Tinnitus korona-aikana
Onko kellään kokemusta nopeasti alkaneesta tai pahentuneesta korvien soimisesta eli tinnituksesta koronarokotteesta tai sairastetusta koronasta johtuen? Ja onko se oire jossain vaiheessa helpottanut/hävinnyt? Toki näitä haittavaikutuksia on rokotteesta Fimealle jonkun verran ilmoitettu, mutta onko täällä jollain omakohtaista kokemusta. Itselläni huutanut korvat aiempaa lujempaa jo puoli vuotta, hirveää!
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli rokotteesta sellasta sykkivää tinnitusta toiseen korvaan, mutta onneksi lähti pois vajaassa kuukaudessa… muitakin oireita tuli kakkospiikistä, siksi en kolmatta uskalla enää ottaa.
Rokotteen ei ole todettu aiheuttavan tinnitusta. Toki se nyt monille on voinut alkaa 3 vuoden kuluessa ilman mitään kytkentää koronaan tai rokotteeseen.
Koronataudin sairastaminen aiheuttaa 14.5 prosentille tinnitusta jälkioireena, ja olemassa oleva tinnitus voi pahentua eli se on tosi yleistä.
Samaa tekevät muutkin kovat virusinfektiot, kuten influenssa, jonka vanhastaan tiedetään pahimmillaan aiheuttavan jopa kuuroutta.
Kylläpä olisi varsinainen tinnituskonsertti jos osakin 13 miljardista annetusta rokotteesta aiheuttaisi tinnitusta.
Koronan sairastaminen voi tehdä ongelmia myös silmiin, 3 prosentille tulee silmätulehdus, joka ei toki ole yleensä vakava. Ensimmäisen aallon alussa, kun ei ollut tarjolla oikein muuta kuin asentohoitoa, niin monille tuli pahempiakin silmäoireita siitä pitkästä vatsallaan makuuttamsisesta.
Koronataudin aiheuttaman sydänongelmat yleensä tulevat esille vasta joskus myöhemmin. Britanniassa pahimmillaan, kun laskettiin kotiin koronahoidosta parantuneina, niin useat joutuivat sairaalaan takaisin sydäntapahtumien takia ja jopa kuolivat sitten.
Kaiken kaikkiaan, on viisautta olla sairastumatta koronaan. En tiedä, ovatko nämä jälkijutut vähentyneet tai lieventyneet nyt tämän kevyemmän variantin levitessä.
Niihin ehkä kiinnitetään enemmän huomiota, kun pandemian alussa oli kysymys henkiinjäämisestä.
Molemmat korvat on tinnittäneet jo kohta 2 vuotta. En muista milloin ensimmäisen rokotteen otin, enkä usko että se siitä johtuu. En ole, ainakaan tietääkseni, sairastanut koronaa. Apua olen saanut äänikirjoista, muutoin en pysyisi nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt kolme viikkoa ollut tinnitus joka alkoi koronasta. Kaksi ensimmäistä yötä tinnitus oli todella kova piippaus, sitten tämä hirveä piippaus katosi toisen yön aikana ja oli melkein kaksi viikkoa keskinkertainen vinkuna. Sen jälkeen se on vaimentunut pikkuhiljaa. Erikoista että tinnitukseni vaihtelee nyt päivän mittaan, välillä se on hieman kovempaa ja välillä on vain pelkkä kohina, yhdessä välissä oli suhina. Se on viimeisen viikon aikana kahteen kertaa jopa loppunut pieneksi hetkeksi kokonaan kun olen yrittänyt nukkua ja maannut sängyssä. Ahdistavaahan tätä tinnitusta on ajatella, mutta on olemassa pieni toivon kipinä että saattaisi loppua kokonaan. Magnesiumia ja C-vitamiinia olen ottanut joka päivä, magnesiumista saattaa joidenkin tutkimusten mukaan olla apua tinnitukseen.
Mitään lääkettähän tinnitukseen ei ole vielä keksitty, mutta melatoniinikuurin on väitetty auttavan tinnitukseen:
https://www.webmd.com/sleep-disorders/news/20060224/melatonin-pills-may…
Kiitokset vinkistä. Magnesiumia täytyy kokeilla. C- ja D- vitamiinia syön jo nyt säännöllisesti. Sensijaan melatoniinin on voi sanoa auttaneen, sillä olen kärsinyt unettomuudesta jo kauan ennen korona-aikaa ja tinnitusta ja syön sitä edelleen varsin suuren määrän joka ilta jotta nukkuminen ei häiriinny.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alkoi oikeassa korvassa koronan myötä. Tämä oli n. 5kk sen jälkeen kun olin saanut 2. rokotteen. Oire alkoi pahimpana sairastamispäivänä, kun oli korkea kuume ja oli aivan kamala päänsärky, myös lihassärky oli voimakasta tässä kohtaa.
