Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinnitus korona-aikana

Vierailija
11.02.2022 |

Onko kellään kokemusta nopeasti alkaneesta tai pahentuneesta korvien soimisesta eli tinnituksesta koronarokotteesta tai sairastetusta koronasta johtuen? Ja onko se oire jossain vaiheessa helpottanut/hävinnyt? Toki näitä haittavaikutuksia on rokotteesta Fimealle jonkun verran ilmoitettu, mutta onko täällä jollain omakohtaista kokemusta. Itselläni huutanut korvat aiempaa lujempaa jo puoli vuotta, hirveää!

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt tinnityksestä vuosikymmeniä mutta nyt 1kk koronan jälkeen tuo meteli on jäätävä! Soi kovaa ja korkealta.  Korva on lisäksi jotenkin tukossa kuten poski- ja otsaontelotkin. 

Joo, vasen korva täälläkin!

Vierailija
42/81 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla selvisi todennäköisesti tinnituksen syy - parodontiitti. Voi kuulemma vaikuttaa poskionteloihin ja korvan hermostoon väliaikaisesti. Aina pitänyt suukalustostani huolta, joten harmittaa mistä tuon saanut hyvä puoli tässä sentään on, että kun parodontiitti vaihtelee milloin on aktiivisena ja "levossa", niin tinnituskin voi helpottaa silloin. Toivotaan parasta!

T. Se kolmannen koronan epäilijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova korvien soiminen alkoi tokan sairastetun koronan jälkeen, ekasta koronasta ja rokotteista ei tullut harmia. Erilaisia ääniä kuuluu, tosi kiusallista. Alkuun oli myös kuuloyliherkkyyttä.

Vierailija
44/81 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavirus aiheutti itselle vahatulpan korvaan. Removaxia apteekista korviin niin auttoi.

Vierailija
45/81 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkokuumeen (ei koronaan liittyvä) jälkitautina (tai siihen otettujen antibioottien ja särkylääkkeiden seurauksena) tuli tinnitus, joka kesti melkein vuoden. Mutta hävisi kuitenkin itsestään lopulta. Ärsyttävää muttei vaarallista. 

Vierailija
46/81 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronavirus aiheutti itselle vahatulpan korvaan. Removaxia apteekista korviin niin auttoi.

Jos koronan tai flunssan aikana tullut tinnitus on vaihtelevaa päivän tai yön mittaan niin silloin taitaa olla juurikin vahatulppa kyseessä eli tinnitus voi lähteä terveyskeskuksessa suoritettavan korvahuuhtelun jälkeen. Vanupuikkoja ei kannata käyttää koska ne vaan tunkevat vahatulppaa syvemmälle.

Koronan aikana saattaa kertyä limaa korviin joka sitten häiritsee korvia tuottaen ylimääräistä ääntä.

Vierailija
47/81 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koronan tai flunssan aikana tullut tinnitus on vaihtelevaa päivän tai yön mittaan niin silloin taitaa olla juurikin vahatulppa kyseessä eli tinnitus voi lähteä terveyskeskuksessa suoritettavan korvahuuhtelun jälkeen. Vanupuikkoja ei kannata käyttää koska ne vaan tunkevat vahatulppaa syvemmälle.

Koronan aikana saattaa kertyä limaa korviin joka sitten häiritsee korvia tuottaen ylimääräistä ääntä.

Mulla eivät alkaneet edes huuhtoa korvia. Että sellaista sitten, ollaanpa tinnituksen kanssa!

Vierailija
48/81 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt kolme viikkoa ollut tinnitus joka alkoi koronasta. Kaksi ensimmäistä yötä tinnitus oli todella kova piippaus, sitten tämä hirveä piippaus katosi toisen yön aikana ja oli melkein kaksi viikkoa keskinkertainen vinkuna. Sen jälkeen se on vaimentunut pikkuhiljaa. Erikoista että tinnitukseni vaihtelee nyt päivän mittaan, välillä se on hieman kovempaa ja välillä on vain pelkkä kohina, yhdessä välissä oli suhina. Se on viimeisen viikon aikana kahteen kertaa jopa loppunut pieneksi hetkeksi kokonaan kun olen yrittänyt nukkua ja maannut sängyssä. Ahdistavaahan tätä tinnitusta on ajatella, mutta on olemassa pieni toivon kipinä että saattaisi loppua kokonaan. Magnesiumia ja C-vitamiinia olen ottanut joka päivä, magnesiumista saattaa joidenkin tutkimusten mukaan olla apua tinnitukseen.

Mitään lääkettähän tinnitukseen ei ole vielä keksitty, mutta melatoniinikuurin on väitetty auttavan tinnitukseen:

https://www.webmd.com/sleep-disorders/news/20060224/melatonin-pills-may…

Vierailija
49/81 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämättä mikään vahatulppa, korvatulehdus tms. Mun korvat katsottu lääkärin toimesta parikin kertaa koronan jälkeen. Ovat hyvässä kunnossa, silti piippaavat. Kuulemma korona menny jotenkin hermostoon. Jos oon oikein rentona on ääni tosi hiljainen, kun vähänkin aktivoidun niin koventuu. Pari tyyppiä tiedän joilla myös alkanut koronan jälkeen korvien soiminen, ja yhden jolla alkoi muusta flunssasta.

Vierailija
50/81 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

abc123 kirjoitti:

Minulle tuli tinnitus toisesta rokotteesta. Kestänyt nyt pari kuukautta eikä näytä helpottavan.

Rokotteen ei ole todettu aiheuttavan tinnitusta, mutta joitakin ilmoituksia yli 13 miljardista rokotteesta on tullut.  Muuten koko Eurooppa kärsisi tinnitukesta jos sen rokotteesta saisi. Taudinhan voi sairastaa lähes oireettomanakin.

Koronatauti taas antaa 14 prosentille tinnitusoireen tai pahentaa olemassa olevaa tinnitusta. Vielä ei tiedetä, miten pysyvää se on, voi olla että häviää vuoden tai jotain kuluttua.

Netistä löytyy runsaasti lääketieteellistä tietoa googlaamalla: covid19 tinnitus.

Hyvä syy käyttää nyt maskia, jos on jo tinnitusta.

Vierailija
51/81 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinnuksen alkamisenhan voivat monet muutkin kuumetaudit laukausta, esim. influenssa. Tai keuhkokuume.

Vierailija
52/81 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oon oikein rentona on ääni tosi hiljainen, kun vähänkin aktivoidun niin koventuu.

Itse koronasta tinnituksen saaneena huomannut saman että jos olen rentona niin tinnitus on hiljaisempi. Ymmärtääkseni normaalisti tinnituksen pitäisi juurikin silloin häiritä kun on paikallaan ja hiljaa?

Vierailija
53/81 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vasen korva soimaan muutama viikko sitten. En ensimmäisiä öinä saanut ollenkaan nukuttua voimakkaan vinkumisen takia, mutta vähitellen totuin ja hyväksyin kohtaloni.

Tänään huomasin ettei korvassa ole vinkunut kuin ihan vähän aamulla, kun teams-palaverin yhteydessä pidin kuulokkeita. Sen jälkeen ei ole vinkunut ollenkaan.

Epäilen että vinkuminen alkoi alunperin niska-hartiaseudun jumista. Eilen jouduin ottamaan muutaman särkylääkkeen ja päiväunet kovasta (vasemman puolen) niskakivusta, joka säteili päänsärkynä. Vaihdoin myös tyynyä viime yöksi, joka tuki niskaa. Olin myös kipeänä vähän ennen korvan soimista.

Ihanaa, jos tämä loppui tähän! Olen aiemmin pyrkinyt pitämään itsestäni huolta koska joudun työskentelemään paljon koneella, mutta nyt otan ihan päivittäiseksi tavaksi. Hirveä riesa, vaikka yllätyin miten nopeasti tinnitukseen tottui. Tsemppiä teille kaikille!

Vierailija
54/81 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tietoa tämmöisen "Lenire" -nimisen laitteen todellisesta toimivuudesta? Kyseessä on Neuromod -nimisen firman kehittämä laite johon sisältyy kuulokkeet ja kielessä pidettävä jotain pientä sähköä syöttävä laite. Ei vielä ainakaan löydy Suomesta missään olevan tarjolla mutta nettisivuilta löytyi jo suomenkielinen käyttöohje. Norjassa laite ainakin on jo saatavilla.

