Riskiryhmiä käsketään vielä varomaan - miten teet sen kotona?
Olen riskiryhmää, puoliso ei. Olen todella varovainen, käyn toki töissä yms. mutta aina maski naamalla. Puoliso ei jaksa olla yhtä tiukka kuin minä. Kuitenkin asutaan yhdessä. Miten ihmeessä varon siis kotona puolisoa? Varmasti hyvin isolla osalla riskiryhmistä sama ongelma.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/b821d468-1215-49ab-9d3b-f41edf38…
Kommentit (28)
Tulisiko koronaa vältellä?
Samoilla linjoilla on myös Allergia- ja astmaliiton Ijäs. Pikku hiljaa on hyvä palata itselle tärkeiden aktiviteettien pariin. Maskia käyttämällä, turvavälit huomioiden ja käsihygieniasta huolehtien
Ohjeet ovat suuntaa antavia, joita ei voi kukaan noudattaa kirjaimellisesti. Pääasia on olla tietoinen riskeistä ja välttää menemästä sellaisiin paikkoihin, joissa tartuntariski on suuri. Maalaisjärjen käyttö ei ole kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee karkean oletuksen, että 10% on astma, 10% on diabetes, 10% on vaikeasti ylipainoisia (näitä on varmasti enemmänkin) ja vaikkapa 10% yhteensä on sydänsairaus, uniapnea, tai jokin harvinaisempi riskiryhmätekijä -> 40% suomalaisista kuuluu johonkin riskiryhmään. Ja iso osa heistä asuu yhden tai useamman henkilön kanssa. Silloinhan heittämällä 60-80% suomalaisista joko kuuluu riskiryhmään tai asuu riskiryhmäläisen kanssa. Eli noin ison osan tulisi edelleen varoa. Ei siis ole mitään järkeä sanoa, että tämä olisi vain riskiryhmäläisten ongelma.
(Ymmärrän, että osa kuuluu useampaan riskiryhmään, siksi aliarvioin tuon ylipainoisten lkm laskennassa.)
Olet ymmärtänyt väärin. Luettelot 2 riskiryhmään. Ei heidän enää tarvitse varoa mitään vaan kuuluu alkaa elää kuten ennenkin.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Vierailija kirjoitti:
Ohjeet ovat suuntaa antavia, joita ei voi kukaan noudattaa kirjaimellisesti. Pääasia on olla tietoinen riskeistä ja välttää menemästä sellaisiin paikkoihin, joissa tartuntariski on suuri. Maalaisjärjen käyttö ei ole kiellettyä.
Niin, se ongelmahan ei olekaan riskiryhmäläisen käyttää suojatoimia. Mutta mitä ne omat suojatoimet auttaa, jos oma perhe ei käytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee karkean oletuksen, että 10% on astma, 10% on diabetes, 10% on vaikeasti ylipainoisia (näitä on varmasti enemmänkin) ja vaikkapa 10% yhteensä on sydänsairaus, uniapnea, tai jokin harvinaisempi riskiryhmätekijä -> 40% suomalaisista kuuluu johonkin riskiryhmään. Ja iso osa heistä asuu yhden tai useamman henkilön kanssa. Silloinhan heittämällä 60-80% suomalaisista joko kuuluu riskiryhmään tai asuu riskiryhmäläisen kanssa. Eli noin ison osan tulisi edelleen varoa. Ei siis ole mitään järkeä sanoa, että tämä olisi vain riskiryhmäläisten ongelma.
(Ymmärrän, että osa kuuluu useampaan riskiryhmään, siksi aliarvioin tuon ylipainoisten lkm laskennassa.)
Olet ymmärtänyt väärin. Luettelot 2 riskiryhmään. Ei heidän enää tarvitse varoa mitään vaan kuuluu alkaa elää kuten ennenkin.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Tuon alkuun linkatun IL:n artikkelin mukaan riskiryhmien tulee edelleen suojautua hyvin. Siinä ei erotella, kuuluuko 1. vai 2. riskiryhmään. Molemmat kuuluvat vakavan koronataudin riskiryhmiin.
Olen suojautunut riskiryhmäläisenä harrastaen joukkueurheilua koko korona-ajan, jossa ollaan kosketuksissa jatkuvasti.
Ymmärrän helpommin sen, jos lapsiperhe heittää kädet ilmaan. Mutta aikuiset kuitenkin osaavat ottaa vastuuta tekemisistään.
P.S. Pitääkö kukaan turvaväliä puolisoon? Olen lukenut lehtihaastatteluista, että puolisot asuvat joskus erillään, jos toinen on riskiryhmää. Aika rankkaa.