Onko kukaan tehny niiin että tyyliin vaikka aamupäivälllä on 8 tuntia jossain duunissa ja vaikka illat ajaa taksia?
Kommentit (36)
Minä teen noin 3100 tuntia vuodessä työtä kahdelle eri yritykselle. Ei mitään ongelmaa.
Oi aikoinani tein kolmea työtäkin ( silloin kyllä tuntui raskaalle) hetkellisesti.
Kun perustin omaa kotia ja halusin ostaa huonekaluja ja puhelinosakkeen ( seinäpuhelin aikaan 😊).
Oli pakko haalia rahaa työtä tekemällä, jotta sai laitettua mitä nyt kotiin tarvitsee.
Olin kioski myyjä, siivosin, jaoin yöllä lehteä.
Vierailija kirjoitti:
On, Olin päivällä varastolla hommissa ja iltaisin/öisin ja viikonloppuisin ajoin taksia ja tein portsari hommia.
Eikö sinulla ollut muuta kuin työnteko?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit koskaan ollut työelämässä, niin tietäisit, että tuo on laitonta. Eri asia sitten on, jos taksi on pimeä.
Ja mitähän laitonta tuossa mahtaa mielestäsi olla?
Kyllä 6 tuntia päivässä pitää riittää. Ei se työnteko niin mukavaa ole.
Kun minä olin pieni, isäni oli klo 8 tuntia valtiolla virkamiehenä ja ajoi illat taksia.( Vanhemmillaan taksiluvat).
Äiti ei oikein tykännyt ilmeisesti, mutta kai se oli taloudellisesti pakko.
Minä myös olen tehnyt kahta, jopa kolmea ei työtä vuosia. Päivätyö sairaalan poliklinikalla, iltoja ja viikonloppuja yksityisissä hoitokodeissa/ lääkäriasemilla. Yritän ottaa extra vuoroina pyhäpäiviä jolloin saa tupla palkkaa ja öitä. Esim olin viime joulun ja uuden vuoden töissä. Myös lomalla teen aina osan ajasta keikkaa. Tienaan bruttona omasta työstä 3000€/kk ja lisätyöstä n600-1000€/kk
Minä olen firmassa, jossa on tarvittaessa töihin kutsuttavia. Moni tekee 2 työtä ja junailee vuorot itselleen sopiviksi. Tunnen erään, joka jakoi aamuyöllä lehtiä ja aloitti klo 7 toisen työn. Uupumus tuli, eikä ihme. Kahden työn tekeminen ei ole laitonta. Olin muutama vuosi sitten kahdella nollasopparilla. Otin sen vuoron , kumpi ehti ekaksi tarjota.
Lähinnä tässä mietityttää se, että miten byrokratia mahtaa toimia silloin, jos työntekijä sairastuu burn outiin ja silloin katsotaan onko viikkolevot toteutuneet. Näin ei luonnollisestikaan voi tapahtua, jos tekee kahta työtä. Molemmat yritykset ovat antaneet viikolevon, mutta työntekijä ei ole noudattanut sitä. Onko silloin oikeutta palkalliseen sairauslomaan?🧐
Tuohan on ihan vakio juttu monella. Ainakin pääkaupunkiseudulla monet hoitajat tekevät oman työn lisäksi keikkaa. Työnantajalla ei ole siihen enää mitään sanomista (joskus aikaisemmin piti pyytää sivutyölupa, mutta lain mukaan ei enää saa)
Olen tehnyt lähihoitajan hommia alkuun niin että olin aamun lähäri, yöllä baarissa töissä ja sieltä suoraan takaisin palvelutaloon lähäriksi. Muutin kaupunkiin ja tein kunnallisella aamut ja illaksi ja viikon lopuiksi menin usein yksityiselle, tai jos kysyttiin, tein tuplavuoron ja otin rahana. Nyt olen viimeiset 6 vuotta tehnyt samaa alaa, mutta korkeammalla koulutuksella. Teen joka viikko lisätöitä, esim jonon purkuja ja muuta. Olisi kiva jo löytää jotain kotona tehtävää lisätyötä, kun perhettä on.
Omien vanhempieni ikäpolvelle oli tyypillistä, että päivätöiden jälkeen rakennettiin omakotitalo. Tämä siis joskus -70 luvulla. Eli työpäivän jälkeen vanhemmat haki kotoa eväät ja lapset ja mentiin rakennustyömaalle. Siellä töitä 1-2 saakka yöhön. Tosin lapset vietiin illalla kotiin nukkumaan. Tätä rumbaa noin puolen vuoden verran, ehkä vuodenkin.
Kun talo oli valmis, niin vanhemmilla oli paljon velkaa, jota lyhentelivät erilaisilla lisätöillä. Isäni esim. välitti talopaketteja ja myi vakuutuksia ym.
Mielestäni vastaavaa oli paljon vielä -80 luvulla, kun olin jo itse työelämässä. Työkaveri saattoi tulla aamulla töihin samoilla silmillä suoraan omalta rakennustyömaalta.
Itse en ole vastaavaa työrumbaa tehnyt. Rintamamiestalon ostimme valmiina. Remontteja olemme tehneet vähitellen ja useimmat ostettu ammattityönä. Haluan tehdä elämässä muutakin, kuin nääntyä työtaakan alle. Onneksi tulotasomme on kohtuullinen ja olemme voineet ostaa isommat rempat ulkopuolisilta.
t.mie55
Meillä oli rahallisesti tiukkaa yhtenä vuotena ja tein omien työhommien (normaali toimistotyö) lisäksi kaupan kassaa ja hyllyttämistä. Menin omaan työhön 7-15 ja seuraava työ 16-22 ja viikonloput. Yleensä oli yksi tai kaksi iltaa arkena vapaata. Olihan se rankkaa, mutta toisaalta olen aina ollut kova tekemään töitä. Tein aikalailla vuoden, ehkä vähän reilu kahta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit koskaan ollut työelämässä, niin tietäisit, että tuo on laitonta. Eri asia sitten on, jos taksi on pimeä.
Ei ole laitonta - työnantajalta pitää vain olla sivutyölupa - en tiedä, että olisi kielletty.
On tullut tehtyä useampaa duunia. Opiskeluaikana olin vuorotöiden vapaapäivät muissa töissä. Nykyään teen viikonloppuisin keikkahommia. Seurauksena kaiken maailman vassarit mussuttaa, että tuloerot repeeeeeee
Joskus mietin oman firman töiden lisäksi jotain ilta- ja viikonloppuduunia, mutta en sitten jaksanutkaan.