Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koulussa ei voida opettaa ihmissuhdetaitoja

Vierailija
24.06.2015 |

Yläkoulussa kaikki luulivat, että musta tulee jotain. Kukaan ei varmaan arvannut, että musta tulisi sekakäyttäjä. Olisin vain halunnut ystäviä ja kumppanin yliopistossa. Sen sijaan jäin yksin ja hoidin pahaa oloa päihteillä. Aikuisena ihmissuhteiden muodostaminen on vaikeampaa. Miksi tähän ei voitu antaa eväitä missään? En ymmärrä

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sosiaaliset taidot kehittyvät suurelti jo kauan ennen kouluikää. Jos asiaan haluttaisiin jotain muutosta tulisi taitojen opettaminen aloittaa jo päiväkodissa: itse jäin silloin jo vertaisryhmän ulkopuolelle. Nykyisin olen yksinäinen aikuinen ja ilman parisuhdetta myös.

Vierailija
2/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ulkoistetaan asia, joka kuuluu kodin vastuulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:03"]

Taas ulkoistetaan asia, joka kuuluu kodin vastuulle.

[/quote]

Kaikkien vanhemmilla ei ole resursseja ja kykyä sosiaalistaa lastaan tai kannustaa normaalien sosiaalisten taitojen oppimiseen. 

Vierailija
4/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla. 

Vierailija
5/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]

Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla. 

[/quote]

Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan. 

Vierailija
6/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulussa opetetaan siinä määrin kuin se on mahdollista. Opetus tapahtuu osana arkea ja nykyisin myös jonkin verran sisälletyttynä esimerkiksi uskonnon opetukseen. Joissain kouluissa käydään myös ihmissuhdetaitoja esimerkiksi Askeleittain-ohjelman kautta läpi. Toisaalta lapsi viettää suurimman osan ajastaan koulun ulkopuolella, joten koulu ei voi ihmeitä tehdä, vaan suurin vastuu on tietenkin kodeilla. Ja totuus on myös se, että kaikki eivät opi. Joillekin matematiikka on aina vaikeaa, toisille kielet ja joillekin sitten taas ihmissuhteet, eikä tästä(kin) voi syyttää koulujärjestelmää.

 

AikuisenakIn voi oppia uusia asioita. Sinuna alkaisin nyt työstää asiaa aktiivisesti ja unohtaisin vanhat katkeruudet. Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Mun mielestä peruskoulussa pitäisi muutenkin opettaa enemmän tietoja ja taitoja elämään varten. Medianlukutaitoja, sosiaalisia taitoja, oman taloudenhallintaa, työelämään tutustumista jne. Näistä olisi paljon enemmän iloa, kuin siitä että muistaa ulkoa alkuaineiden lyhenteet tai mikä oli Saksan tärkein vientituote 15 vuotta sitten.

Vierailija
8/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]

Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla. 

[/quote]

Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan. 

[/quote]

 

Näinhän siellä jatkuvasti tapahtuukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan täällä yksi -91 vuonna syntynyt ei muista mitään toimia, jotka olisivat edistäneet sosiaalisten taitojen oppimista. Yksin tekemistä suurelta osin, välitunneilla sai rauhassa syrjäytyä halutessaan, ryhmätöissä sai vapaasti olla tekemättä mitään. Hyvä tietysti, jos nykyisin asiat edistyneet.

Onhan se kaikille tiedossa, että suomalainen kulttuuri on aika kammottava. Täällä epäsosiaalinen toiminta, kuten työpaikkakiusaaminen on Euroopan kärkeä. 

Vierailija
10/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]

Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla. 

[/quote]

Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan. 

[/quote]

Onhan noita ryhmätöitä kouluissa. Völitunneilla voi myös harjoitella taitojaan. Minusta ongelmana on, että lapset viettävät pääasiassa aikaansa ikätovereidensa kanssa. Omassa lapsuudessani pihalla oli kaikenikäisiä lapsia ja monia taitoja opittiin isommilta lapsilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ihmissuhdetaitoja opettajat voi opettaa, kun kaikilla opettajilla niitä ei itselläkään ole. Osa opettajista on niin laiskoja, etteivät viitsi nähdä vaivaa ryhmäyttämisessä. Ihmissuhdetaitojen opetus pitää aloittaa jo päiväkodissa.

Vierailija
12/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]

Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla. 

[/quote]

Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan. 

[/quote] Kyllähän koulussa tehdään ryhmätöitä, mutta luokat ovat usein niin suuria, että ihmeitä siinä ei yksi opettaja ehdi tehdä. Kodeissa ja päiväkodissa luodaan kuitenkin  pohja hyville ihmissuhdetaidoille. Erilaiset harrastukset auttavat myös.  Koulun mahdollisuus ko asiassa  riippuu niin paljon luokan  työrauhasta ja opettajasta, millainen yhteishenki ja oppimisympäristö luokkaan saadaan syntymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:17"]

Ainakaan täällä yksi -91 vuonna syntynyt ei muista mitään toimia, jotka olisivat edistäneet sosiaalisten taitojen oppimista. Yksin tekemistä suurelta osin, välitunneilla sai rauhassa syrjäytyä halutessaan, ryhmätöissä sai vapaasti olla tekemättä mitään. Hyvä tietysti, jos nykyisin asiat edistyneet.

Onhan se kaikille tiedossa, että suomalainen kulttuuri on aika kammottava. Täällä epäsosiaalinen toiminta, kuten työpaikkakiusaaminen on Euroopan kärkeä. 

[/quote]

Kun olit ryhmätöissä tekemättä mitään, mitä opettajan olisi pitänyt tehdä, että olisit osallistunut? Entä välitunnilla? Miten opettaja olisi toimillaan saanut sinut osaksi ryhmään? Miten sinun mielestäsi ihannekoulussa opetettaisiin ihmissuhdetaitoja?

Vierailija
14/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:17"]

Ainakaan täällä yksi -91 vuonna syntynyt ei muista mitään toimia, jotka olisivat edistäneet sosiaalisten taitojen oppimista. Yksin tekemistä suurelta osin, välitunneilla sai rauhassa syrjäytyä halutessaan, ryhmätöissä sai vapaasti olla tekemättä mitään. Hyvä tietysti, jos nykyisin asiat edistyneet.

Onhan se kaikille tiedossa, että suomalainen kulttuuri on aika kammottava. Täällä epäsosiaalinen toiminta, kuten työpaikkakiusaaminen on Euroopan kärkeä. 

[/quote]

Kun olit ryhmätöissä tekemättä mitään, mitä opettajan olisi pitänyt tehdä, että olisit osallistunut? Entä välitunnilla? Miten opettaja olisi toimillaan saanut sinut osaksi ryhmään? Miten sinun mielestäsi ihannekoulussa opetettaisiin ihmissuhdetaitoja?

[/quote]

 

Jatkan vielä, että toivoisin jokaisen ketjussa olijan vastaavan näihin kysymyksiin. Olen itse opettaja ja tämä kiinnostaa kovasti, koska haluan oppilaitani tässä asiassa auttaa, mutta se ei ole helppoa. Kertokaa siis ajatuksianne, niin voitte kenties vaikuttaa jonkun lapsen elämään positiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmeen terminaalihoitajia opettajien taas pitäisi olla? Kyllä nuokin taidot opitaan (tai sitten ei opita) kotona. En todellakaan haluaisi, että lasteni opettajan aika menisi normaalin käytöksen opettamiseen vaikkapa matematiikan sijasta. Koulun jälkeen voisi olla jotain käytöskoulua sitä tarvitseville, ei kaikkien tarvi kärsiä siitä, että yhdelle ei kotona opeteta tapoja. Ja useimmat kyllä huomaavat ihan muiden lasten käytöksestä, mikä on oikein, vaikkei vanhemmat sitä opettaisikaan. Omat luokat häiriköille jotta normaalit hyvätapaiset lapset saavat opintorauhan.

Vierailija
16/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kouluissa näitä asioita opetetaan piilo-opetussuunnitelmassa.

Vierailija
17/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kasarin lopulla oli naiivi kokeilu nimeltä "perhekasvatus ja sosiaaliset taidot". Meille ysillä oleville lässytettiin parisuhteista yms. Olikin sitten ainoat tunnit joilta lensin pihalle järjestäen vaikka muuten olin ns kympin oppilas. Siksi etten nähnyt mitään järkeä/toimivuutta ko bullshitissä. Kerran käytävälle lennettyämme luokan "oikea" kauhukakara tokaisikin ettei moisilla pehmopuheilla kyllä pillunsaanti onnistu mitenkään paremmin - varmaan ainoa kerta kun olin hänen kanssaan samaa mieltä.

Näin jälkikäteen voin sanoa kauhukakaran olleen hyvin oikeassa...

Vierailija
18/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:41"]

Ei kouluissa voida opettaa kaikkea. Jos se on ihmissuhdetaidot vs. matematiikka, niin opettakoot matematiikkaa.

[/quote]
Matemaatiikassakin on kyllä monta kohtaa, joita tavallinen taatelintalaaja ei tarvitse koskaan. Vielä turhempaa on lukea uskonnon satutarinoita tai opiskella viikkokausia ulkoa historiaa vuodelta kivi ja miekka. Sopimuksen tekoa ennemmin pitäisi opettaa kuin mitä kreikkalaiset tekivät vuonna ö tai miten jeesus ryypäsi kaverein kanssa.


koska tietoa on niin paljon niin karsitaan turhimmat ja opetetaan sitä mikä on tänä päivänä tarpeellista joka päiväisestä eläästä selvitymisessä. ukoluvut on ihna hyviä joskus mutta miksi pitää muistaa ulkoa jessen kaiffareiden nimiä tai suomen pressojen vallassaoloaikoj?
[/quote]

Matematiikka on myös ajattelun opettelua. Kaiken siitä opitun ei tarvikaan olla suoraan siirrettävissä jokaisen taatelintallaajan elämään. Uskonnon satutarinat taas opettavat ymmärtämään meidän omaa kulttuuriamme. Historia on tärkeää, jotta ymmärtää nykypäivää ja kenties osaa välttää jo tehtyjä virheitä. Ylipäänsä ihmisellä tulee olla jonkinlainen yleissivistys.

Vierailija
19/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:10"]Ainakaan täällä Tampereella ei poikani päässyt koskaan esim. koulunäytelmiin yms. Oli ujo ja hiljainen. Opettaja halusi loistaa ja laittoi kaikken lahjakkaimmat ja äänekkäimmät esiintymään yms.

Huusi hiljaisille kun piti heitä TOLLOINA.  Ihmetteli jälkeenpäin, että se teidän Ville oli niin hiljainen. Vitosella itki, että haluaa vaihtaa luokkaa.

Sama opettaja opettaa ko. metodeilla. Onneksi poikamme sai yläasteeella miesopettajan, jolla myös maalaisjärki pelasi. Numerot nousivat yms.

Kyllä me täällä kotona yritetään kasvattaa, mutta ETTE TE OPETTAJA OLE MITÄÄN YLIJUMALIA. Tekin teette virheitä, mutta TEITÄ EI SAA KRITISOIDA.

Olkaa tasapuolisia siellä jumalattomassa viisaudessanne. Ja hankkikaa omatunto.
[/quote]

Tasapuolisesti ainakin yleistät kaikki opettajat samanlaisiksi :)

Vierailija
20/50 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena voi kukin itse hakea apua, jos tiedostaa ongelmansa. Suosittelen. Etenkin yliopistossa on melko helppoa päästä hoitoon.