Ihanaa olla pelkkä taideharrastelija niin ei tartte olla mitään sanomaa kuten oikeilla taiteilijoilla! Aivotkaa eivät kestäisi miettimistä!
Ihanaa olla pelkkä taideharrastelija niin ei tartte olla mitään sanomaa kuten oikeilla taiteilijoilla! Aivotkaa eivät kestäisi mitään miettimistä!
Jos sanoma on ilmiselvä niin ei varmaan ole hyvä juttu... jos se on salainen niin onko sitä edes???
Mitä sanomaa tiedät tällä hetkellä suurina pidettävien taiteilijoiden edustaneen? Minä en ainakaan tiedä mitään... Kertokaa mikä sanoma Modiglianilla, Degasilla, Toulouse-Lautreckilla, Muchalla, Picassolla, Edelfeltillä, Schjerfbeckillä jne, jne... minä en tiedä mitään... en ole opiskellut mitään sellaista toisin kuin te viisaat ja tietävät... ja ammattilaiset.
Joku sanoi minulle, että taidetyössä ei ole mielenkiintoista se mitä se esittää vaan se miten työ on tehty. Ja tästä minä tykkään ja tämmöisen tiimoilta toimin... se vaatii taitojen kehittämistä eikä niinkään sitä kamalaa ajattelemista, jota en todella jaksa harrastaa sillä olen kyllä ihan burnout jo...
Kommentit (5)
Eikö taiteen ja koristeen ero ole juuri se ajatus?
Heippa vaan! Sanoma ja teema on sen taiteen kokijan juttuja. Ehkä oot itsekin tehdessäsi huomannut, että ei se tosiaankaan toimi niin, että pistänpä tähän vasempaan alanurkkaan piikin vallitsevaa yhteiskuntajärjestelmää kohtaan ja tuo sammakko tuossa keskellä taas symbolisoi kaiken muuttumattomuutta ja sielun matkaa maan päällä. Ne ovat katselijan tulkintoja.
Minä taas nautin harrastelijana siitä, ettei työt ole arvosteltavina kenellekään. Nautin tekemisestä ja hienoa, jos tulee omaan silmään hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö taiteen ja koristeen ero ole juuri se ajatus?
Mikä on koriste? Minulla ei ole mitään koristeita, mutta töitä kylläkin. Seinilläni on vanhoja valokuvia, useita peilejä, kynttilälampetteja, useita kelloja (maapallon eri aikoja ja tikitys kivaa kun ei ole niin kuolemanhiljaista), pari työtäni jotka syntyneet jotenkin 'sattumalta' jokusessa minuutissa (tussityö ja paletilla jätteellä olevalla maalilla maalattu kahden naisnuden pieni maalaus).
Minulle piirustukset ja maalaukset, joita voi laittaa seinille, eivät ole koriste-esineitä vaan enemmänkin sisustuselementtejä... Sana 'koriste' tuo mieleeni kitsin ja tehdastuotetun tavaran, jota voi olla prikulleen samanlaista vaikka kuinka monta kappaletta... Jos yrittää tehdä useamman kappaleen samaa työtä niin joko uudesta työstä tulee parempi tai huonompi kuin alkuperäisestä, mutta ei koskaan sama... Mielestäni taidetyö kantaa jotain kulttuuriimme liittyvää... se kertoo aikamme ja paikkamme ihmisestä jotakin... se on ainutkertainen... ja paras taide saattaa syntyä marginaalissa ihmisten parissa jotka ovat jotenkin oman aikansa puristuksessa, yhteiskuntansa ulkopuolella tms... ja varsinkin kun aikalaisille niillä ei ole mitään rahallista arvoa... ja kuinka käy kun taiteillut henkilö kuolee... jos hänen jäämistönsä ei päädy roskiin niin joko hänen taiteensa saattaa saada hinnan varsinkin kun ei ole enää odotettavissa että markkinoille tulisi häneltä uusia töitä... Hän saattaa nousta tuntemattomuudesta tunnetuksi toisin kuin jo elämänsä aikana tunnetut taiteilijat... Vasta tuleva aika tulee kertomaan ketkä taiteilevat hahmot ovat niitä, jotka oikeasti edustavat aikaansa ja aikansa ihmistä...
Arvostan myös hyvien taiteilijoiden töistä tehtyjä hyviä jäljennöksiä, joita en kutsuisi väärennöksiksi...
Ikonitkaan eivät ole koristeita... (vaan säilytysongelma... varsinkin epäonnistuneet, joita kuitenkaan ei saa edes laittaa roskikseen...)
Mikä on ajatus? Eikö sekin ole joku ajatus (ja ehkä arvostus) kun mieleen tulee jotain esimerkiksi että onpa tämä 'taiteilija' kehittänyt taitojaan hyvin ja pitkälle tms ja tuottanut jotain mikä sopii tähän ympäristöön jne... tämä on kulttuuriamme, tätä ei voi laittaa roskiin jne... Koristeen voi laittaa roskiin... eikä se ehkä kanna mitään kulttuuria tai ainutlaatuisuutta...
En tiedä mitä sanoisin - en osaa enkä jaksa ajatella... KIITOS KUITENKIN KOMMENTISTASI...
Ei niilläkään ole sanomaa vaan ovat jalostaneet p***npuhumisenkin taiteeksi.