Aluksi oire tuntui ihan selvänä "piippauksena" mutta nyt kun aikaa on kulunut se muistuttaa melkein enemmän kohinaa mutta kuuluu edelleen selvästi. Välillä se yltyy kuitenkin taas varskin kuuluvaksi "piiiiiip" ääneksi.
Sen verran tähän on jo tottunut että ei enää häiritse kuin joskus yöllä jos jostain muusta syystä ei meinaa tulla uni ja pyörii sängyssä.
En usko että tämä suorastaan johtuu korvasta, vaan ehkä jostain muusta, koska joskus esim. saunassa käydessä se saattaa lyhyeksi aikaa mennä kokonaan ohi, suurinpiirtein tunniksi pariksi, samoin hierojan tekemä päänahan, niskan ja hartioiden hieronta saattaa joiksikin tunneiksi lopettaa oireen. Sitten se palaa takaisin.
Itsellä samaa hommaa että koronan jälkeinen tinnitus vaihtelee päivän mittaan. Aamulla kun herään niin on pelkkää kohinaa. Päivän mittaan on välillä voimakkaampaa vinkuvaa kohinaa. Sitten kun menen nukkumaan niin noin 5-10 minuutissa kohina muuttuu voimakkaammaksi piippaavaksi kohinaksi. Sitten jos yöllä herään useamman nukutun tunnin jälkeen niin on ollut hetkiä ettei tinnitä yhtään, mutta jonkun ajan päästä se taas alkaa.
Muutamia helppoja ja helpohkoja harjoitteita jotka saattavat lievittää tinni-tusta/-tystä:
Juuri äskön tuo löysin joten ei ole vielä omakohtaista kokemusta lievähkön tinnarin tiimoilta...
Jos koronasta alkaa tinnittämään niin varaa aika korvalääkärille siellä sitten voi selvitä mitä vialla.
Mistään keskustelufoorumeilta ei kannata tinnituksesta lukea koska niissä on vaan epäämääräistä huuhaata tinnituksesta.
Parasta hoitoa tinnitukseen on totutella siihen, tinnitukseen kannattaa suhtautua kuten tikittävään seinäkelloon: siihen tottuu parissa kuukaudessa ja sen jälkeen sitä ei enää edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli korona todennäköisesti aiheuttaa tinnitusta. Mitähän kaikkea muuta tuo sairaus tekee meille?
Kyllä se on aika tavallinenkin koronan jälkioire, ja usein niillä, joilla on ennestään tinnitusta se pahenee koronaan sairastumisesta.
Tuosta on runsaasti kansainvälisiä tutkimuksia, jostain syystä meillä en ole nähnyt, googlella löytyy. Esim. tinnitus covid19 hakuun.
Rokotteesta ei ole juurikaan ilmitettu tinnituksen lisääntymistä ja johan lähes kaikissa olisikin, kun montakin rokotetta on otettu per naama.
Tietysti on mahdollista, että tinnitus olisi tullut ilman mitään yhteyttä koronaan. Aika yleistähän se on.
Kannattaa kokeilla purentalihasten hierontaa jos koronasta tullut tinnitus. Jos purentalihakset kireät niin korona voi laukaista niistä johtuvaa tinnitusta. YouTubessa suomenkielinen opas purentalihasten hierontaan:
Muutaman kerran päivässä parikymmentä sekuntia hieroo poskien purentalihasta niin saattaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
En usko että tämä suorastaan johtuu korvasta, vaan ehkä jostain muusta, koska joskus esim. saunassa käydessä se saattaa lyhyeksi aikaa mennä kokonaan ohi, suurinpiirtein tunniksi pariksi, samoin hierojan tekemä päänahan, niskan ja hartioiden hieronta saattaa joiksikin tunneiksi lopettaa oireen. Sitten se palaa takaisin.
Joillain ihmisillä tinnitus saattaa loppua hetkeksi jos altistuvat tinnituksen taajuutta muistuttavalle äänelle tätä ilmiötä kutsutaan nimellä "residual inhibition" (RI) eli esimerkiksi tinnitusmittauksessa kun etsitään omaa tinnituksen taajuutta niin tinnitus loppuu heti hetkeksi kun kuulokkeista alkaa oikeanlainen piippaus kuulua, myös jotkut arjen äänet kuten tietynlainen musiikki saattaa aiheuttaa samanlaisen ilmiön.
Useimmiten tämä tinnituksen loppuminen äänen takia kestää vain korkeintaan minuutin, mutta sillä on havaittu olevan vaikutusta kuinka pitkään kuulija on ensin altistunut äänelle: mitä pitempään on altistunut äänelle sitä kauemman tinnitus on pysynyt poissa, mutta kyse taitaa olla vain joistain sekunttien eroista.
Minulla vanha tinnitus on ollut vuosikymmenet samanlainen muuttumaton ininä. Koronasta jäi sitten sen lisäksi tuollainen vaihteleva tinnitus molempiin korviin, johon on vaikea tottua. Sen voimakkuus vaihtelee ja myös ääni välillä vinkuu välillä piippaa välillä surisee. Toivottavasti tuo tuosta asettuu jossain vaiheessa. Se vanha vakioääni ei ole minua häirinnyt, suurimman osan ajasta en edes tiedosta sitä.
Minullakin on lievä tinnitus (suomalaisittain: tinnitys), joka lienee lievän koronan jälkiseuraus, koska olen ns. puhdasverinen. Luultavasti piikkiproteiini - joko rokotteista tai taudista - on pääsyyllinen tuohon. Rokotteen piikkiproteiini pääsee minne tahansa kehoon useiden tutkimusten mukaan. Syy on sen kuljettamiseen käytetyt liponanopartikkelit, joiden lähde lienee sama mistä esim. moottoriöljyt valmistetaan?
Tässä mielenkiintoinen kommentti Dr. Berryn tuubivideoon:
Connie Sawyer
10 kuukautta sitten
I had severe Tinnitus and was hard to even sleep at night. Went to Dr and he gave me Steroid ear drops which did not help. Found you 2 years ago and started the Ketovore diet for Health issues and Wt loss. My tinnitus went completely away within the year and I’ve lost 80 lbs. You saved my life in many ways, thank you so much
Minulla oli vaikea tinnitus ja oli vaikea edes nukkua yöllä. Kävin lääkärissä ja hän antoi minulle steroideja korvatippoja, jotka eivät auttaneet. Löysin sinut (Dr. Berryn) 2 vuotta sitten ja aloitin Ketovore-dieetin terveysongelmiin ja painonpudotukseen. Tinnitukseni hävisi täysin vuoden sisällä ja olen laihtunut 80 kiloa. Pelastit henkeni monella tapaa, kiitos paljon
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on lievä tinnitus (suomalaisittain: tinnitys), joka lienee lievän koronan jälkiseuraus, koska olen ns. puhdasverinen. Luultavasti piikkiproteiini - joko rokotteista tai taudista - on pääsyyllinen tuohon. Rokotteen piikkiproteiini pääsee minne tahansa kehoon useiden tutkimusten mukaan. Syy on sen kuljettamiseen käytetyt liponanopartikkelit, joiden lähde lienee sama mistä esim. moottoriöljyt valmistetaan?
Tässä mielenkiintoinen kommentti Dr. Berryn tuubivideoon:
Connie Sawyer10 kuukautta sitten
I had severe Tinnitus and was hard to even sleep at night. Went to Dr and he gave me Steroid ear drops which did not help. Found you 2 years ago and started the Ketovore diet for Health issues and Wt loss. My tinnitus went completely away within the year and I’ve lost 80 lbs. You saved my life in many ways, thank you so much
Minulla oli vaikea tinnitus ja oli vaikea edes nukkua yöllä. Kävin lääkärissä ja hän antoi minulle steroideja korvatippoja, jotka eivät auttaneet. Löysin sinut (Dr. Berryn) 2 vuotta sitten ja aloitin Ketovore-dieetin terveysongelmiin ja painonpudotukseen. Tinnitukseni hävisi täysin vuoden sisällä ja olen laihtunut 80 kiloa. Pelastit henkeni monella tapaa, kiitos paljon
Hups, kuukkeli käänsi väärin: 80 lbs on vain noin 35 kiloa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli korona todennäköisesti aiheuttaa tinnitusta. Mitähän kaikkea muuta tuo sairaus tekee meille?
Rokotteesta ei ole juurikaan ilmitettu tinnituksen lisääntymistä ja johan lähes kaikissa olisikin, kun montakin rokotetta on otettu per naama.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8788157/
(Boldaus lisätty)
The global vaccination drive against severe acute respiratory syndrome coronavirus-2 is being pursued at a historic pace. Unexpected adverse effects have been reported following vaccination, including thrombotic thrombocytopenia, myocarditis, amongst others. More recently, some cases of tinnitus are reported post-vaccination. According to the Vaccine Adverse Events Reporting System (VAERS), 12,247 cases of coronavirus post-vaccination tinnitus have been reported till September 14, 2021. To the best of our knowledge, this is the first review evaluating any otologic manifestation following vaccine administration and aims to evaluate the potential pathophysiology, clinical approach, and treatment. Although the incidence is infrequent, there is a need to understand the precise mechanisms and treatment for vaccine-associated-tinnitus.
Yhdelle rokotehaittapotilaalle jopa lääkäri oli sanonut että tämä johtuu luultavasti koronarokotteesta, niin potilas oli pillastunut, huutanut että voi johtua, haukkunut lääkärin foliohatuksi ja tehnyt valituksen lääkäristä!
Vierailija kirjoitti:
Itselle viime syksynä sairastettu korona jätti todella kimeän tinnituksen. Viimeisestä koronarokotteestani oli siinä kohtaa jo yli kaksi vuotta joten ei varmasti johdu siitä. Vasemmassa korvassa on tinnittänyt hiljaa jo yli 20 vuotta mutta koronan jälkeen meni pari viikkoa niin molemmat korvat alkoivat vinkua lujaa.
Mistä tiedät ettei johdu? Rokotteen+sairastetun yhteisvaikutuksiahan ei kukaan ole selvittänyt etukäteen, ei sitä oikein ehditty siinä muutamassa kuukaudessa. Mitään pitkän ajan seurantaa ja tutkimusta ei ole ollut. Sinähän olet osa ihmiskoetta joten vuosien päästä vasta tiedetään. Kiitos osallisuudestasi.
Todella kummallinen ilmiö: päätin tänä aamuna kokeilla pätkäpaastoa. Olen syönyt nyt kello kahteen mennessä vain pienen purkillisen kanafilettä (90 grammaa). Siis liki-paastoa on yhteensä noin 16 tuntia. Juuri äskön huomasin että tinnitus on loppunut miltei kokonaan. Se ei nyt kovin paha ole ollutkaan, sellainen tasainen vinkuna ja suhina. Nyt jäljellä on enää juuri ja juuri havaittava erittäin korkea aaltoileva vinkuna.
Koska olen ns. p?hdasverinen, luultavasti suurin syy tinnitukseeni on viime aikoina ollut miltei oireeton (delta?) ja myöhemmin lieväoireinen koronatartunta (omikron?).
Aikoinaan sain melko pahan tinnituksen intin ammunoissa kun unohdin korvatulpat kassulle, mutta se "liudentui" vuosien mittaan lähes huomaamattomaksi.
Tinnitys on ainakin raudanpuutteen oire ja infektiotauti kuluttaa rautaa.
Pitkän covidin oireet ovat osin samoja kuin raudanpuutteen oireet.
Ääniyliherkkyys tuli eka korona-aallosta. Parissa vuodessa lähes korjaantunut. Olo oli kuin supermiehellä krapulassa, pienikin kilahdus jossain tuntui 100x voimakkuudeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos koronasta alkaa tinnittämään niin varaa aika korvalääkärille siellä sitten voi selvitä mitä vialla.
Mistään keskustelufoorumeilta ei kannata tinnituksesta lukea koska niissä on vaan epäämääräistä huuhaata tinnituksesta.
Parasta hoitoa tinnitukseen on totutella siihen, tinnitukseen kannattaa suhtautua kuten tikittävään seinäkelloon: siihen tottuu parissa kuukaudessa ja sen jälkeen sitä ei enää edes huomaa.
Onneksi olkoon! Olet onnistunut kirjoittamaan typerintä paskaa mitä olen piiiitkään aikaan nähnyt.
Itselläni alkoi oikeassa korvassa koronan myötä. Tämä oli n. 5kk sen jälkeen kun olin saanut 2. rokotteen. Oire alkoi pahimpana sairastamispäivänä, kun oli korkea kuume ja oli aivan kamala päänsärky, myös lihassärky oli voimakasta tässä kohtaa.
Aluksi oire tuntui ihan selvänä "piippauksena" mutta nyt kun aikaa on kulunut se muistuttaa melkein enemmän kohinaa mutta kuuluu edelleen selvästi. Välillä se yltyy kuitenkin taas varskin kuuluvaksi "piiiiiip" ääneksi.
Sen verran tähän on jo tottunut että ei enää häiritse kuin joskus yöllä jos jostain muusta syystä ei meinaa tulla uni ja pyörii sängyssä.