Mihin joutuu vapautettu rauhan aikana jos on vapautettu fyysisen sairauden vuoksi?
Etulinjaa moni ehdottaa, mutta ajattelemani tapaus ei taitaisi ehtiä sinne asti kun sairauskohtaus ottaisi vallan. Mietin erästä lähisukulaista, jolla on sellainen sairaus, että ei kutsunnoissakaan kyselty mitään vaan diagnoosi ja automaattisesti tuo vapautus rauhan aikana. Puhumme nyt noin 30-vuotiaasta, jolla ei ole mitään mt-ongelmia, ainoastaan fyysinen sairaus.
Kommentit (14)
Hänellä on ammatti ja hyvät tietotekniikan taidot, normijannua paremmat, eli osaa koodata jonkin verran ja kasata itse koneensa osista, joten olisiko tuo kakkosen vastaus lähellä totuutta?
Eihän näistä rauhanajaksi vapautetuista ainakaan mihinkään sotatehtäviin ole kun taitoja ei ole. Joutuvat ehkä jonkunlaisiin siivous- ja huoltotehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on ammatti ja hyvät tietotekniikan taidot, normijannua paremmat, eli osaa koodata jonkin verran ja kasata itse koneensa osista, joten olisiko tuo kakkosen vastaus lähellä totuutta?
Kybersodankäynnillä on aika iso osa nykyään.
Yhteiskunnan toimiminen pitää varmistaa että sotilaatkaan pystyvät taistelemaan.
Että juu sieltä varmasti on hommaa.
Riippuu muusta osaamisesta, ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. It-osaajat lähtevät hybridisotimaan ja vähän heikommilla aivoilla varustetut laitetaan alentamaan moraalia ja lietsomaan paniikkia vihulaisten Vauvafoorumille.
Minut aikanaan vapautettiin diabeteksen takia asepalveluksesta. Olin kuitenkin jo 16-vuotiaana mukana vapaaehtoisesen maanpuolustuksen toiminnassa, jossa harjoiteltiin mm. Ensiapua, ampumista,käsikraanattien heittämistä, metsäleirejä oli pari viikonloppua, johon marssimme ja pystytimme leirin. Tämä vuosituhanteen vaihteessa.
Etsitään oman osaamisen ja työkyvyn mukaisia hommia tukitoiminnoista. Osaa ei tarvita lainkaan.
Vapautettuja on nykyään valtava määrä, kun vapautuksen saa herkemmin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän näistä rauhanajaksi vapautetuista ainakaan mihinkään sotatehtäviin ole kun taitoja ei ole. Joutuvat ehkä jonkunlaisiin siivous- ja huoltotehtäviin.
Miten sellaista voi laittaa siivoustehtäviin, jolla vapautuksen syy on vamma, joka estää aika ison fyysisistä töistä? Älyä kyllä on. Ap. Vain älyllilsesti vajaiden mielestä joku diabetes, reuma, epilepsia, ms-tauti tai puuttuvat jalat vaikuttavat aivotoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Minut aikanaan vapautettiin diabeteksen takia asepalveluksesta. Olin kuitenkin jo 16-vuotiaana mukana vapaaehtoisesen maanpuolustuksen toiminnassa, jossa harjoiteltiin mm. Ensiapua, ampumista,käsikraanattien heittämistä, metsäleirejä oli pari viikonloppua, johon marssimme ja pystytimme leirin. Tämä vuosituhanteen vaihteessa.
Sulla on todennäköisesti 1-tyypin diabetes, missä voi herkästi saada kohtauksia, jos ravinnon saanti ei ole säännöllistä - arvasinko oikein? On se eri asia olla päiväkausia rintamalla kuin kerhotyyppisessä toiminnassa. Mulla oli huonosti syövä opiskelutoveri ja hän sai noita kohtauksia vähän väliä, kaverit sitten kaivelivat jotain energiapatukkaa hänen laukustaan kun tiesivät miten toimia. Se oli ekalla kerralla pelottavan näköistä, sitten siihen tottui.
Siis sodassa jäi pois otsikosta tämä olennainen sana.