Vierailija
55/81 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle viime syksynä sairastettu korona jätti todella kimeän tinnituksen. Viimeisestä koronarokotteestani oli siinä kohtaa jo yli kaksi vuotta joten ei varmasti johdu siitä. Vasemmassa korvassa on tinnittänyt hiljaa jo yli 20 vuotta mutta koronan jälkeen meni pari viikkoa niin molemmat korvat alkoivat vinkua lujaa.

Vierailija
56/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla magneettinapit (esim. Clas Ohlson'in sentin läpimittaiset neodyymit) ovat monasti auttaneet, jos korva on lievästi tulehtuneen oloinen. Myös liialliseen vaikun eritykseen tuntuvat auttavan. Nappi vain kiinni korvan juureen puolen tuuman Leukoplast'illa. Tehosteena lisää nappeja kiinni edelliseen. Ei taida kuitenkaan tinnitukseen (-tykseen) auttaa kun kyseessä lienee (useimmiten?) aivojen reaktio vaurioituneisiin korvan värekarvoihin?

Vierailija
57/81 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koronan tai flunssan aikana tullut tinnitus on vaihtelevaa päivän tai yön mittaan niin silloin taitaa olla juurikin vahatulppa kyseessä eli tinnitus voi lähteä terveyskeskuksessa suoritettavan korvahuuhtelun jälkeen.

Monesti päivässä vaihteleva tinnitus voi johtua koronan aiheuttamasta tärykalvon tulehduksesta. Jos tärykalvo tulehtuu niin silloin se ei mahdu kunnolla olemaan korvassa ja tuottaa tinnitusta. Kannattaa käydä lääkärille näyttämässä korvaa. Itsellä lääkäri ei ensi vilkaisulla huomannut korvan tulehtumista, mutta kun katsoi hetken päästä uudelleen ja käski minun puristaa nenästä ja puhaltaa niin huomasi että toinen korva on tulehtunut.

Pikku hiljaa päivä päivältä tinnitus on vaimentunut eli pitäisi itsestään loppua kyllä.

Vierailija
58/81 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14  prosentille koronan sairastaneista tulee tinnitusta jälkioireena. Tai jo olemassa oleva tinnitus voi pahentua.

Ihmeellistä on se ettei THL:n tai minkään muun suomalaisen viranomaisen nettisivuilta ei löydy mitään suomenkielistä tietoa koronan aiheuttamasta tinnituksesta. Ohjeita ja luotettavaa tietoa kaipaisin.

Koronavirus on aiheuttanut monelle jälkioireena tinnituksen, ajattelisi että tämä innostaisi poliitikkoja ohjaamaan varoja tinnitustutkimukseen jotta tinnitukseen keksittäisiin parannuskeino. Nyt viimeistään koronan seurauksena olisi aiheellista aloittaa kunnolliset tinnitustutkimukset.

Vierailija
59/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronasta voi tulla korvatulehdus. Kannattaa selvittää ensin onko kyseessä korvatulehdus vai vahatulppa. Jos korvassa on korvatulehdus niin silloin ei saisi Removaxia korviin laittaa. Pitää hoitaa korvatulehdus ensin pois.

Koronasta toki voi tulla molemmat vahatulppa ja korvatulehdus jotka molemmat pahentavat tinnitusta.

Vierailija
60/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli rokotteesta sellasta sykkivää tinnitusta toiseen korvaan, mutta onneksi lähti pois vajaassa kuukaudessa… muitakin oireita tuli kakkospiikistä, siksi en kolmatta uskalla enää ottaa.

Rokotteen ei ole todettu aiheuttavan tinnitusta. Toki se nyt monille on voinut alkaa 3 vuoden kuluessa ilman mitään kytkentää koronaan tai rokotteeseen.

Koronataudin sairastaminen aiheuttaa 14.5 prosentille tinnitusta jälkioireena, ja olemassa oleva tinnitus voi pahentua eli se on tosi yleistä.

Samaa tekevät muutkin kovat virusinfektiot, kuten influenssa, jonka vanhastaan tiedetään  pahimmillaan aiheuttavan jopa kuuroutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi