Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsensä aavikoittaja

Vierailija
12.02.2022 |

Oletko koskaan kohdannut tälläistä reppanaa? Elelee pilvenhattaralla ja on unohtanut itsensä (aavikoittanut) itsensä siis. Mitä ajatuksia herää?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää. Miten "unohtanut itsensä"?

Vierailija
2/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähaaveilee tämä itsensä unohtaja 24/7. Ei ole kuitenkaan skitsofreenikko tai muuten varsinaisesti psykoottinen eli itsetietoisuus ja kyseenalaistus toimii, mutta elää mielikuvitusmaailmassaan ja välillä palaa todellisuuteen kun pääsee sosiaaliseen vuorovaikutukseen jota hän jännittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko kysyä, tarkoittaako AP "aavikoittamisella" englanninkielestä tuttua "to desert" -verbiä? Kuulostaa jotenkin oudolta tällaisenaan.

Vierailija
4/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, että vastaan myöhässä. Luulin, että tämä ei herättänyt keskustelua.

Vierailija
5/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiiko kysyä, tarkoittaako AP "aavikoittamisella" englanninkielestä tuttua "to desert" -verbiä? Kuulostaa jotenkin oudolta tällaisenaan.

Puhun ilmiöstä nimeltään self-deserting avoidant personality. Yksi estyneisyyden alatyyppi, jossa henkilö on osittain vieraantunut itsestään eli hylkää oman reaaliteettinsä. Eläytyen fantasioihin ja itsesyytöksiin.

Vierailija
6/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaisiin törmäisi, jos kerta elelevät omissa maailmoissaan?

Vierailija
7/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tuollaisiin törmäisi, jos kerta elelevät omissa maailmoissaan?

Ei minuun törmääkkään kuin lähipiirini, hoitotaho ja yksi mielenterveysyhteisö, jossa olen ulkopuolinen.

Vierailija
8/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhun ilmiöstä nimeltään self-deserting avoidant personality. Yksi estyneisyyden alatyyppi, jossa henkilö on osittain vieraantunut itsestään eli hylkää oman reaaliteettinsä. Eläytyen fantasioihin ja itsesyytöksiin.

Kiitos vastauksesta! Enpä ollutkaan aiemmin tällaiseen termiin törmännyt.

No, vastauksena aloitukseen: vaikea sanoa. Onhan sitä tutuilla ollut monenlaisia ongelmia, mutta ehkä oma rohkeuteni ei riitä lätkimään toisten otsaan mitään diagnooseja. Tietyllä tavalla tuo kuulostaa toisaalta myös tutulta - kaikenmoista dissosiaatio-oiretta ja vieraantuneisuutta on tullut koettua, ja sekä fantasiat että itsesyytökset ovat myös tuttuja.

Vierailija
9/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan mutta tosi pimeän suomennoksen kekseit, ei ihme ettei ketään ymmärtänyt.

Vierailija
10/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden henkilön tällä diagnoosilla, mutta ei hän mikään "reppana" ole tai elele 24/7 missään pilvilinnassa päänsä sisällä. Ap taitaa kuvitella olevansa psykologi kun on vähän käynyt lukemassa jotain Wikipediaa.

Vierailija
11/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan mutta tosi pimeän suomennoksen kekseit, ei ihme ettei ketään ymmärtänyt.

Self= itse

Deserting= aavikoittaminen? :0

Vierailija
12/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Self= itse

Verbinä "desert" ei käänny miksikään "aavikoittamiseksi", vaan hylkäämiseksi. 

Vierailija
13/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden henkilön tällä diagnoosilla, mutta ei hän mikään "reppana" ole tai elele 24/7 missään pilvilinnassa päänsä sisällä. Ap taitaa kuvitella olevansa psykologi kun on vähän käynyt lukemassa jotain Wikipediaa.

Mulla on lääkärit epäilleet. Toisaalta kriteerien mukaan liiallinen itsetietoisuus on yksi oire, toisaalta samalla sanotaan ettei voi olla häiriötä kun on itsetietoisuus olemassa, vaikkakin hyljättynä. Toivottavasti joku kaunis päivä pääsisin skeematerapiaan, niin mun problematiikkaa ymmärrettäisiin. Miten voi olla mahdollista että häiriöitynyt itse tajuaa elämänsä paremmin kuin hoitava taho joka on tutkinut tarkkoja lääketieteellisiä sepustuksia eri häiriöistä?

Vierailija
14/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei _kukaan_ ymmärtänyt. Kukaan. Voiko joku kertoa minulle miten helvetissä tulee edes mieleen laittaa tuohon _ketään_? Tämä sama katastrofi toistuu säännöllisesti palstalla.

Vierailija
15/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Self= itse

Verbinä "desert" ei käänny miksikään "aavikoittamiseksi", vaan hylkäämiseksi. 

😳 Aaa, mä vaan vapaasti käänsin. Tässä malliesimerkki mun typerästä mielikuvituksen varassa roikkumisesta. 🤦🏻‍♂️

Vierailija
16/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei _kukaan_ ymmärtänyt. Kukaan. Voiko joku kertoa minulle miten helvetissä tulee edes mieleen laittaa tuohon _ketään_? Tämä sama katastrofi toistuu säännöllisesti palstalla.

Jos vaikka löisit "ketä murre" googleen niin ehkä hiffaisit. 

Vierailija
17/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä vaan vallan mahdottomasti kaikenlaisia  jänniä tyyppejä maailmassa ja lisää tulee sitä mukaa kun nuppitohtorit ehtivät keksiä uusia muodikkaita rahakkaita määritelmiään. Ennen oli paremmin oli kylähullut, seinähullut, hullut, varttihullut, puolihullut jne nyt kun kaupunkilaiset ovat ottaneet hulluuden omakseen niin kaikesta on tehty niin fiiniä.

Vierailija
18/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukutusten logiikka on jännä.

Vierailija
19/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähaaveilee tämä itsensä unohtaja 24/7. Ei ole kuitenkaan skitsofreenikko tai muuten varsinaisesti psykoottinen eli itsetietoisuus ja kyseenalaistus toimii, mutta elää mielikuvitusmaailmassaan ja välillä palaa todellisuuteen kun pääsee sosiaaliseen vuorovaikutukseen jota hän jännittää.

Jaa. Siellä omassa maailmassahan voi olla moninkertaisesti rikkaampi ja mielenkiintoisempi elämä kuin ulkomaailmassa koskaan. Sikäli "aavikoittaja" ei kyllä ole kovinkaan kuvaava sana.

Vierailija
20/21 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää pitäisi liputtaa väärän tiedon levittämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän