Synnytyksestä johtuvien repeämien ompeleminen ilman puudutusta?
Naisten synnytysväkivallasta on olemassa jo ketju, tiedän. Mutts ketju oli niin pitkä, että tein uuden.
Minulla on kaksi alateitse syntynyttä lasta. Molemmat syntyivät imukupilla ja molemmista repesin pahoin. Viimeisimmissä synnytyksessä todella pahoin. Vaikka siitä on jo kaksi vuotta, vieläkin ahdistun siitä kivusta jonka jouduin kokemaan raskaan synnytyksen jälkeen. Lapsi laitettiin rinnalleni ja kätilö/lääkäri (tuossa vaiheessa ei mitään hajua kuka siellä asiaa hoiti) alkoi ompelemaan minua. Minulle ei laitettu mitään puudutusta, vaan tunsin jokaisen piston ja jokaisen langanvedon. Itkin ja huusin kivusta. Kätilö tokaisi minulle että huolehdi sinä lapsestasi ja ota sitä ilokaasua jos sattuu.
Miehenikin oli aivan järkyttynyt.
Tuo asia on jäänyt minua mietityttämään, sillä mieheni kävi pari viikkoa sitten ommelluttamassa kämmenessä olevan haavan. Ennen ompelua kohta oli puudutettu. Miksi käsi puudutetaan mutta genitaalialuetta ei?
Kommentit (38)
Hyi olkoon... Aivan järkyttävää.
Olen pahoillani puolestasi ap :(
Mä sain epiduraalin 3x ennen kuin itse synnytys tapahtui. Tehtiin episiotomia koska vauvan asennon takia ei olisi mahtunut.
Tikkejä tuli paljon ja moneen kerrokseen, mutta en tuntenut yhtään mitään. En tosin myöskään supistuksia, monitorista katsoin koska supistus tulee.
Näin moneen epiduraalin päädyttiin, koska oksensin jo sairaalaan tullessa aina, kun supistus tuli. Pahoinvointilääkkeet ja kipupiikki helpottivat hetkeksi.
Minulla ei oikein synnytyksen aikaiset puudutukset auttanut, joten kysyin kätilöltä ennen tikkausta että puudutetaanhan lisää. Lupasi että saan lisää puudutusta. Se ei kuitenkaan vaikuttanut myöskään, enkä tajunnut sitä ääneen sanoa mutta luulisi kyllä että kätilö olisi nähnyt miten minuun sattuu. Lapsi oli rinnallani, pelkäsin vain että tiputan hänet siinä tuskissani. Kätilö oli muuten oikein lempeä ja miellyttävä, niin en osaa ajatella että hän olisi tehnyt tuon tahallaan. Oma vikani kun en saanut suutani auki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei oikein synnytyksen aikaiset puudutukset auttanut, joten kysyin kätilöltä ennen tikkausta että puudutetaanhan lisää. Lupasi että saan lisää puudutusta. Se ei kuitenkaan vaikuttanut myöskään, enkä tajunnut sitä ääneen sanoa mutta luulisi kyllä että kätilö olisi nähnyt miten minuun sattuu. Lapsi oli rinnallani, pelkäsin vain että tiputan hänet siinä tuskissani. Kätilö oli muuten oikein lempeä ja miellyttävä, niin en osaa ajatella että hän olisi tehnyt tuon tahallaan. Oma vikani kun en saanut suutani auki.
Lisään vielä että tämä oli toinen synnytykseni. Esikoisen synnytyksen jälkeen tikattiin reilu tunti mutta silloin oli puudutukset kunnossa, en tuntenut mitään ja sain vain helliä vauvaa. Silloin olisivat saanut jatkaa tikkaamista vaikka koko yön.
Kyllä ne puuduttaa, mutta silti se ompelu sattuu. Tuo alue ei puudu tarpeeksi, vaikka puuduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kuullut että jos vauva ei mahdu ulos saksilla leikataan välilihaa ilman puudutetta. Onko totta?
On totta ainakin omalla kohdallani. Kauhu siitä jäi ja lapsia en enää sen jälkeen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja Suomessa on muka Euroopan paras terveydenhuolto. Huh.
Ap, olen pahoillani, että jouduit kokemaan tollasta. Tosta pitäisi voida tehdä rikosilmoitus, ihan sadistista meininkiä.
No ei todellakaan ole paras, meille on valehdeltu suut silmät täyteen parhaista terveydenhuolloista, kauneimmista luonnoista ja on lottovoitto syntyä Suomeen.
Jos jonain päivänä synnytän, on aivan varmaa, että minulla on puhelin tallentamassa, mitä siellä salissa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Alapää on yleensä ysin tunnoton synnytyksen jälkeen.
Mulla epparihaavoissa pitkät ompeleet ja ei tuntuneet missään.
Turhaa kitinää, olkaa onnellisia, kun Suomessa sentään ommellaan.
Alapää ei ole todellakaan tunnoton lapsen synnyttyä!
Ja että pitäisi olla tyytyväinen siitä että ommellaan kiduttaen sen jälkeen kun nainen on tehnyt maailman tärkeimmän asian! Joopa joo.
Noin tyhmä ei ole nainen eli olet mies.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne puuduttaa, mutta silti se ompelu sattuu. Tuo alue ei puudu tarpeeksi, vaikka puuduttaa.
Ajattelisi, että yksi syy, miksi siellä sairaaloissa synnytetään, on se, että sieltä löytyy pelit ja vehkeet kaikkeen mahdolliseen. Myös vaikka nukutukseen, jos ei millään muulla saada puutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se puutuu kun puudutetaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Huusin niin lujaa, että viereisessä huoneessa synnyttävän puoliso pelästyi. Siis todella karjuin,ulisin, huusin apua niin paljon kuin keuhkoista ääntä lähti. Kätilö hyssytti, että nyt hiljaa, ei tämä satu ja minä karjuin, että naista ei saa kiduttaa, tämä on ihmisoikeusrikkomus. ja katso, löytyi puudutetta ja ommeltiin lähes kivutta, vaikka kätilö valitti, että vaikeutan työtään.
tehtiin valitus,.
vastaus oli, että normaalia toimintaa synnytyksessä, äiti ylireagoi.
Kätilöt nimenomaan haluavat toimia noin.
Me naiset ollaan ihan oikeasti aivan arvottomia. Kuka kestää edes kuvitella että revennyttä penistä ommeltaisiin kasaan ilman puudutusta ja perusteltaisiin sitä sillä että se nyt loppuu heti se vaikutus?
Naisen alapää on todella tuntoherkkä. Ilman puudutetta ompelu on kidutusta.
Siskoni sai oysissa esikoisensa ja sanoi myöhemmin että se ompelu sattui hirveästi. Ihmettelin asiaa että miten se sattuu vaikka on puudute. Sisko sanoi että ei se kätilö puuduttanut ja kun sisko oli valittanut tuskassa ja itkenyt niin kätilö oli sanonut että eihän tämä ole mitään siihen verrattuna mitä äsken koit!!!! Ja sisko oli revennyt ja väliliha leikattu. Mikä sadistisuus tässä on? Ja mikä ihneen ilo kätilölle tai lääkärille on ommella niin ettå nainen itkee, sätkii ja huutaa?. Vai siksikö että saa lisäksi ommella huonosti ja aiheuttaa myös niin vahinkoa naiselle? Tåmä on törkeää silkkaa naisvihaa. Ja sitten huudetaan että miksi naiset ei synnytä!
Hyi saatana. Tunnen suurta vastenmielisyyttä kätilökiduttajia kohtaan. Ahdistaa ihan järkyttävästi ajatella, että joku ompelee revennyttävittuani ilman puudutusta. Tulee ihan itku silmään. Tilaan ajan aborttiin maanantaina.
Sama kokemus ekassa synnytyksessä. Tokassa vaadin kovaan ääneen puudutukset ennenkuin annoin koskeakaan sinne. Miten voi olla mahdollista että toimenpiteitä tehdään ilman puudutuksia? Muka on tunnoton alue, no ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kuullut että jos vauva ei mahdu ulos saksilla leikataan välilihaa ilman puudutetta. Onko totta?
On totta ainakin omalla kohdallani. Kauhu siitä jäi ja lapsia en enää sen jälkeen tehnyt.
Sama juttu mulla ekan kanssa. Toisen kanssa ei leikattu. Ne väitti että se ei satu. No kyllä sattui!
Vierailija kirjoitti:
Missä sairaalassa tuo tapahtui?!
Olen niin pahoillani puolestasi! Kenenkään ei täytyisi moista joutua kokemaan!
Itse olen synnyttänyt vasta kerran, enkä siinäkään saanut kuin yhden pinnallisen haavan limakalvoon. Kätilö kuitenkin sanoi, että mielellään sulkisi haavan yhdellä pikku tilillä. Synnytin luomuna, ja kysyinkin onko mahdollista saada puudutus tätä yhtä tikkiä varten - kyllä, tikin ompelua pelkäsin enemmän kuin lapsen synnyttämistä :D kätilö sanoi että tottahan toki, ei mitään repeämiä ommella ilman puudutusta!
Espoon sairaalassa näin, kesällä 2020.Puudutus annettiin semmoisena suihkeena
Ihan samaa mietin, että missä on näin järkyttävän epäammattimaista henkilökuntaa. Synnytin KYSissä loppuvuodesta 2020 myöskin imukuppiavusteisesti. Ei luonnollisia repeämiä, mutta pitihän se episiotomiahaava ommella, johon laittoivat puudutesuihketta ja vielä erikseen sanoivat, että totta kai se ompelu tuntuu, mutta että terävää kipua ei kuulu tuntea ja jos sitä tuntee, pitää sanoa. Tunsin yhdessä kohtaa terävää kipua ja kun sanoin asiasta, puudutti lisää.
Sitä olen kuullut, että joillain, joille on annettu epiduraali, ei ole puudutettu, kun on oletettu, että paikat on siitä epiduraalista turtana jo valmiiksi? Mikä ei tietenkään kaikissa tapauksissa pidä paikkaansa. Minulla oli ainakin tässä vaiheessa jo epiduraalit kropasta lähteneet, kun bolus oli aiemmin irronnut, joten aika sairasta olettaa että se tohjona oleva alakerta olisi jo valmiiksi tunnoton, vaikka aiemmin olisi annettu mitä kipulääkkeitä.
Ja se ap:n mainitsema ilokaasu ei muuten itsellä auttanut kipuun juuri lainkaan. Pää vain meni sekaisin niin, ettei kipua ajatellut ihan koko aikaa.
Laitettiin epiduraali, mutta se ei oikein potkinut eli toisin sanoen ei helpottanut yhtään synnytyskivuissa ja ottivatkin sen sitten kesken pois, muistaakseni.
Kätilö alkoi tikkaamaan, ilmeisesti luuli että epiduraali vaikuttaisi, kerran sanoin auts ja sanoi heti että nyt laitetaan puudutetta, paljon oot saanu jo kärsiä kipua ja tämän ei pidä tuottaa sitä enää yhtään lisää. Ja sain puudutetta ja hyvin paljon ompeleita useempaan kerrokseen eikä tuntunut enää missään.
Minä repesin jalasta (lapsi syntyi pää ja käsi vierekkän), mutta en tuntenut ompelemista, eikä sen jälkeenkään ollut yhtään kipua. Ainoana anestesiana oli paraservikaalipuudutteet; jos muuta käytettiin, siitä en tiedä! Odotin vain, että pääsen imettämään, vauva syntyi täysillä pisteillä mutta en saanut imettää heti, kun minua ommeltiin.