Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet jos ikänsä töissä käyneellä pariskunnalla on

Vierailija
12.02.2022 |

asuntovelkaa vielä eläkeikäisenä? Perintöjäkin molemmat saaneet.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ovat pienipalkkaisia

2. ovat asuneet tuloihinsa nähden liian kalliisti

3. ovat vaihtaneet vanhemmalla iällä asuntoa, myyneet kenties vähempiarvoisen asunnon

4. ovat käyttäneet tulojaan työaikana muuhun, esim matkusteluun

5. mitä se mulle kuuluu

Vierailija
2/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kiinnosta, ei oo mun sirkus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten on. Minulla varmaan on.

Vierailija
4/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. ovat pienipalkkaisia

2. ovat asuneet tuloihinsa nähden liian kalliisti

3. ovat vaihtaneet vanhemmalla iällä asuntoa, myyneet kenties vähempiarvoisen asunnon

4. ovat käyttäneet tulojaan työaikana muuhun, esim matkusteluun

5. mitä se mulle kuuluu

Kohta 5. Mitä se mulle tai kellekään muullekaan kuuluu 😄

Vierailija
5/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiahan ei mulle,eikä sulle kuulu!

Vierailija
6/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoreettisia vaihtoehtoja yleisellä tasolla: Ovat voineet menettää kodin vesivahingossa tai homevauriossa, jota vakuutus ei korvaa, tai tulipalossa tms. Ovat voineet taata jollekin lainan, mitä joku ei ole maksanut ja ovat takaajana joutuneet sen maksamaan. Mikä tahansa on mahdollista.

Vierailija
7/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lapsia.

Vierailija
8/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisiä aloituksia en todella ymmärrä. Miksi ihmeessä tästä pitäisi ajatella jotain, toisten ihmisten asioista ja elämästä? En vaan jaksaisi. 

Vierailija
9/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun murheeni. Omiakin on ja ne riittää.

Vierailija
10/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi vaihtoehto kuin että elämänsä ajan työtä tehnyt pariskunta on asunut vuokralla ja ei ole jäänyt mitään rahaa käteen elämän aikana.

Vierailija
11/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa korteista on jaettu väärin.  -Tuo ikäluokka, ilmeisesti sodan jälk. suurikäluokka sai töitä helpolla ja myös avokätisesti etuja, esim. eläkepputken. -Minä olen työtön ja asun velattomassa omistuskämpässä. Minä olen ollut työtön 12.v. -

Vierailija
12/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan mieti tuollaisia asioita, joten en ajattelisi mitään. Suomihan on maailmassa harvinaisia maita siinä mielessä, että täällä on niin vahva omistusasumisen kanta. Yleisesti maailmalla näin ei ole ja esim. naapurimaa Ruotsissa on ollut jo pitkään ”trendi”, että siellä otetaan isot asuntolainat pitkällä maksuajalla vaikkapa 40 vuotta. Eli velkaa jää, eikä sitä ehditä elämän aikana maksamaan.

Nykyisellään asuntolainan saaminen ei ole itsestäänselvyys ja käsiraha täytyisi olla ennen omaan kiinni pääsemistä. Lainat on isoja, joten jos se otetaan myöhemmällä iällä, niin eihän tuossa mitään ihmeteltävää ole. Perhemuodotkin on muuttuneet ja jos tapaat uuden puolison vaikkapa +40-vuotiaana ja ostatte uuden yhteisen kodin niin taatusti siitä velkaa on eläkkeelläkin.

Tuossa faktaa ja näkökulmaa. Toinen asia on, miksi sinua henkilökohtaisesti kiinnostaa toisten ihmisten velka-asiat?

Vierailija
13/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on monen eläkeläisen kohtalo, jos omistusasunto on ostettu nuorena ja asuntolainaa maksettu 20-30vuotta.

Usein juuri 50-65v alkaa asunnon uudelleen maksaminen, jos ei ole vaihtanut asuntoa välillä uuteen, kun rakenteilla ja rakennuksilla on elinkaarensa.

Esim. ikkunat ja ovet vaihdetaan 30v välein, sähkö ja lvi 30-40v välein, katto 30-40v

Joku kallis putki- ja sähköremppa osuus eläkeiän alkuun ja huomaa omistavansa satatuhatta euroa asuntolainaa.

Asui sitten asunto oy:ssä tai okt.ssa.

Ja sitä ajattelen, ettei ap. ole tietoinen rempoista ja ylläpitokustannuksista.

Vierailija
14/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyylä.

Vierailija
15/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on se, että eivät ole koskaan osanneet käsitellä rahaa. Kaikki mikä tulee, valuu heti käsistä pois, eivätkä yhtään ymmärrä, mitä oikein tapahtui. Kavereissani on monia tällaisia, myös pariskuntia. Monet ovat olleet hyvin palkatuissa töissä ja nyt kuusikymppisinä asuvat vuokralla kunnan vuokrakasarmissa. Minä ja mieheni ollaan oltu koko ikämme keskituloisia ja nyt juuri eläkkeelle jääneinä meillä on velaton omakotitalo, kesämökki ja vähän muutakin omaisuutta. Mitään hulppeita rakennukset eivät ole mutta kelpaavat meille. Sijoituksia ym. ei ole, mutta emme tarvitsekaan, sillä tulemme toimeen eläkkeillämme.  

Vierailija
16/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy on se, että eivät ole koskaan osanneet käsitellä rahaa. Kaikki mikä tulee, valuu heti käsistä pois, eivätkä yhtään ymmärrä, mitä oikein tapahtui. Kavereissani on monia tällaisia, myös pariskuntia. Monet ovat olleet hyvin palkatuissa töissä ja nyt kuusikymppisinä asuvat vuokralla kunnan vuokrakasarmissa. Minä ja mieheni ollaan oltu koko ikämme keskituloisia ja nyt juuri eläkkeelle jääneinä meillä on velaton omakotitalo, kesämökki ja vähän muutakin omaisuutta. Mitään hulppeita rakennukset eivät ole mutta kelpaavat meille. Sijoituksia ym. ei ole, mutta emme tarvitsekaan, sillä tulemme toimeen eläkkeillämme.  

Entä perusparannus ja korjaukset.

Jos okt noin joku kattoremppa 40.000-50.000€ ja elinkaari 30-40v, samoin ikkunat ja ovet, julkisivu, eristykset, sähkö- ja lvi ja päälle sisärempat jne. jotka helposti maksavat enemmän kun okt arvo, jos ei ole kehäkolmosen sisällä.

Vierailija
17/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ovat myyneet syrjemmässä olevan asuntonsa ja halunneet lähemmäksi palveluja,jolloin uuden ja vanhan asunnon erotus on vaatinut lainan ottamista. Nythän ap:n tarinasta puuttuu, millaisista lainasummista on kyse. 

Vierailija
18/18 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla ainakin tulee olemaan, tosin perintöä ei ole tiedossa. 

Juuri tuli melkein 70 000 lisää lainaa putkiremontista yms. olemassaolevan asuntolainan päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi