poikani itsetuhoisuus
Poikani vihaa itseänsä. Häntä syrjitään eikä hänellä ole kavereita. Lisäksi hän uhkaa tappaa itsensä tai satuttavansa itseänsä. Hän on heidän koulun naurun aihe. Mikä neuvoksi? Poika tuossa nyt nukkua pötköttää vieressäni. Hän itki tänäänkin itsensä uneen ja minä lohdutin. Poika on 14v. Hän on pilannut maineensa ns.
Kommentit (43)
Voi ei, voimia teille! Tyttärelläni sama juttu. Kotona vaan kaikki päivät, itsetuhoinen (viillellyt pari vuotta eikä ole mikään auttanut sen lopettamiseen), vaikea masennus, ollut osastohoidossa jne. Löytyy paljon kavereita mutta ei jaksa nähdä heitä masennuksen takia. Ikää 15v. Kävi koulupsykologilla pari vuotta ja vaihtoi sitten nuorten psykiatriselle. Toivottavasti tilanne helpottuu!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:19"]Mutta siis, pojan pitäisi ehkä päästä puhumaan ulkopuoliselle. Se voisi helpottaa. Vanhemilleen voi selkeästi puhua (ihana oli aloitus) mutta voisi puhua syvimmistä tunteistaan ilman pelkoa paaponnasta yms. Koulukuraattori? t. 13 [/quote] Näin kesällä se on vaikeaa mutta harkinnassa kuitenkin :)ap
[/quote]
Toivon, että poikasi saa apua. Olin itse 10, kun mua alettiin kiusata. Masennus alkoi 14-vuotiaana ja vasta 18-vuotiaana uskalsin hakea apua kuraattorilta. Sun pojalla on sentään ollut vanhemmat, joille on voinut kertoa, että tuntuu pahalta. Helpottaa ehkä jonkin verran. Turha sillä hetkellä sanoa, että kohta tuntuu paremmalta. Pitää vaan kai sanoa, että joku välittää. Että hän on tärkeä. Oli elämässä mitä tahansa vaikeaa, hän on todella tärkeä monille ihmisille ja tekisi hirvittävän kipeää, jos hän siitä poistuisi. Häntä rakastetaan.
13
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:56"]
Poikani vihaa itseänsä . Poika tuossa nyt nukkua pötköttää vieressäni. Hän itki tänäänkin itsensä uneen ja minä lohdutin. Poika on 14v. Hän on pilannut maineensa ns.
[/quote]
14 v kundi "nukkua pötköttää" äitinsä vieressä? No on kyllä hiukan outoa.
Ja jos mutsinsa bunkassa diggaa lojuu, niin kukahan hänen maineensa oikein pilaa? Ööh, itse?
Saattaa tietenkin olla, että kolli on vain hiukan keskenkasvuinen ikäisiinsä verraten, eikä oikein vielä syty ikäistensä feromoneista... Pidä nyt kuitenkin hyvänä poikaa, joku päivä huomaat, ettei skloddi olekaan niin kovin riippuvainen äidistään.
[/quote]
Olenko jossain vaiheessa sanonut että hän nukkuisi sängyssäni. Hän nukkuu patjalla. Hänen maineensa meni kun hän sanoi kovikselle suorat sanat.
Nuorten psykiatriselle poliklinikalle vaihtoi siis.
24
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:12"]
miten vitussa tuommoiseen tilaan ees saa ittensä? täytyy olla kyllä joku mielisairas jos on joku pöpin maine koulussa. vittu että on karu poika
[/quote]
Teepä sellainen temppu että lavasta oma kuolemasi! Voi olla ikävä yllätys kun kukaan ei jää sua kaipaamaan.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:17"]
Koulun vaihto?
[/quote]
Kiusatun ei ikinä pitäisi olla se, jonka pitää vaihtaa koulua!
[/quote]
Jos on huono maine kaikkien silmissä, niin se voi olla kuitenkin parasta, koska mitä muuta voit tehdä? Vaihtaa koko muun koulun? Asiaahan ei kauheasti helpota sekään, jos kiusaajat vaihtavat koulua, koska jäljelle jäävät kuitenkin ne, jotka syrjivät passiivisesti ja pitävät outona.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:17"]
Koulun vaihto?
[/quote]
Kiusatun ei ikinä pitäisi olla se, jonka pitää vaihtaa koulua!
[/quote]
En mä ainakaan alkais lapseni mielenterveyttä, nuoruutta ja mahdollisesti henkeä uhraamaan periaatteen takia.
