Pakottaako sossu myymään aso:n?
Sehän on selvää, ettei sossu voi pakottaa myymään asuntoa, jossa asuu (poikkeuksena liian iso tai kallis asunto, tai jos asuntoon on paljon lainaa, jota ei toimeentulotuen perusosasta pysty lyhentämään). Mutta entä, jos hankkii omalla työllään ansaitsemillaan rahoilla asumisoikeusasunnon uudiskohteesta ja sitten jääkin työttömäksi ja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen? Uudiskohde valmistuu vasta vuoden päästä ja sitä ennen pitää asua vuokralla. Aso on kuitenkin välttämätön, koska vuokra-asuntoa on vaikea saada työttömänä. Jopa kaupunki antaa vuokra-asunnot mieluummin työssäkäyville. Nykyinen vuokra-asunto on määräaikainen ja vuokrasuhteen jatkuminen epävarmaa.
Kommentit (39)
ei pakota myymään. saat asua siinä ja saat tukia ihan normaalisti. sitäpaitsi kyllähän se on tavallaan yhteiskunnallekin halvempaa kun asut halvemman "vuokran" asunnossa.
samalla tavalla sitä katsotaan kun asuisit vaan vuokra-asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 00:21"]
Milloin sitä toimeentulotukea saa? Jos tilanne on se, että toinen on töissä ja toinen työttömänä, niin mitä se työtön saa? Joo, ei mitään tietoa tästä, joten arvostan jos joku vastaa. Ja mitä tukia saa jos toinen on tosiaan työtön ja perheessä lapsi?
[/quote]Mene kuntasi kotisivuille ja etsi toimeentulotuen laskuri. Toimeentulotuki lasketaan aina TALOUSKOHTAISESTI, ei niin että se perheen työtön hakee sitä ja sillä aikaa työssäkäyvä tienaa vaikka 5000 euroa kk. Vaan talouskohtaisesti. Talouden KOKONAISTULOT lasketaan yhteen ja suhteutetaan tiettyyn aikaväliin ja laskennassa huomioidaan tietyt asiat, kuten lapsiluku. Jos tulot jäävät sen jälkeen ns. normin alle, talous on oikeutettu toimeentulotukeen. Pelkkä työttömyys sinänsä ei välttämättä oikeuta toimeentulotukeen, jos työssäkäyvän tulot ovat riittävän suuret.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:13"]PKS-seudulla löytät kyllä jotain työtä. Nyt vain aktiiviseen työpaikan metsästykseen. Tsemppiä! [/quote]Pääkaupunkiseutu-seudulla? :D
[/quote]
No voi vitt, sait hetken loistaa? Kuka ei tajunnut, vaan vaati korjauksen tietoviisaalta ymmärtääkseen? ohis
Täällä menee ohmisillä termit sekaison. ASO on asumisoikeusasunto, jossa maksetaan asunnon hinnasta 15 % kertamaksuna ( tähän pankit myöntävät tarvittaessa lainaakin) ja sen jälkeen maksetaan vuokraa, joka on yleensä tavallista vuokraa hoeman alempi. Etuna esim. Vuokra-asunnon pysyvyys.
Osa-omistusasunnosta maksetaan ensin itse tietty osuus ja lopusta vuokraa. Myöhemmin maksetaan osuuksia lisää ja asunto on joskus kokonaan oma. Asumisoikeusasunto taas ei koskaan muutu omaksi.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:03"]
Itse asiassa myös omistuasunto voidaan pakottaa myymään.
[/quote]Ei voida.
En saa ansiosidonnaista, koska työssäoloehto ei täyty. Tiedän kyllä, että saan asumistukea, mutta se ei todellakaan riitä. Jos työmarkkinatuki + asumistuki on yhteensä 900 € ja siitä maksetaan vuokra 600 €, niin pakko hakea toimeentulotukea. Olen sinkku ja pk-seudulla on valtava vuokra-asuntopula nimenomaan pienistä ja kohtuuhintaisista asunnoista. Siksi päädyin aso:n hankintaan. Oli vaan kertakaikkiaan mahdotonta saada pysyvää vuokra-asuntoa muuten ja olen väsynyt muuttamaan jatkuvasti. Aso olisi minulle ensimmäinen asunto, johon voin asettua aloilleni ja joka tuntuisi kodilta. Ja olen sentään jo 35-vuotias. Ap
PKS-seudulla löytät kyllä jotain työtä. Nyt vain aktiiviseen työpaikan metsästykseen. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:13"]PKS-seudulla löytät kyllä jotain työtä. Nyt vain aktiiviseen työpaikan metsästykseen. Tsemppiä!
[/quote]Pääkaupunkiseutu-seudulla? :D
Onko ASO -asunto sama kuin osa-omistusasunto? Tästähän oli Kauppalehdessä
artikkeli, että se on ainut asumistapa jossa saa omat rahat säilymään ettei niitä tarvitse käyttää, siis sossu "ei pakota" realisoimaan omaisuutta. Googleta.
Töitä olen etsinyt, mutta nyt on ihan mahdoton työtilanne myös pk-seudulla. Ei auta, vaikka olen etsinyt kaikenlaisia töitä. Olen korkeastikoulutettu, niin työnantajat pitävät minua ilmeisesti ylikoulutettuna hanttihommiin. Toki jatkan työnhakua, mutta olen todella stressaantunut ja tulevaisuus pelottaa ja ahdistaa. Haluan varautua myös siihen, jos töitä ei löydy. Siksi kyselenkin jo nyt etukäteen. Eikö kellään ole kokemusta? Ap
Meidän naapuri saa sossusta rahaa vaikka asuu Asossa. Asutaan kyllä eri kaupungissa kuin sinä! Sulla kuitenkin sitten velkaa siitä niin ei sitä kannata myydä, kun korotkin tulee päälle. Meillä ihan 20v. vuoden aso laina ja 14v. jäljellä. Ehkä otettiin liian pitkä laina-aika. No on ainakin varaa asua tässä. Mun mies myös maisteri ja jäi työttömäksi. Tosi vaikeeta saada töitä. Työttömiä on tosi paljon.
ongelmana on, ettet asu siinä Aso-kodissa, se olisi se peruste sen myymättömyydelle
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:57"]
Sehän on selvää, ettei sossu voi pakottaa myymään asuntoa, jossa asuu (poikkeuksena liian iso tai kallis asunto, tai jos asuntoon on paljon lainaa, jota ei toimeentulotuen perusosasta pysty lyhentämään). Mutta entä, jos hankkii omalla työllään ansaitsemillaan rahoilla asumisoikeusasunnon uudiskohteesta ja sitten jääkin työttömäksi ja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen? Uudiskohde valmistuu vasta vuoden päästä ja sitä ennen pitää asua vuokralla. Aso on kuitenkin välttämätön, koska vuokra-asuntoa on vaikea saada työttömänä. Jopa kaupunki antaa vuokra-asunnot mieluummin työssäkäyville. Nykyinen vuokra-asunto on määräaikainen ja vuokrasuhteen jatkuminen epävarmaa.
[/quote]Mitä se sossu tuohon kuuluu? Jos jäät työttömäksi, saat vielä 500 päivää ansiosidonnaista eikä sulla ole mitään hätää. Aso-asunnon kuluihin saat sitäpaitsi asumistukea, jota myöntää Kela eikä sossu.
[/quote]
Paitsi että ap ei kuulu liittoon.
Kyllä kuulun liittoon, mutta ansiosidonnaista ei saa, kun työssäoloehto ei täyty.
En löytänyt artikkelia Kauppalehdestä osaomistusasunnosta ja toimeentulotuesta. Löysikö kukaan?
Ongelmaa ei tosiaan olisi, jos asuisin jo aso-asunnossa. Mutta kun kyseessä on uudiskohde, niin joudun odottamaan sen valmistumista ja silloin sossu voi katsoa, että se on helposti realisoitavissa olevaaa omaisuutta. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:03"]
Itse asiassa myös omistuasunto voidaan pakottaa myymään.
[/quote]Ei voida.
[/quote]
Kukaan ei voi pakottaa myymään, mutta ei tukeakaan tarvitse myöntää. Tuttu perhe sai tt-tukea, kun asunto oli myynnissä, mutta maksoi joka sentin takaisin, kun sai siitä rahat.
Kunpa saisikin edes sitä sosiaalista lainaa...
Jos sossu kieltäytyy maksamasta tukea ja perustelee kielteistä päätöstä sillä, että minun pitäisi realisoida asumisoikeusmaksu, enkä missään nimessä siihen suostu - mieluummin elän vaikka kaurapuurolla kuin luovun vaivalla hankitusta asunnostani - niin kuinka pitkään sossu voi olla maksamatta tukia? Siihen asti, kunnes muutan sisälle, eli tässä tapauksessa lähes vuoden? Ap
minusta kuulostaisi äärimmäisen epäoikeudenmukaiselta, jos joku saisi toimeentuloa ja muuta avustusta sossusta (joka siis on tarkoitettu siihen äärimmäisen hätään, jos rahat ovat täysin loppu), jos samaan aikaan tuensaajalla olisi helposti realisoitavissa olevaa omaisuutta.
Sossu ei voi pakottaa myymään yhtään mitään, ainoastaan kehottaa. Jos et halua sossun kehotuksen mukaan toimia niin älä toimi, mutta sitten ei heru rahaakaan.
Suinpäin lähteminen ei ole koskaan järkevää.