Tosi pienessä keittiössä kokkaus ja tiskaaminen. Help me.
Muutin siis vähän aikaa sitten yksiöö, joka on muuten ihab tilava ja kiva, MUTTA keittiö on tosi pikkuinen ja tasot matalat enkä osaa yhtään toimia tuolla. Myös tiskialtaita on vaan yksi ja tiskata pitää joka päivä, kun sekin on niin pieni ettei siihen mahdun, kun yhden päivän tiskit. Eilen ekaa kertaa laitoin ruuan tuolla ja ihan alko raivostuttaa se pöytätilan puute ja ahtaasti nysvääminen. Kai tuohon tottuu, mutta entinen keittiö oli vaan ihanan tilava, kun asuin kaksiossa. Onko kellään muulla niin pientä keittiö ja oisko jotain käytännön/sopeutumisvinkkejä?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:15"]Mulla ei ole keittiössä kuin yksi hellanlevy, ei uunia, ei mitään keittiötasoja, vain pieni tiskiallas, jääkaappikin varmaan normaalia pienempi mutta kyllä tuo yhdelle henkilölle riittää. Mikroakaan en ole hankkinut.
Tottuu siihen kyllä, eniten ärsyttää tuo tasojen puute ja että on vain yksi levy. Käytän luovasti leikkuulautaa. Tiskit hoidan itsekin niin, että pesen juoksevan veden alla. Harmittaa vähän, koska se on epäekologista, mutta kun ei vaan ole tilaa.
[/quote] Oho, tollaseen asuntoon en kyllä edes suostuis muuttamaan, jos vaan vähänkin ois vaihtoehtoja. En pärjäis millään ilman uunia ja vaan yhdellä levyllä.
Yritäpäs nyt lopettaa se valitus. Ihan uskomattomista aiheista jaksatkin marttyroida ja nissuttaa! Kuulostat teiniltä, joka on vain päättänyt, että nyt kaikki on huonosti ja piste. Nyt vain mietit rauhassa, miten saat kaikki taloustyöt tehdyksi järkevästi ja lopetat narisemisen. Vaikea täältä on näkemättä vinkkejä antaa. Jos et viihdy yksiössä mutta rahat ovat tiukilla, harkitse vaikka kimppa-asuntoa isolla keittiöllä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:33"]Yritäpäs nyt lopettaa se valitus. Ihan uskomattomista aiheista jaksatkin marttyroida ja nissuttaa! Kuulostat teiniltä, joka on vain päättänyt, että nyt kaikki on huonosti ja piste. Nyt vain mietit rauhassa, miten saat kaikki taloustyöt tehdyksi järkevästi ja lopetat narisemisen. Vaikea täältä on näkemättä vinkkejä antaa. Jos et viihdy yksiössä mutta rahat ovat tiukilla, harkitse vaikka kimppa-asuntoa isolla keittiöllä.
[/quote]
:D Ok, olen kyllä mielestäni vastaillut ihan asiallisesti ja sanonut monesti, että eiköhän tähän totu kun oppii toimimaan eri tavalla kun ennen enkä ollut mitenkään marttyyri.
Asutkohan sää mun vanhassa kämpässä?:D Kuulostaa niin tutulta.
http://m.ikea.com/fi/fi/catalog/products/art/30180504/
Onko seinätilaa keittiössä yhtään? Minulla oli omassa ekassa asunnossani tuommoinen klaffipöytä joka toimi ylimääräisenä työtasona ja syödessä ruokapöytänä. Sitten siinä varsinaisella työtasolla oli tiskit pesuvadissa ja huuhtelu juoksevan veden alla pesualtaassa.
Kirjoititko tosiaan yhdenpäivän tiskit. Ala tiskata aina käytön jälkeen asitasi, niin ei haittaa jos on pieniallas tai pienet tilat. Ruokaa voi laittaa siten että käytät ruokapöytää apupöytänä paloittelussa ym.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:58"]Kirjoititko tosiaan yhdenpäivän tiskit. Ala tiskata aina käytön jälkeen asitasi, niin ei haittaa jos on pieniallas tai pienet tilat. Ruokaa voi laittaa siten että käytät ruokapöytää apupöytänä paloittelussa ym.
[/quote]
Ihan naurettavaa nyt kyllä jo, kun vastaan kaikkeen ei onnistu, mutta ei ole seinätilaakaan kuin yks 20cm kaistale :D Keittiön seinä on oikeastaan vaan ikkunaa, tosin voishan siihen ikkunan alle saada laitettua jonkun tommosen, sekin vaan menis aika matalalle.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:58"]Kirjoititko tosiaan yhdenpäivän tiskit. Ala tiskata aina käytön jälkeen asitasi, niin ei haittaa jos on pieniallas tai pienet tilat. Ruokaa voi laittaa siten että käytät ruokapöytää apupöytänä paloittelussa ym.
[/quote]
Sekin vielä, että ei mulla ole ruokapöytää, kun ei tänne mahdu :D Syön sohvapöydällä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:58"]Kirjoititko tosiaan yhdenpäivän tiskit. Ala tiskata aina käytön jälkeen asitasi, niin ei haittaa jos on pieniallas tai pienet tilat. Ruokaa voi laittaa siten että käytät ruokapöytää apupöytänä paloittelussa ym. [/quote] Sekin vielä, että ei mulla ole ruokapöytää, kun ei tänne mahdu :D Syön sohvapöydällä.
[/quote]
Kuulostaa kyllä kamalalle paikalle, onko sun ihan pakko asua tuollaisessa komerossa?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:58"]Kirjoititko tosiaan yhdenpäivän tiskit. Ala tiskata aina käytön jälkeen asitasi, niin ei haittaa jos on pieniallas tai pienet tilat. Ruokaa voi laittaa siten että käytät ruokapöytää apupöytänä paloittelussa ym. [/quote] Sekin vielä, että ei mulla ole ruokapöytää, kun ei tänne mahdu :D Syön sohvapöydällä.
[/quote]
Kuulostaa kyllä kamalalle paikalle, onko sun ihan pakko asua tuollaisessa komerossa?
[/quote]
Kuulostaa kamalalle joo, mutta tää on oikeasti loppujenlopuksi hyvinkin tilava vaikka toi keittiö nyt on mitä on, eikä mua haittaa sohvalla syödä. Tällä hetkellä kyllä on pakko asua, koska ei ole töitä ja tässä on sopivan halpa vuokra, että jää rahaa vähän muuhunkin elämään. Ja viihdyn tässä muuten oikein hyvin paitsi ton keittiön osalta.
Voi kuule koita kestää. Itse olen siihen tottunut ha hyvin mahtuu vaikka mulla on kahvinkeitin, leivänpaahdin, vedenkeitin ja monitoimikone
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:00"]
[/quote]
[/quote]
Voi luoja ei yksiöissä ole MITÄÄN ihmeellistä. Asut jossain omakotitalo kuplassa? Asun miehen kanssa 23 neliön yksiössä ja hyvin menee ja ei kävis mielessäkään valittaa. Halpa vuokra ja elän kyllä ilman keittiön pöytää ja pieni keittiö ok. Ei meillä olis varaa isompaa, eli on pakko.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:00"]
[/quote]
[/quote]
Kuulostaa kamalalle joo, mutta tää on oikeasti loppujenlopuksi hyvinkin tilava vaikka toi keittiö nyt on mitä on, eikä mua haittaa sohvalla syödä. Tällä hetkellä kyllä on pakko asua, koska ei ole töitä ja tässä on sopivan halpa vuokra, että jää rahaa vähän muuhunkin elämään. Ja viihdyn tässä muuten oikein hyvin paitsi ton keittiön osalta.
[/quote]
Eiköhä sun kannattaisi käyttää tää aika työnhakuun, ei vikisemiseen täällä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:00"] [quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:58"]Kirjoititko tosiaan yhdenpäivän tiskit. Ala tiskata aina käytön jälkeen asitasi, niin ei haittaa jos on pieniallas tai pienet tilat. Ruokaa voi laittaa siten että käytät ruokapöytää apupöytänä paloittelussa ym. [/quote] Sekin vielä, että ei mulla ole ruokapöytää, kun ei tänne mahdu :D Syön sohvapöydällä. [/quote] Kuulostaa kyllä kamalalle paikalle, onko sun ihan pakko asua tuollaisessa komerossa? [/quote] Voi luoja ei yksiöissä ole MITÄÄN ihmeellistä. Asut jossain omakotitalo kuplassa? Asun miehen kanssa 23 neliön yksiössä ja hyvin menee ja ei kävis mielessäkään valittaa. Halpa vuokra ja elän kyllä ilman keittiön pöytää ja pieni keittiö ok. Ei meillä olis varaa isompaa, eli on pakko.
[/quote]
En asu omakotitalossa, vaan pienessä kaksiossa mieheni kanssa. En kuitenkaan jaksaisi kovin pitkään syödä olohuoneen pöydällä tai pyöriä neliön kokoisessa keittiössä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:00"] [quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:58"]Kirjoititko tosiaan yhdenpäivän tiskit. Ala tiskata aina käytön jälkeen asitasi, niin ei haittaa jos on pieniallas tai pienet tilat. Ruokaa voi laittaa siten että käytät ruokapöytää apupöytänä paloittelussa ym. [/quote] Sekin vielä, että ei mulla ole ruokapöytää, kun ei tänne mahdu :D Syön sohvapöydällä. [/quote] Kuulostaa kyllä kamalalle paikalle, onko sun ihan pakko asua tuollaisessa komerossa? [/quote] Voi luoja ei yksiöissä ole MITÄÄN ihmeellistä. Asut jossain omakotitalo kuplassa? Asun miehen kanssa 23 neliön yksiössä ja hyvin menee ja ei kävis mielessäkään valittaa. Halpa vuokra ja elän kyllä ilman keittiön pöytää ja pieni keittiö ok. Ei meillä olis varaa isompaa, eli on pakko.
[/quote]
En asu omakotitalossa, vaan pienessä kaksiossa mieheni kanssa. En kuitenkaan jaksaisi kovin pitkään syödä olohuoneen pöydällä tai pyöriä neliön kokoisessa keittiössä.
[/quote]
Kaikilla kuule ei ole rahaa kaksioon, vuokra tuplaantuis.
Sille jolla on vain yksi keittolevy; hanki sellainen parin kolmenkympin irrallinen induktiolevy, Lidlistä tai Clas Olssonilta. Tietty pitää sitten olla sellaisella toimivat kattilat.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eiköhä sun kannattaisi käyttää tää aika työnhakuun, ei vikisemiseen täällä.
[/quote]
En mä mutään vikise ja kaikkiin oman alani tällä hetkellä vapaisiin paikkoihin olen jo hakenut, joten ei ole muutakaan nyt kuin aikaa :)
Kun meillä oli keittokomero, hankittiin pöytätiskikone, siinä sen paikka oli tiskipöydällä. Hyvä hankinta.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:47"]Teen samalla kertaa ruokaa useammaksi ateriaksi, ja laitan ylimääräiset annokset jääkaappiin/pakastimeen. Siten ei tarvitse ruoanvalmistusastioita pestä joka aterian jälkeen. Juon vettä aterioilla, joten en tiskaa lasiani joka hörpyn jälkeen. Tiskiin jää siis vain lautanen ja aterimet. Niitä saatan kerätä parin päivän ajan. Sitten tiskaan juoksevalla vedellä. Nykyään isommissakaan asunnoissa ei ole kahta täyskokoista tiskiallasta. Se on hirveää. Mitä sillä pikkualtaalla pitäisi tehdä? [/quote] Joo toi ois hyvä, mutta jääkaappikin puolikas sellasesta nornaalista kaapista eikä sinnekään määräänsä enempää mahdu. Ennen kävin lähes koko viikoksi aina ruuat kaupasta, mutta enää ei kaappiin mahdu niin paljoa.
[/quote]
alkoi huvittaa miten tuo pienuus tulee esiin. Sehän on todella ärsyttävää että uuni ja jääkaappikin on jotain minikokoisia. Kuitenkin täysikasvuinen asukas, niin laitteet turhaan pikkuisia.
[/quote]
Itseä ei tässä kauheesti huvita, kun kaikki totutut tavat ja käytännöllisyyden saa tuolla keittiössä kyllä unohtaa :D Tosiaan mietin kyllä, että miksi ihmeessä yksin asuvalla pitäisi olla puolikas uuni, tiskiallas ja jääkaappi? Ihan samalla tavalla minäkin sitä tilaa tarvin kun muut.