Rauhallinen kesäloma meni sitten siinä
Siskoni toi pesueensa (4 lasta) tänne ja sunnuntai-iltana ja nyt vain itkeä vollottaa yläkerrassa kaiket päivät. Ei syö mitään eikä ole poistunut yläkerrasta. Lapset ovat 13v, 12v, 7v ja 5v.
Ilmeisesti vuosien on off suhde nuorempien isään on tullut päätökseensä juhannuksena. Itselläni on vain yksi lapsi ja hänkin jo useampi vuosi sitten muuttanut pois kotoa ja tuntuu että kotini on muuttunut kaaokseksi. Onneksi asun maalla ja pihalla on tilaa temmeltää. Tuntuu että saa pelkästään jo ruokaa rahdata kaupasta selkä vääränä, kun on aika eri asia ruokkia vain itsensä, koirat ja satunnaisesti miesystävä, joka ei asu täällä, kuin neljä lasta siihen päälle vielä.
Onko tommoinen melkein kahden vuorokauden eristäytyminen ihan normaalia? Ja vinkkejä miten saisin hänet edes syömään jotain tai puhumaan kahta sanaa enempää?
Kommentit (25)
Kiitos vastauksesta! Tuo eristäytyminen ei ole normaalia, yleensä hän on kyllä puhunut minulle ja huolehtinut hyvin lapsistaan. Totta on että hän on ennenkin tullut tänne kun ovat eronneet. Mutta ei hänellä muutakaan paikkaa ole, kun ovat asuneet tämän miehen talossa. Ehkä jotain ystäviä mutta harva varmaan majoittaa viitä ihmistä nopealla aikataululla ellei ole ihan pakko.
Perusluonteeltaan hän on iloinen ja nauravainen, ehkä vähän liiankin huoleton, mutta nyt hän on aivan toisenlainen. Olen sitä mieltä että nyt pitäisi alkaa miettiä tulevaisuutta, asuntoa ynnämuuta. Mutta sisko taitaa vain odottaa että mies soittaisi ja pyytäisi takaisin. Pyysin häntä menemään lääkäriin, mutta hän sanoo vain ei, ei ja ei. Mun pitää lähteä vielä kauppaan ja otan pienimmät mukaan. Onneksi nuo nyt on aika omatoimisia eikä mitään taaperoita enää, nuorinkin jo viisivuotias. Tottakai pitää perään katsoa kuitenkin. Mietin tässä jo pitäisikö mun soittaa kahden vanhimman isälle ja kertoa tilanne. Ei tälläinen kesän vietto ole kuitenkaan ihan parhaimmista. Ap
Soita ihmeessä apuvoimia paikalle. Sisko hoitoon.
Tilanne edelleen sama. Aamulla kävin sanomassa siskolleni että alhaalla on puuroa ja kahvia ja puolelta päivin mun on pakko soittaa vanhimpien lasten isälle, jos tämä ottaisi lapsensa luokseen. Jos sisko ei ota itseään niskasta kiinni. Tästä on aikaa nyt kaksi ja puoli tuntia.
Pitää keksiä jotain, mulla on lauantaina ystävän häät ja en tiedä mitä teen siskon ja lasten kanssa. Ap
Vastaako sisko sulle kuitenkin/oletko nähnyt häntä?
No ainoat mitä on sanonut on joo, ei, en pysty ja mene pois. Muuten on ollut vain yläkerrassa. Eikä ole oikein syönytkään mitään.
Olen käynyt muutaman kerran huoneessa mihin hän on linnottautunut ja siellä hän vain makaa sängyssä. Ap
Hei. Olet hänen sisko. Jos kerran olet hänet vastaanottanu luoksesi niin lakkaa valittamasta. Miten haluaisit itteäsi kohdeltavan samassa tilanteessa.
Oletko niitä ihmisiä jotka kasvotusten sanoo joo ei mitään kyllä käy. Ja sitten selän takana valitat kun pitää tehdä ja sietää sitä ja tätä. Miksi ei voi vain olla suoraselkänen ja sanoa suoraan jos joku asia ei käy eikä sitten seläntakana nyt täällä netissä valittaa.
Kauhea ihminen, tyyppiä jolla on aina oltava joku. Lähdet häihin ja pakotat hänet pärjäämään. Ei kenelläkään äiti-ihmisellä ole aikaa vollottaa päiväkausia huoneessaan. Naurettavaa.
8, en tietenkään ole heittämässä häntä ja lapsia pihalle. Mutta hän ilmestyi tänne myöhään sunnuntaina vain puolen tunnin varoitusajalla, sen kummemmin selittelemättä. Sen jälkeen häneen ei lle saanut kunnollista kontaktia. Vanhin lapsista osasi kertoa että siskoni oli koko viikonlopun riidellyt miehensä kanssa ja tavaratkin olivat lennelleet ja lopulta äiti oli käskenyt heidät autoon. Olen huolissani hänestä ja lapsista. Minun mielestäni tälläinen ei ole normaalia.
Minulla ei ole valmiuksia ruveta varaäidiksi kovin pitkäksi aikaa. Tottakai he voisivat olla täällä jos siskoni suostuisi edes huolehtimaan lapsista. Voisin auttaa tarpeen mukaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:33"]
Ap on malli esimerkki liian kiltistä ihmisestä ja siskosta jota sitten surutta käytetään hyväksi.
On ok ottaa sisko lapsineen kylään jos tilaa on mutta ei ole ok ruveta varaäidiksi ja lastenhoitajaksi ja kokkiksi ja pankiksi! 4 lapsen äiti ei voi vain maata päiväkausia sängyssä ja odottaa että muut hoitaa lapset!
Pidä ap puolesi ja lakkaa paapomasta aikuista siskoasi...voit olla tukena ja apuna mutta joku raja pitää olla auttamisellakin...toisen voi auttaa myös täysin kädettömäksi ja avuttomaksi!
[/quote]
No johan sulla menee hirveät summat rahaa tuon köörin ruokkimiseen, verrattuna siihen että normaalisti vain yhdelle tai kahdelle ostat. Tosi ajattelematon sisko kyllä on. Pitäisi joko ryhdistäytyä tai sitten mennä lääkäriin, jospa on masentunut tms. AP on kyllä ihana sisko ja täti, itse en olisi näin montaa päivää moista katsellut.
Minä katselisin ja siskon lapset ovat aina tervetulleita luokseni. Rakastan heitä aidosti. Olenko sitten outo sisko kun en mitään raha-asioita miettisi tuollaisessa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:43"]
Minä katselisin ja siskon lapset ovat aina tervetulleita luokseni. Rakastan heitä aidosti. Olenko sitten outo sisko kun en mitään raha-asioita miettisi tuollaisessa tilanteessa.
[/quote]
No hienoa, että olet onnistunut saamaan miljoonaomaisuuden, eikä laskuista tarvitse sen kummemmin välittää. Kyllä minä vain ihmettelisin, miten ruokkisin siskoni ja hänen viisi lastaan nyt, jos pöllähtäisivät tähän pieneen kaksiooni. Rahaa on tilillä tasan 1,50e
Noniin, kyll tommoinen yllättävä vierailu lompakkoa keventää, varsinkaan jos sisar ei tee mitään auttaakseen. Onko hän tottunut siihen että kaikki muut huolehtii aina? Että hän voi vaan olla ja maata? Vaikuttaa hemmotellulta
En olisi ylipäätään ottanut tuollaista lapsilaumaa meille kylään.
Nyt lapset isilleen ja sinä soitat siskollesi apua. Varaat lääkäriajan ja raahaat hänet vaikka itkevänä ja potkivana (toteat, että soitat ambulanssin, jos ei vapaaehtoisesti tule). Tuo on ohi jo kaiken normaalin.
Mä antaisin siskon rypeä pari päivää, sitten laittaisin hänelle säännöt. Ensimmäinen kotityö olisi että hän lähtisi ostamaan takaronkillisen ruokaa heille ja sinulle, sitten saisi alkaa tehdä asioita lasten kanssa. Vaikka aluksi muutaman tunnin vierailu kotieläinpuistossa, jotta sinä saisit hetken olla omissa oloissasi.
Ihanaa kun huolehdit lapsista, ja olet siskon tukena. Nyt (tai vaikka huomisesta alkaen) hänen on kuitenkin nostettava nenänsä omasta navastaan. Eikö nuo lapset sitten voi mennä isälleen?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 11:43"]
[/quote]
No hienoa, että olet onnistunut saamaan miljoonaomaisuuden, eikä laskuista tarvitse sen kummemmin välittää. Kyllä minä vain ihmettelisin, miten ruokkisin siskoni ja hänen viisi lastaan nyt, jos pöllähtäisivät tähän pieneen kaksiooni. Rahaa on tilillä tasan 1,50e
[/quote]
No ei kyllä tarvitse olla miljoonaomaisuus, jotta pärjää seuraavaan tilipäivään ja että tilillä on myös puskuria pahan päivän varalle.
Kiitos hyvistä neuvoista ja viesteitä. Kahden vanhimman lapsen isä tulee hakemaan heidät huomenna luokseen. Kahden nuorimman isälle, tälle josta siskoni erosi, en edes halua soittaa sillä hän on aika alkoholiin menevä. En tiedä onko nytkään selvinpäin. Ajattelin yrittää puhua siskolleni vielä tänään. Lähdetään lasten kanssa katsomaan nyt naapurin hevosia ja koiranpentuja niin sen jälkeen sitten. Josko huomisesta alkaen siskoni tulisi jo alakertaan tai sitten varaan hänelle lääkärin. Ilmoitin hänelle jo että vanhimmst lähtevät huomenna mutta siihenkin hän vain mumisi vastaukseksi.
Jos hän ei suostu lääkäriin menemään, voinko oikeasti soittaa ambulanssin? Kamalaa katsoa omaa siskoaan tuossa tilassa.
Turpa kii ootte helvetin itsekkäitä ja pihejä ja huonoja ihmisiä. Mietitte jotain rahaa ja muuta paskaa. Oksettavaa.
Sanot sille, että ymmärrät hänen surunsa ja pahan mielen, mutta neljän lapsen äitinä ei vaan voi eristäytyä yksin huoneeseensa kun sydänsuruja tulee kohdalle. Kuulostaa kovalta ja julmalta, mutta olen ollut siskosi tilanteessa ja vaikka kuinka kiitollinen olenkin kaikesta avusta tuolloin, niin täytyy kyllä sanoa että ei vanhempi voi vain eristäytyä ja jättää lapsiaan täysin toisen ihmisen varaan. Olet todella kultainen kun otit siskon perheineen teille, mutta tee selväksi että jos teillä aikoo olla niin ei voi vain eristäytyä muista (omista lapsistaan) jatkuvasti. Eri asia sitten esim illalla muutamaksi tunniksi hakeutua yksinäisyyteen mietiskelemään ja jättää lapset sinulle. Mutta onhan tuo inhottavaa lapsillekin, ja voi aiheuttaa aika pitkällisiäkin seurauksia jos kerta vanhemmilla on on-off suhde ja taas kerran on erottu, ja sitten menty tädin luo jossa äiti eristäytyy päiväkausiksi lapsistaan. Enkä nyt tarkoita että äidin pitäisi olla aina täydellinen, mutta tuollainen eristäytyminen viestittää lapsillekin että he eivät ole tervetulleita vanhempiensa maailmaan.
Tietysti on sekin vaara, että kyseessä on nyt paljon vakavampi juttu, ja siskosi on esim itsetuhoinenkin ja tarvisi nyt ammattiapua. Tosin kirjoitit jotenkin niin kyllästyneesti ja tottuneesti, että epäilen kyllä että tämä ei ole ensimmäinen kerta kuin näin käy? Jos olen väärässä, ja tuo on siskollesi täysin epätyypillistä käytöstä, niin yrittäisin sinuna ehdottaa esimerkiksi ammattiauttajalle juttelemista jne. Jokatapuksessa voimia sinullekin, olet mahtava täti kun huolehdit nyt lapsista.