on turha koska suomalainen emäntä on jo kattanut pöydän kutsutuille ja kutsumatta ei pidäkään mennä kylään.

Vierailija
6/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleivän palvominen ja muutenkin jatkuva leivän mussuttaminen.

Vierailija
7/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nyt asuessani kaipaan yhteisöllisyyttä ja illanistujaisia ilman sen kummempia kommervenkkejä. Tai sitä, että puolituttejen naapureiden kanssa voi istua iltaa. Yms. Itse järjestin illanistujaisia ja kaikki oli innoissaan. Kaikki halusi niistä kiertävät ja usein tapahtuvat. Meni varmaan yksi kierros ja sen jälkeen kaikki oli aina minun järjestettävänä. Pikkuhiljaa ne on harvetuneet, vaikka moni kysymys milloin olisi seuraava. Eikä tajua itse järjestää. Minulle ei mene tämä oikein jakeluun. Halutaan , mutta ei itse järjestää edes vuorollaan. Ymmärtäisin jos ihmiset ei välittäisi illanistujaisista ollenkaan.

Vierailija
8/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt asuessani kaipaan yhteisöllisyyttä ja illanistujaisia ilman sen kummempia kommervenkkejä. Tai sitä, että puolituttejen naapureiden kanssa voi istua iltaa. Yms. Itse järjestin illanistujaisia ja kaikki oli innoissaan. Kaikki halusi niistä kiertävät ja usein tapahtuvat. Meni varmaan yksi kierros ja sen jälkeen kaikki oli aina minun järjestettävänä. Pikkuhiljaa ne on harvetuneet, vaikka moni kysymys milloin olisi seuraava. Eikä tajua itse järjestää. Minulle ei mene tämä oikein jakeluun. Halutaan , mutta ei itse järjestää edes vuorollaan. Ymmärtäisin jos ihmiset ei välittäisi illanistujaisista ollenkaan.

Siis nyt Suomessa asuessani kaipaan ulkomaista yhteisöllisyyttä ilman mitään vaatimusta sydänystävyydestä.

Vierailija
9/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä suomalaisten eteistä. Meillä jätetään takki tuolin selkänojalle eikä erillistä eteistä ole taloissa.

Kyllä meillä on eteinen, niin nykyisessä kuin aikaisemmissa kodeissammekin. Eteisessä on suuri vaatekaappi talleille ja kengille.

Vierailija
10/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on eteinen, niin nykyisessä kuin aikaisemmissa kodeissammekin. Eteisessä on suuri vaatekaappi talleille ja kengille.

* siis takeille

Vierailija
11/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on outoa, että aviomiehet eivät millään antaisi vaimon hoitaa raha-asioita vaan pitävät tilinsä itseään varten.

Vierailija
12/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että suomalaiset hokevat "Suomen terveydenhuollon olevan maailmanparasta" tai jos ei parasta niin ainakin "yksi parhaista". Tätä hoetaan kuin jotain ihmeellistä mantraa ja kouluissakin opetaan oppilaille tämä, vaikka todellisuudessa et saa hoitoa, ellet ole suunnilleen pääkainalossa.

Vierailija
13/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baareissa ja kahviloissa ei ole pöytiintarjoilua Suomessa missään. Välillä olis ihan kiva, et olisi. Nykyään Suomessa on menty siihen että jopa kalliissa ruokaravintalassa pitää tilata tiskiltä.

Vierailija
14/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ulkosuomalaiset ihmettelisivät oman kotikulttuurinsa tapoja?

Kyllä niitä ihmetellä voi samalla tavalla kun Suomessa asuva suomalainen ihmettelee jopa naapuriensa tekemisiä. Myös Suomessa asuvat ja ulkomailla käyvät ihmettelevät muiden maiden tapoja. Itse ulkosuomalaisena jo viiden vuosikymmenen ajan ihmettelen itsekseni monia suomalaisia tapoja joita nyt en viitsi kuitenkaan luetella kun saatte kuitenkin herneen nenuunne. 

Vierailija
15/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuinka kätevää ja varmasti näyttääkin tosi kivalta!

Vierailija
16/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krääsää on maailma pullollaan. Ruoka"lahja" on turha koska suomalainen emäntä on jo kattanut pöydän kutsutuille ja kutsumatta ei pidäkään mennä kylään.

Tuo vaikka kukkia. On junttia kyläillä toisen luona tuomatta MITÄÄN.

Vierailija
17/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pakkoulkoilua. Suomalainen lapsi lähes menehtyy, jos ei ulkoile joka päivä.

Vierailija
18/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauroin, kiitti;))

Vierailija
19/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vaikka kukkia. On junttia kyläillä toisen luona tuomatta MITÄÄN.

Meille mieluiten tyhjin käsin, kiitos. En kaipaa esim. kukkia.

Vierailija
20/33 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän on kaikista leffoista ja sarjoista tuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä