Miksi koulussa ei voida opettaa ihmissuhdetaitoja
Yläkoulussa kaikki luulivat, että musta tulee jotain. Kukaan ei varmaan arvannut, että musta tulisi sekakäyttäjä. Olisin vain halunnut ystäviä ja kumppanin yliopistossa. Sen sijaan jäin yksin ja hoidin pahaa oloa päihteillä. Aikuisena ihmissuhteiden muodostaminen on vaikeampaa. Miksi tähän ei voitu antaa eväitä missään? En ymmärrä
Kommentit (50)
Ihmissuhdetaitojen opettaminen on varsin vaikeaa. Lapsihan alkaa oppia näitä taitoja jo vauvana tulkitessaan vanhempiensa ilmeitä ja eleitä, taaperona jo vanhempiensa äänensävyjä edellisten lisäksi. Kun lapsi kasvaa, hän oppii erottamaan sekä itsessään että muissa erilaisia tunnetiloja seuraamalla aikuisten ja muiden lasten toimintaa, ilmeitä, eleitä, sanoja ja äänensävyjä. Mitä isommaksi lapsi tulee, sitä enemmän hän huomaa, että muut ovat yksilöitä ja erilaisia. Tarkoitan, että jos asia X naurattikin kaveria A, niin kaveria B se ei naurattanutkaan yhtään. Kouluikäisenä lapsi useimmiten jo huomaa, että kaverin A sanomana jokin lause on merkitykseltään erilainen kuin kaverin B sanomana tai erilaisessa tilanteessa. Ts lapsi huomaa, että kaveri A näin sanoessaan vitsaili hyväntahtoisesti, kun taas kaveri B sanoi asian loukkauksena. Olemalla tekemisissä eri-ikäisten lasten kanssa lapsi oppii asioita isommilta ja on myös itse esimerkkinä pienemmilleen. Mikäli näitä taitoja ei ole opittu jo ennen kouluikää, on varsin vaikeaa alkaa niitä opettamaankaan. Toki koulussa voidaan opettaa kohteliaisuussääntöjä sekä tehdä selväksi, millaisia asioita ei toiselle sanota tai mitä ei toiselle tehdä. Mutta nämä ovat vain hyvin pieni osa ihmissuhdetaitoja.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:12"]
Ihmissuhdetaitojen opettaminen on varsin vaikeaa. Lapsihan alkaa oppia näitä taitoja jo vauvana tulkitessaan vanhempiensa ilmeitä ja eleitä, taaperona jo vanhempiensa äänensävyjä edellisten lisäksi. Kun lapsi kasvaa, hän oppii erottamaan sekä itsessään että muissa erilaisia tunnetiloja seuraamalla aikuisten ja muiden lasten toimintaa, ilmeitä, eleitä, sanoja ja äänensävyjä. Mitä isommaksi lapsi tulee, sitä enemmän hän huomaa, että muut ovat yksilöitä ja erilaisia. Tarkoitan, että jos asia X naurattikin kaveria A, niin kaveria B se ei naurattanutkaan yhtään. Kouluikäisenä lapsi useimmiten jo huomaa, että kaverin A sanomana jokin lause on merkitykseltään erilainen kuin kaverin B sanomana tai erilaisessa tilanteessa. Ts lapsi huomaa, että kaveri A näin sanoessaan vitsaili hyväntahtoisesti, kun taas kaveri B sanoi asian loukkauksena. Olemalla tekemisissä eri-ikäisten lasten kanssa lapsi oppii asioita isommilta ja on myös itse esimerkkinä pienemmilleen. Mikäli näitä taitoja ei ole opittu jo ennen kouluikää, on varsin vaikeaa alkaa niitä opettamaankaan. Toki koulussa voidaan opettaa kohteliaisuussääntöjä sekä tehdä selväksi, millaisia asioita ei toiselle sanota tai mitä ei toiselle tehdä. Mutta nämä ovat vain hyvin pieni osa ihmissuhdetaitoja.
[/quote]
Amen. Tässä se on pähkinänkuoressa koko homma. Loistava kirjoitus. +++++
No opetetaanhan siellä. Mutta kun asiaa ei opeta sanomalla että nyt teille opetetaan ihmissuhdetaitoja niin ei älytä että niitä opetetaan. Ja nuorethan ei halua ottaa vastaan sitä asiaa mitä kalkkikset ja vieläpä opettajat (mitä nuo muka oikeasta elämästä tietää) heille tarjoavat kertovat.
Varmaan myös aloittajan vanhemmat ovat hänelle järkeviä elämänohjeita antaneet.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:15"]Totta. Mun mielestä peruskoulussa pitäisi muutenkin opettaa enemmän tietoja ja taitoja elämään varten. Medianlukutaitoja, sosiaalisia taitoja, oman taloudenhallintaa, työelämään tutustumista jne. Näistä olisi paljon enemmän iloa, kuin siitä että muistaa ulkoa alkuaineiden lyhenteet tai mikä oli Saksan tärkein vientituote 15 vuotta sitten.
[/quote]
Mutta tuo kaikkihan käydään koulussa läpi. Mitä ihmettä teidän päässä oikein liikkuu kun olette tai olitte koulussa?
Ei se koulu kaikkeen kerkeä! Jos ei kotona opita sanomaan kiitos ja ole hyvä ja anteeksi, pureskelemaan ruokaa suu kiinni ja ottamaan kyynärpäät pois pöydältä, auttamaan avun tarpeessa olevaa, tervehtimään naapureita, pyyhkimään peppu....niin se on kyllä vanhempien OMA MOKA. Miettikääs vähän sitäkin: jos koululla olisi velvollisuus opettaan ihan tavallisia kanssakäymis-asioita, pitäisi koululla myös olla oikeus vahtia että tulee tehdyksi. En minä ainakaan halua 'poliisivaltiota' joka minun lastenkasvatukseeni puuttuu, vaikka opetankin lapsilleni ihmisten kanssa toimeen tulemista!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:03"]
Taas ulkoistetaan asia, joka kuuluu kodin vastuulle.
[/quote]
Kaikkien vanhemmilla ei ole resursseja ja kykyä sosiaalistaa lastaan tai kannustaa normaalien sosiaalisten taitojen oppimiseen.
[/quote]
Silloin niitä muksuja EI hankita. Lapsi siinä eniten kärsii ja tämän takia Suomi pursuaa näitä "ongelmanuoria" ja ketkäs ne sitten elättää? No me perusduunarit verojen kautta.
Ainakin sen verran koulussa pitäisi tehdä, että ei sallittaisi kiusaamista ja syrjintää. Jatkuva kiusaaminen ja sellaisen "yäk, tuo oppilas on oksettava" -ajattelun ja kulttuurin hyväksyminen pitäisi lopettaa ja näitä asioita pitäisi ennaltaehkäistä. Opettajat kuitenkin kuulevat esim. oppilaita ryhmätöihin jakaessaan kaikki huutelut ja mölinät, joita toisiin oppilaisiin kohdistuu.
Kiusaaminen on jossain määrin luonnollinen piirre ihmisyhteisöissä, joilla on tapana jaotella sisäpiiriin ja ulkopuolelle kuulua ihmisiä. Mutta koulussa kiusaaminen saa järkyttäviä muotoja, koska ajatellaan, että se on jokin erikoispiirre, jota ei ole olemassa ennen kuin kiusattu oppilas tekee valituksen. Siinä vaiheessa on jo liian myöhäistä muuttaa kiusaajien ajattelutapoja, se pitäisi tehdä päivittäin ja jatkuvalla toistolla. Kouluikäisten aivot ovat vielä kehittymässä, ja aikuisten tehtävä olisi opettaa heille oikeaa ja väärää näissäkin asioissa.
(Ja kiusaamisen ehkäisy ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi olla kavereita. Vaan että kaikki voisivat käydä koulunsa rauhassa.)
Ei kouluissa voida opettaa kaikkea. Jos se on ihmissuhdetaidot vs. matematiikka, niin opettakoot matematiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]
Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla.
[/quote]
Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan.
[/quote]
Heh. Yläasteen ryhmätöistä minä opin lähinnä sen, että jos haluaa saada aikaan edes kohtuullista laatua, kannattaa ottaa ohjat omiin käsiin ja valmistautua siihen, että joutuu pahimmassa tapauksessa tekemään koko työn itse. Ryhmätyöt eivät missään tapauksessa kannustaneet yhteisöllisyyteen ja sosiaalisten normien seuraamiseen. Ehkä kannustivat niitä laiskimuksia ja hieman osaamattomia roikkumaan muiden siivellä, mutta minulle kyllä riitti.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:15"]
Totta. Mun mielestä peruskoulussa pitäisi muutenkin opettaa enemmän tietoja ja taitoja elämään varten. Medianlukutaitoja, sosiaalisia taitoja, oman taloudenhallintaa, työelämään tutustumista jne. Näistä olisi paljon enemmän iloa, kuin siitä että muistaa ulkoa alkuaineiden lyhenteet tai mikä oli Saksan tärkein vientituote 15 vuotta sitten.
[/quote]
koululaitos on pitänyt kautta aikain tärkeämpänä lukea satutarinoita totena siis uskonnon opetusta. Onneksi vuoden päästä sekin aivopesu vähenee sentään yhdellä vuosiviikkotunnilla. Oma lapsi on ET:ssä joka sentään monta kertaa hyödyllisempi kuin satutarinoiden opettelu.
Kommentti numero 25 on oikeassa: Kiusaamiseen pitää puuttua paremmin. Siinä koululle ihmissuhdeopetusta tarpeeksi, että jokainen lapsi saisi rauhassa käydä koulunsa, eikä kenenkään tarvitsisi pelätä toisia: ei pahoja sanoja, ei ruumiillista väkivaltaa
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:41"]
Ei kouluissa voida opettaa kaikkea. Jos se on ihmissuhdetaidot vs. matematiikka, niin opettakoot matematiikkaa.
[/quote]
Matemaatiikassakin on kyllä monta kohtaa, joita tavallinen taatelintalaaja ei tarvitse koskaan. Vielä turhempaa on lukea uskonnon satutarinoita tai opiskella viikkokausia ulkoa historiaa vuodelta kivi ja miekka. Sopimuksen tekoa ennemmin pitäisi opettaa kuin mitä kreikkalaiset tekivät vuonna ö tai miten jeesus ryypäsi kaverein kanssa.
koska tietoa on niin paljon niin karsitaan turhimmat ja opetetaan sitä mikä on tänä päivänä tarpeellista joka päiväisestä eläästä selvitymisessä. ukoluvut on ihna hyviä joskus mutta miksi pitää muistaa ulkoa jessen kaiffareiden nimiä tai suomen pressojen vallassaoloaikoj?
Mitäpä jos kasvastaisitte itse omat lapsenne.
t. opettaja
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:56"]
Mitäpä jos kasvastaisitte itse omat lapsenne.
t. opettaja
[/quote]
Jesh, ope puhuu asiaa.
Yläkoulun opettajat ovat opiskelleet yliopistossa opetettavaa ainetta ja siihen päälle opettajan pedagogisia opintoja. Toki jos haluaa opettajaksi tai siihen "ajautuu", olisi suotavaa olla kiinnostunut ihmissuhdetaidoista, koska sitähän se opettaminen ja oppiminenkin ovat, mutta jotenkin hassulta tuntuisi, että heidän pitäisi ihan erikseen perehtyä ihmissuhdetaitoihin ja käyttää ruutinsa siihen. Kyllähän nytkin suurin osa yläkoulun opettajan työstä on ihan muuta kuin asian opettamista. En siis lainkaan väheksy tällaisia laajempia elämisen taitoja, kyllä esim. jotain oman talouden hallintaa pitäisi opettaa koulussa, mutta joskus tuntuu, että kaikki "turhat" asiat halutaan poistaa koulusta ja jäljelle jää tiedon etsimisen taitoja, ihmissuhdetaitoja ym., mutta kyllä minusta sivistysvaltiossa sopisi oppia tietämään sellaisiakin asioita kuin milloin Suomi itsenäistyi, millainen lintu on talitintti ja kuka oli Aleksis Kivi. Ja suurin osa meistä ei ikinä tarvitse noita tietoja työelämässä. Oikeasti minua kammottaa sellainen äärimmilleen viety hyötyajattelu, että minähän en itseäni rasita, jos en hyödy tästä taloudellisesti ja pian. Ehkä se painopisteen siirtäminen pois omasta navasta voisi noin laajemmin ajateltuna parantaa ihmissuhdetaitojakin.
Ryhmätyöt= yksi tekee ja muut lepää. Ihan kuin aikuisena yhtä työssäkäyvää kohden on monta vapaamatkustajaa. Nollatoleranssi kiusaamiselle on ainoa mitä opettajat voivat tehä. Sen opettamisen lisäksi tietenkin.
Kyllä opetetaan. Ainakin nykyään. Olen tuore ope ja viime vuonna harjoittelimme jatkuvasti näitä taitoja! Ehkä vanhan koulukunnan opet eivät niin paneudu asiaan, mutta minä ja useat kollegani kyllä jaamme keskenämme erilaisia harjoitteita, joita toteutamme oppilaiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:29"]
No opetetaanhan siellä. Mutta kun asiaa ei opeta sanomalla että nyt teille opetetaan ihmissuhdetaitoja niin ei älytä että niitä opetetaan. Ja nuorethan ei halua ottaa vastaan sitä asiaa mitä kalkkikset ja vieläpä opettajat (mitä nuo muka oikeasta elämästä tietää) heille tarjoavat kertovat. Varmaan myös aloittajan vanhemmat ovat hänelle järkeviä elämänohjeita antaneet.
[/quote]
Vanhemmat opastivat, että kaikkia pitää kohdella reilusti ja opiskeluihin kannattaa panostaa. No näitä mä noudatinkin, mutta silti päädyin tähän jamaan. Yksi kommentti liittyi matematiikan tärkeyteen. Jotenkin hassua sillä siinä olen aika hyvä, mutta vaihtaisin vaikka kaikki matikan taitoni siihen, että olisin saanut ihmissuhteita
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 14:06"]
Kyllä opetetaan. Ainakin nykyään. Olen tuore ope ja viime vuonna harjoittelimme jatkuvasti näitä taitoja! Ehkä vanhan koulukunnan opet eivät niin paneudu asiaan, mutta minä ja useat kollegani kyllä jaamme keskenämme erilaisia harjoitteita, joita toteutamme oppilaiden kanssa.
[/quote]
Olisi kiva kuulla, millaisia nämä harjoittelut on. Jotain konkreettisia esimerkkejä siis.
Tästäkin ketjusta nähdään, että kaikkea bullshittiä sitä halutaankin opetettavan. Mitä ihmettä jotkut ihmissuhdetaidot edes on? Medialukutaito? Voi jeesus! Kaikki ihmisten älyllinen pääoma halutaan tuhlata kaikkeen toisarvoiseen!?!