Kirkkovihkimisen kuviot, miten tässä tilanteessa?
Tarkoituksena siis, ettei morsiamen luovutusta ole, vaan pari kulkee koko matkan yhdessä. Istuuko bestman silloin ns. normaalina vieraana penkissä? Entä kaaso? Miten kimpun kanssa?
Olisi kiva kuulla miten olette toimineet, kun itse ei ole päässyt näkemään kuin niitä perinteisiä seremonioita.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 22:56"]
Jokseenkin suloista, kuinka usein perinteistä selittävät eivät oikeastaan itsekään tunne niitä.
[/quote]
Tämä.
Kaaso ja bestman voivat aivan hyvin odottaa alttarilla kun morsiuspari saapuu yhdessä käytävää pitkin. Kaaso ottaa kimpun ja bestman säilyttää yleensä sormusta jonka antaa sitten papille sormusrukousta varten kun pari on lausunut "Tahdon". :)
T. Pastori
Mäkin olen kolmekymppinen enkä yhtään pidä tuota luovuttamista perinteikkäänä. Leffahöpötystä ja naista alistavaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 23:25"]
Kaaso ja bestman voivat aivan hyvin odottaa alttarilla kun morsiuspari saapuu yhdessä käytävää pitkin. Kaaso ottaa kimpun ja bestman säilyttää yleensä sormusta jonka antaa sitten papille sormusrukousta varten kun pari on lausunut "Tahdon". :) T. Pastori
[/quote]
Kiitos. :) Ja kiitos myös 16.
aloittaja
Tavallisesti tuollaisissa tilanteissa, kun morsianta ei luovuteta, niin toimitaan muutoin aivan saman kaavan mukaan kuin normaalisti, mutta tällöin on tapana, että bestman ja kaaso ovat seremonian ajan alasti. Meidän seurakunnassamme on näissä tapauksissa ollut myös tapana, että häämarssi soitetaan tällöin urkujen sijasta syntikalla. Eli aika tavanomaiset kuviot siitä huolimatta, ettei luovutusta ole. Iloista hääjuhlaa teille ja jumalan siunausta tulevaan liittoon! :)
t. Suntio
Kirkkovihkiminen on poissa muodista. Ketä kiinnostaa missä kukakin istuu tai kuka saattaa alttarille tai on saattamatta. Heitä kukkakimppu kaasolle eiköhän se saa kopin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:53"]
:D
[/quote]
:D itsellesi. Olisiko jotain oikeaakin näkemystä?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:54"]
Kirkkovihkiminen on poissa muodista. Ketä kiinnostaa missä kukakin istuu tai kuka saattaa alttarille tai on saattamatta. Heitä kukkakimppu kaasolle eiköhän se saa kopin.
[/quote]
:D sinullekin. Eikö täällä tosiaan saa kysyä miten muut ovat tehneet?
Minulle perinteine vihkiminen on juuri tuo, jossa kaksi tasa-arvoista aikuista yhdessä kulkee matkan alttarille. Bestman istuu etupenkissä sivussa (sulhasen omat vanhemmat siinä ihan edessä) ja vastaavasti kaaso toisella puolella. Meillä kaaso ja bestman tulivat vierellemme vihkimistä ennen kun olimme saapuneet alttarille ja ojensin kimpun kaasolle ja bestman sitten vähän myöhemmin sormuksen sulhaselle.
Miten onnistuinkin lukemaan "kirkkoveneen kuvat"?
Kaaso ja bestman odottavat alttarilla ihan samaan tapaan kuin luovutuksen yhteydessäkin. Muuten kaikki menee ihan niin kuin tavallisestikin, paitsi että sulhanen ei pönötä bestmanin vieressä. Molemmille voi olla alttarin sivuilla tuolit ja nousevat seisomaan, kun hääpari ilmestyy ovelle.
Perinteinen seremonia on nimenomaan se missä morsian ja sulhanen kävelevät yhdessä alttarille. Morsiamen luovuttaminen on rantautunut tänne amerikkalaisista hömppäleffoista
Minulla ei ole enää ketään, joka minut saattaisi alttarille, olin jo miettinyt että kuljenko vain yksin mutta ajattelin nyt ottaa sitten tulevan miehen rinnalle
Ap, taidat olla vielä kovin nuori. Käsityksesi "perinteisestä seremoniasta" on peräisin Hollywood-elokuvista.
Suomessa ei koskaan ole ollut perinnettä, että morsian kulkisi alttarille kenenkään muun kuin sulhasen kanssa.
Suomessa nainen ei koskaan ole ollut miehen omaisuutta, mitä on korostettu nimenomaan vihkiseremoniassa: yksikään mies ei luovuta häntä toiselle miehelle, vaan nainen kävelee alttarille täsmälleen yhtä tasa-arvoisena kuin hänen tuleva puolisonsa (eihän sulhastakaan kukaan koskaan "luovuta").
(Samoin on muualla Pohjoismaissa. Ruotsissa kirkon johto yritti kaikin keinoin taivutella prinsessa Victorian noudattamaan samaa perinteistä vapaan pohjoismaisen naisen perinnettä ja kävelemään kirkon käytävää miehensä eikä isänsä kanssa. Valitettavasti Victoriakin oli katsellut liikaa Hollywood-elokuvia...).
Myös bestman on hyvin tuoretta amerikkalaista hapatusta. Ei kuulu suomalaiseen perinteeseen.
Kiitos 6 ja 8.
9: Tiedän, että luovutusseremonia on uudempi juttu mutta koska se on ollut käytössä jo vuosikausia, ainakin niin kauan kuin itse muistan, niin uskaltaa kai jo puhua perinteestä.
"Luovutusseremonia" ei ole suomalainen perinne. Ei se onneksi laajasti ole käytössäkään, paitsi ehkä ns. wt-piireissä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:03"]
Ap, taidat olla vielä kovin nuori. Käsityksesi "perinteisestä seremoniasta" on peräisin Hollywood-elokuvista.
Suomessa ei koskaan ole ollut perinnettä, että morsian kulkisi alttarille kenenkään muun kuin sulhasen kanssa.
Suomessa nainen ei koskaan ole ollut miehen omaisuutta, mitä on korostettu nimenomaan vihkiseremoniassa: yksikään mies ei luovuta häntä toiselle miehelle, vaan nainen kävelee alttarille täsmälleen yhtä tasa-arvoisena kuin hänen tuleva puolisonsa (eihän sulhastakaan kukaan koskaan "luovuta").
(Samoin on muualla Pohjoismaissa. Ruotsissa kirkon johto yritti kaikin keinoin taivutella prinsessa Victorian noudattamaan samaa perinteistä vapaan pohjoismaisen naisen perinnettä ja kävelemään kirkon käytävää miehensä eikä isänsä kanssa. Valitettavasti Victoriakin oli katsellut liikaa Hollywood-elokuvia...).
Myös bestman on hyvin tuoretta amerikkalaista hapatusta. Ei kuulu suomalaiseen perinteeseen.
[/quote]
Olen kolmekymppinen. Ja kuten sanottu, morsiamen luovutus on ollut ainakin niin kauan kuin itse muistan. Mutta tätä en suinkaan kysynyt, vaan sitä miten toimitaan silloin kun ko. seremoniaa ei järjestetä. Suomalaiseen hääperinteeseen muuten kuuluu puhemies...
Jos nyt ei enempää tartuta siihen onko morsiamen luvutus perinne vai ei ja mistä tapa on peräisin. Haluaisiko joku vielä vastata aloituksen kysymykseen?
Jokseenkin suloista, kuinka usein perinteistä selittävät eivät oikeastaan itsekään tunne niitä.