Meillä vaihdettiin koulua, nuorelle hommattiin lähete nuorispsykiatriselle polille. Jos oikeasti on uhka, että meinaa tehdä jotain, pitää soittaa 112. Pitkä tämä tie on toipumiseen.
Ei tuollaisessa tilanteessa mikään koulukuraattori riitä. Uhkaus tappaa itsensä pitää aina ottaa vakavasti. Nuoresta "maineen menettäminen" voi tuntua maailmanlopulta, etenkin, jos kavereita ei ole eikä kukaan puolusta. Nyt pitää mennä lääkäriin vaikka vastoin nuoren tahtoa.
Munkin 14-vuotias poika on viillellyt itseään reilun vuoden ajan. Hänellä on takana parin viikon osastojakso itsetuhoisuuden vuoksi, itsetuhoista lääkkeiden ja alkoholin väärinkäyttöä ja tekee parhaansa karkoittaakseen läheiset.
On hänellä ystäviäkin, pääasiassa yli sadan kilometrin päässä. Ne auttavat, ja olen aina valmis vastaanottamaan ystäviä meille. Poikaa en kuitenkaan uskalla päästää yökylään tuon lääkkeiden ja alkon väärinkäytön vuoksi.
Hänellä on lääkitys (tauolla kesällä kun ei enää auttanut ja hän halusi kokeilla ilman), diagnooseja masennuksesta adhd:hen ja hoitotaho. Ja rakastava perhe mitä toivottavasti vielä joskus osaa arvostaa.
Meillä vasta koulunvaihto auttoi vastaavassa tilanteessa. Mielekkäät asiat, kivoja kokemuksia nyt kehiin mikäli jaksamista on.. Voimia molemmille. Poikasi tulee olemaan kokemuksen myötä vahvempi kuin yksikään häntä kiusannut <3
Kiusatuksi voi joutua kuka tahansa jos joku luokan pomohahmo valitsee nuoren silmätikuksi. Muut sitten määkii lampaina perässä. Poika erikoislääkärin pakeille nyt aluksi ja sitten kouluun ukaasi siitä että kiusaamisen on loputtava.
Ja tosiaan kannattaa kysyä pojalta haluaako poika vaihtaa koulua.
Tosi huono provo, eihän kukaan 14v voi olla itsetuhoinen.
Siis hyi helvetti minkälaista ihmis saastaa tännekin kommentoi? Toivottavasti kaikki kiusaajakommentteja vakavaan ketjuun lähettäneet palaa ja kituu helvetissä. Missä on tällaisten ihmisten moraali ja kasvatus? Oksettaa tuollaiset alimman kastin pellet.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:35"]Siis hyi helvetti minkälaista ihmis saastaa tännekin kommentoi? Toivottavasti kaikki kiusaajakommentteja vakavaan ketjuun lähettäneet palaa ja kituu helvetissä. Missä on tällaisten ihmisten moraali ja kasvatus? Oksettaa tuollaiset alimman kastin pellet.
[/quote]
Näin. Jossain asioissa olisi vaan osattava olla hiljaa.
Varaa aika lääkäriin. Lapsesi tarvitsee apua.. Tarvittaessa voi soittaa sairaalaan akuuttityöryhmään.
Hyi vittu mitä kommentteja taas jotkut kirjoittanut tänne! Mä toivon sydämeni pohjasta, että teillä ei ole omia lapsia. Ootte ällöttäviä.
Sen sijaan että tulee tänne avautumaan ja kuulemaan vittuilua ääliöiltä kannattaa mahdollisimman pian hankkia pojalle apua vaikka yksityiseltä psykologilta tai psykiatrilta jos julkinen puoli ei suostu auttamaan. Liian monta nuorta on lähtenyt tästä maailmasta oman käden kautta.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:56"]
Poikani vihaa itseänsä . Poika tuossa nyt nukkua pötköttää vieressäni. Hän itki tänäänkin itsensä uneen ja minä lohdutin. Poika on 14v. Hän on pilannut maineensa ns.
[/quote]
14 v kundi "nukkua pötköttää" äitinsä vieressä? No on kyllä hiukan outoa.
Ja jos mutsinsa bunkassa diggaa lojuu, niin kukahan hänen maineensa oikein pilaa? Ööh, itse?
Saattaa tietenkin olla, että kolli on vain hiukan keskenkasvuinen ikäisiinsä verraten, eikä oikein vielä syty ikäistensä feromoneista... Pidä nyt kuitenkin hyvänä poikaa, joku päivä huomaat, ettei skloddi olekaan niin kovin riippuvainen äidistään.