kerran vuodesas kadehdin suomalaislasten vanhempia
nimittäin näin kesäisin, kun täytyy maksaa lasten koulu- yms opiskelumaksut. kohta ollaan taas n. 40 000 € köyhempiä, kun lukukausimaksut pitää maksaa.
olkaa oikeesti tyytyväisiäilmaiseen opiskeluun, vaikka nyt vähän opiskelijoilta leikattiinkin.
ja ulkomaalaisille lukukausimaksut! en voi ymmärtää, että joku suomalainen opiskelija tai kukaan voi olla niitä vastaan. niin se on muuallakin maailmassa, ainakin eu:n ulkopuolelta tulevat joutuvat maksamaan enemmän.
t. ulkosuomalainen kahden koululaisen ja kolmen opiskelijan äiti
Kommentit (14)
ei, kýllä me ollaan rikkaampia kuin te siellä
t. ap
:) paitsi että kolmonen ei ole ap :) (vaikka tottahan tuo on)
t. ap
Näytttää pahasti siltä, että emme voi saada kaikkea! :D Joudumme tekemään niitä selkeitä arvovalintoja.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:58"]
t. ap
[/quote]
Ihquu ja hymiötä paljon perään.
t. ap
[/quote]
No mitäs sitten valitat siellä? Luuletko, että joku voi sekä säästää että syödä kakun?
Tämä on silkkaa nöyrää kerskailua eikä mitään kateutta. Jokainen saa kerskailla rahalla yms ihan rauhassa kunhan sen tekee suoraan, mutta tämä hymiöiden kera kerskailu menee kyllä ihan jo silkan lapsellisuuden ja huonosti piilotetun itsekorostuksen piikkiin.
t. ap
[/quote]
Mun iskä on vahvempi kuin sun iskä. Ota nyt ne ämpäisis ja lapios ja mene hiekkalaatikkolle niiden lastesi kanssa! :)
Taas meni nokitteluksi, kuten tavallista.
Oman USA-kokemusten perusteella sanoisin että periaatteessa sama raha menee elämiseen, kouluihin ja veroihin, mutta koska lasten opiskeluihin pitää kaivaa omaa kuvetta, pitää ruveta säästämään sitä rahaa kasaan jo aikaisin ja toimia pitkäjänteisesti. Verotus on sitä helpompi ratkaisu, koska se hoituu ikään kuin siellä taustalla ilman että henkilö itse näkee säästämisen vaivan. Ei pääse tulemaan sitä tilannetta että hups, ei olekaan rahaa silloin kun sitä tarvitsee. Ja toisekseen kun noita lukukausimaksuja maksaa ja pyörre siellä pankkitilillä käy, siitä tulee konkreettinen tunne, että hui kuinka kallista tämä onkaan. Kun Suomessa tämä kaikki pyöritetään verovaroilla, tuntuma rahanmenoon hämärtyy eikä se tunnu niin pahalta.
Osittain tämän hämärtymisen takia ihmisillä Suomessa on osittain kadonnut se fiilis, että huolehditaan itse omista menoista, ja myös tuntuma siihen, mitä asiat konkreettisesti maksaa.
ap:stä viis mutta mun mielestä jopa suomalaiset vois maksaa edes pikku lukukausimaksuja yliopisto- yms. opiskelustaan. aika harvassa maassa on opintolainasysteemiä edes, papa paye.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 10:25"]
ap:stä viis mutta mun mielestä jopa suomalaiset vois maksaa edes pikku lukukausimaksuja yliopisto- yms. opiskelustaan. aika harvassa maassa on opintolainasysteemiä edes, papa paye.
[/quote]
Varsinkin näille aloille, jotka ei tähtää työllistymiseen, joihin yhteisekunnalla ei ole osoittaa työpaikkaa. Kieletutkijat, elokuvaohjaajat yms...
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 10:25"]
[/quote]
Varsinkin näille aloille, jotka ei tähtää työllistymiseen, joihin yhteisekunnalla ei ole osoittaa työpaikkaa. Kieletutkijat, elokuvaohjaajat yms...
[/quote]
Keille yhteiskunta osoittaa työpaikan?
Etteköhän te ole asuinmaanne nettopalkoilla silti ihan yhtä rikkaita kuin me täällä, jotka maksamme ne koulumaksut veroissamme.