Miksi koulussa ei voida opettaa ihmissuhdetaitoja
Yläkoulussa kaikki luulivat, että musta tulee jotain. Kukaan ei varmaan arvannut, että musta tulisi sekakäyttäjä. Olisin vain halunnut ystäviä ja kumppanin yliopistossa. Sen sijaan jäin yksin ja hoidin pahaa oloa päihteillä. Aikuisena ihmissuhteiden muodostaminen on vaikeampaa. Miksi tähän ei voitu antaa eväitä missään? En ymmärrä
Kommentit (50)
Taas ulkoistetaan asia, joka kuuluu kodin vastuulle.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:03"]
Taas ulkoistetaan asia, joka kuuluu kodin vastuulle.
[/quote]
Kaikkien vanhemmilla ei ole resursseja ja kykyä sosiaalistaa lastaan tai kannustaa normaalien sosiaalisten taitojen oppimiseen.
Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]
Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla.
[/quote]
Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan.
Kyllä koulussa opetetaan siinä määrin kuin se on mahdollista. Opetus tapahtuu osana arkea ja nykyisin myös jonkin verran sisälletyttynä esimerkiksi uskonnon opetukseen. Joissain kouluissa käydään myös ihmissuhdetaitoja esimerkiksi Askeleittain-ohjelman kautta läpi. Toisaalta lapsi viettää suurimman osan ajastaan koulun ulkopuolella, joten koulu ei voi ihmeitä tehdä, vaan suurin vastuu on tietenkin kodeilla. Ja totuus on myös se, että kaikki eivät opi. Joillekin matematiikka on aina vaikeaa, toisille kielet ja joillekin sitten taas ihmissuhteet, eikä tästä(kin) voi syyttää koulujärjestelmää.
AikuisenakIn voi oppia uusia asioita. Sinuna alkaisin nyt työstää asiaa aktiivisesti ja unohtaisin vanhat katkeruudet. Tsemppiä.
Totta. Mun mielestä peruskoulussa pitäisi muutenkin opettaa enemmän tietoja ja taitoja elämään varten. Medianlukutaitoja, sosiaalisia taitoja, oman taloudenhallintaa, työelämään tutustumista jne. Näistä olisi paljon enemmän iloa, kuin siitä että muistaa ulkoa alkuaineiden lyhenteet tai mikä oli Saksan tärkein vientituote 15 vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]
Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla.
[/quote]
Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan.
[/quote]
Näinhän siellä jatkuvasti tapahtuukin.
Ainakaan täällä yksi -91 vuonna syntynyt ei muista mitään toimia, jotka olisivat edistäneet sosiaalisten taitojen oppimista. Yksin tekemistä suurelta osin, välitunneilla sai rauhassa syrjäytyä halutessaan, ryhmätöissä sai vapaasti olla tekemättä mitään. Hyvä tietysti, jos nykyisin asiat edistyneet.
Onhan se kaikille tiedossa, että suomalainen kulttuuri on aika kammottava. Täällä epäsosiaalinen toiminta, kuten työpaikkakiusaaminen on Euroopan kärkeä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]
Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla.
[/quote]
Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan.
[/quote]
Onhan noita ryhmätöitä kouluissa. Völitunneilla voi myös harjoitella taitojaan. Minusta ongelmana on, että lapset viettävät pääasiassa aikaansa ikätovereidensa kanssa. Omassa lapsuudessani pihalla oli kaikenikäisiä lapsia ja monia taitoja opittiin isommilta lapsilta.
Ei niitä ihmissuhdetaitoja opettajat voi opettaa, kun kaikilla opettajilla niitä ei itselläkään ole. Osa opettajista on niin laiskoja, etteivät viitsi nähdä vaivaa ryhmäyttämisessä. Ihmissuhdetaitojen opetus pitää aloittaa jo päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:06"]
Ihmissuhdetaidot opitaan parhaiten esimerkistä, ei kirjoja lukemalla tai jonkun ( = opettajan) kertomalla tavalla.
[/quote]
Oletko hieman hassu? Luonnollisesti koulussa kyseessä ihmissuhdetaitojen kohdalla olisi infon antamisen ohella tietysti se, että kannustettaisiin ja luotaisiin oikeita tilanteita taitojen oppimiselle. Esimerkiksi ryhmätöiden tekeminen ja tätä kautta niiden tilanteiden luominen, jossa myös sosiaalisesti heikoimmat voisivat vahvistaa taitojaan.
[/quote] Kyllähän koulussa tehdään ryhmätöitä, mutta luokat ovat usein niin suuria, että ihmeitä siinä ei yksi opettaja ehdi tehdä. Kodeissa ja päiväkodissa luodaan kuitenkin pohja hyville ihmissuhdetaidoille. Erilaiset harrastukset auttavat myös. Koulun mahdollisuus ko asiassa riippuu niin paljon luokan työrauhasta ja opettajasta, millainen yhteishenki ja oppimisympäristö luokkaan saadaan syntymään.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:17"]
Ainakaan täällä yksi -91 vuonna syntynyt ei muista mitään toimia, jotka olisivat edistäneet sosiaalisten taitojen oppimista. Yksin tekemistä suurelta osin, välitunneilla sai rauhassa syrjäytyä halutessaan, ryhmätöissä sai vapaasti olla tekemättä mitään. Hyvä tietysti, jos nykyisin asiat edistyneet.
Onhan se kaikille tiedossa, että suomalainen kulttuuri on aika kammottava. Täällä epäsosiaalinen toiminta, kuten työpaikkakiusaaminen on Euroopan kärkeä.
[/quote]
Kun olit ryhmätöissä tekemättä mitään, mitä opettajan olisi pitänyt tehdä, että olisit osallistunut? Entä välitunnilla? Miten opettaja olisi toimillaan saanut sinut osaksi ryhmään? Miten sinun mielestäsi ihannekoulussa opetettaisiin ihmissuhdetaitoja?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:17"]
Ainakaan täällä yksi -91 vuonna syntynyt ei muista mitään toimia, jotka olisivat edistäneet sosiaalisten taitojen oppimista. Yksin tekemistä suurelta osin, välitunneilla sai rauhassa syrjäytyä halutessaan, ryhmätöissä sai vapaasti olla tekemättä mitään. Hyvä tietysti, jos nykyisin asiat edistyneet.
Onhan se kaikille tiedossa, että suomalainen kulttuuri on aika kammottava. Täällä epäsosiaalinen toiminta, kuten työpaikkakiusaaminen on Euroopan kärkeä.
[/quote]
Kun olit ryhmätöissä tekemättä mitään, mitä opettajan olisi pitänyt tehdä, että olisit osallistunut? Entä välitunnilla? Miten opettaja olisi toimillaan saanut sinut osaksi ryhmään? Miten sinun mielestäsi ihannekoulussa opetettaisiin ihmissuhdetaitoja?
[/quote]
Jatkan vielä, että toivoisin jokaisen ketjussa olijan vastaavan näihin kysymyksiin. Olen itse opettaja ja tämä kiinnostaa kovasti, koska haluan oppilaitani tässä asiassa auttaa, mutta se ei ole helppoa. Kertokaa siis ajatuksianne, niin voitte kenties vaikuttaa jonkun lapsen elämään positiivisesti.
Siis mitä ihmeen terminaalihoitajia opettajien taas pitäisi olla? Kyllä nuokin taidot opitaan (tai sitten ei opita) kotona. En todellakaan haluaisi, että lasteni opettajan aika menisi normaalin käytöksen opettamiseen vaikkapa matematiikan sijasta. Koulun jälkeen voisi olla jotain käytöskoulua sitä tarvitseville, ei kaikkien tarvi kärsiä siitä, että yhdelle ei kotona opeteta tapoja. Ja useimmat kyllä huomaavat ihan muiden lasten käytöksestä, mikä on oikein, vaikkei vanhemmat sitä opettaisikaan. Omat luokat häiriköille jotta normaalit hyvätapaiset lapset saavat opintorauhan.
Kyllähän kouluissa näitä asioita opetetaan piilo-opetussuunnitelmassa.
Joskus kasarin lopulla oli naiivi kokeilu nimeltä "perhekasvatus ja sosiaaliset taidot". Meille ysillä oleville lässytettiin parisuhteista yms. Olikin sitten ainoat tunnit joilta lensin pihalle järjestäen vaikka muuten olin ns kympin oppilas. Siksi etten nähnyt mitään järkeä/toimivuutta ko bullshitissä. Kerran käytävälle lennettyämme luokan "oikea" kauhukakara tokaisikin ettei moisilla pehmopuheilla kyllä pillunsaanti onnistu mitenkään paremmin - varmaan ainoa kerta kun olin hänen kanssaan samaa mieltä.
Näin jälkikäteen voin sanoa kauhukakaran olleen hyvin oikeassa...
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:41"]
Ei kouluissa voida opettaa kaikkea. Jos se on ihmissuhdetaidot vs. matematiikka, niin opettakoot matematiikkaa.
[/quote]
Matemaatiikassakin on kyllä monta kohtaa, joita tavallinen taatelintalaaja ei tarvitse koskaan. Vielä turhempaa on lukea uskonnon satutarinoita tai opiskella viikkokausia ulkoa historiaa vuodelta kivi ja miekka. Sopimuksen tekoa ennemmin pitäisi opettaa kuin mitä kreikkalaiset tekivät vuonna ö tai miten jeesus ryypäsi kaverein kanssa.
koska tietoa on niin paljon niin karsitaan turhimmat ja opetetaan sitä mikä on tänä päivänä tarpeellista joka päiväisestä eläästä selvitymisessä. ukoluvut on ihna hyviä joskus mutta miksi pitää muistaa ulkoa jessen kaiffareiden nimiä tai suomen pressojen vallassaoloaikoj?
[/quote]
Matematiikka on myös ajattelun opettelua. Kaiken siitä opitun ei tarvikaan olla suoraan siirrettävissä jokaisen taatelintallaajan elämään. Uskonnon satutarinat taas opettavat ymmärtämään meidän omaa kulttuuriamme. Historia on tärkeää, jotta ymmärtää nykypäivää ja kenties osaa välttää jo tehtyjä virheitä. Ylipäänsä ihmisellä tulee olla jonkinlainen yleissivistys.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:10"]Ainakaan täällä Tampereella ei poikani päässyt koskaan esim. koulunäytelmiin yms. Oli ujo ja hiljainen. Opettaja halusi loistaa ja laittoi kaikken lahjakkaimmat ja äänekkäimmät esiintymään yms.
Huusi hiljaisille kun piti heitä TOLLOINA. Ihmetteli jälkeenpäin, että se teidän Ville oli niin hiljainen. Vitosella itki, että haluaa vaihtaa luokkaa.
Sama opettaja opettaa ko. metodeilla. Onneksi poikamme sai yläasteeella miesopettajan, jolla myös maalaisjärki pelasi. Numerot nousivat yms.
Kyllä me täällä kotona yritetään kasvattaa, mutta ETTE TE OPETTAJA OLE MITÄÄN YLIJUMALIA. Tekin teette virheitä, mutta TEITÄ EI SAA KRITISOIDA.
Olkaa tasapuolisia siellä jumalattomassa viisaudessanne. Ja hankkikaa omatunto.
[/quote]
Tasapuolisesti ainakin yleistät kaikki opettajat samanlaisiksi :)
Aikuisena voi kukin itse hakea apua, jos tiedostaa ongelmansa. Suosittelen. Etenkin yliopistossa on melko helppoa päästä hoitoon.
Koska sosiaaliset taidot kehittyvät suurelti jo kauan ennen kouluikää. Jos asiaan haluttaisiin jotain muutosta tulisi taitojen opettaminen aloittaa jo päiväkodissa: itse jäin silloin jo vertaisryhmän ulkopuolelle. Nykyisin olen yksinäinen aikuinen ja ilman parisuhdetta myös.