Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo kesätyöntekijään! Aargh, mitä tehdä??

Vierailija
23.06.2015 |

Kesätyöntekijä aloitti kesäkuun alussa, ja työntekijä X perehdytti hänet silloin hommiin (olin itse lomalla). Nyt työntekijä X jäi lomalle, ja kesätyöläinen käy ihan jatkuvasti kysymässä jotain tai kertomassa jonkin pienen yksityiskohdan. Kesätyöntekijä on ihan ok tehnyt duunit, mutta voi herrajumala kuinka epäitsenäinen on aikuinen ihminen. Eikö kuukaudessa pitäis jo saada sen verran varmuutta omaan tekemiseen, että ei tarvis joka yksityiskohtaa aina varmistaa muilta.

Jatkuvat keskeytykset häiritsevät nyt omaa työtäni, enkä jaksaisi pidellä kesätyöläistä kädestä. Nyt lähdin aikaiselle lounaalle, niin saan ainakin tehtyä töitä sitten, kun kesätyöntekijä menee syömään. Miten saisin sanottua nätisti, että ei ole suotavaa keskeyttää työtäni vartin välein minkäkin pikkuasian vuoksi, vaan voisi vaikka ”kerätä” kysyttävää ja selvittää useamman asian yhdellä kertaa. Lienee liikaa pyydetty, että kesätyöläinen kykenisi itsenäiseen ajatteluun? Suurin osa hänen kysymyksistään ovat sellaisia, että jo tuolla kuukauden työkokemuksella pitäisi tietää tai osata päätellä, miten homma menee…

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on juuri se syy miksi moni nuori ei enää halua tehdä töitä työhön tultaessa ei saa rauhassa harjoitella vaan pomo odottaa täysin valmista työntekijää joka osaa jo kaiken astuessaan sisään työpaikan ovesta ja sitten kun asia ei menekkään näin esimies turhautuneena polkee jalalla lattiaa ja kiukuttelee alaiselleen joka tietenkin vie sen työntekijän viimeisenkin itseluottamuksen ja tyyppi on ollut töissä vaivaisen kuukauden nyt vähän malttia esimiehelle

Vierailija
2/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:21"]

Niin ja mitä tapahtuu, kun uusi ja kokematon kesätyöntekijä onkin oma-aloitteinen eikä tule vaivaamaan sinua noilla typerillä kysymyksillä? Hän tekee väärin ja saa haukut siitä, miksei hän kysynyt apua vaan teki omin päin. Taas menee hermot ja vika on kesätyöntekijässä.

[/quote]

...ja taas kerran, ei tartte olla näin mustavalkoinen, vaan välimuotoja löytyy. Jos on joku uusi juttu, voi tulla kysymään, tehdäänkö tämä näin ja jos sanotaan ei voi, ei pidä loukkaantua vaan ymmärtää, että jotkut asiat on tarkoituksella tietyllä tavalla - eikä aina ole kyse kaavoihin kangistumisesta, vaan lakikin määrää jotkut asiat, miten tehdään. Kun taas helppoja asioita voi tehdä ihan itse, alkaen vaikka siitä kahvinkeitosta - meillä insinööritoimistossa keittää se, joka ekana ehtii. Ensimmäisen kerran on hyvä aina kysyä, mutta jos sama helpohko asia kysytään viisi kertaa saman päivän aikana, sitten se alkaa olla jo rasite. Vaikeat asiat voi kirjoittaa ylös. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia pelottaa mennä yhtään minnekään kesätöihin, kuitenkin muut työntekijät/pomo haukkuisivat selän takana miten teen kaiken väärin :(

T. 18-vuotias jolla ei ole aikaisempaa työkokemusta

Vierailija
4/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tuo sama tyyppi viime kesänä meidän toimistossa... Kehuskeli kyllä kun on melkein tradenomi ja ihmetteli toista työntekijää, että suhteilla pääsi ja on vain ylioppilas. Valitettavasti vain tämä ylioppilas osoitti enemmän ajattelukykyä ja omatoimisuutta kuin tää melkein tradenomi joka vielä elokuussa kysyi samoja juttuja ja tarkisti samoja pilkunpaikkoja kuin kesäkuussa.
Vaikka kuinka yritti sanoa, että ei se ole maailmanloppu jos jonkun virheen tekee, se tulee kyllä nopeesti eteen jollakin muulla ja virheistä oppii, kukaan ei kuole eikä kenenkään terveys mene eikä firman rahat katoa mihinkään jos virheen teet, niin ei auttanut, ei uskaltanut ajatella omilla aivoillaan. Onneksi itsellä oli kesäloma siinä välissä ettei koko kesää tarvinnut kuunnella ja auttaa. Jaksamista, ajattele niin että sä kehityt henkisesti paremmaksi kun jaksat neuvoa ja auttaa:)

Vierailija
5/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:46"]

Olikohan tuo sama tyyppi viime kesänä meidän toimistossa... Kehuskeli kyllä kun on melkein tradenomi ja ihmetteli toista työntekijää, että suhteilla pääsi ja on vain ylioppilas. Valitettavasti vain tämä ylioppilas osoitti enemmän ajattelukykyä ja omatoimisuutta kuin tää melkein tradenomi joka vielä elokuussa kysyi samoja juttuja ja tarkisti samoja pilkunpaikkoja kuin kesäkuussa. Vaikka kuinka yritti sanoa, että ei se ole maailmanloppu jos jonkun virheen tekee, se tulee kyllä nopeesti eteen jollakin muulla ja virheistä oppii, kukaan ei kuole eikä kenenkään terveys mene eikä firman rahat katoa mihinkään jos virheen teet, niin ei auttanut, ei uskaltanut ajatella omilla aivoillaan. Onneksi itsellä oli kesäloma siinä välissä ettei koko kesää tarvinnut kuunnella ja auttaa. Jaksamista, ajattele niin että sä kehityt henkisesti paremmaksi kun jaksat neuvoa ja auttaa:)

[/quote]No tuohan onkin eri asia, jos nämä virheet ovat sellaisia, joista ei esim tule taloudellista tappiota firmalle eikä mene muiden työaikaa hukkaan. Minun työpaikallani sössimisestä kyllä voi olla tällaisia seurauksia.

29

Vierailija
6/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:53"]

Parempi kysyä kuin tehdä ominpäin ihan väärin. Sinäkin olet ollut joskus aloittelija, joten vähän kärsivällisyyttä nyt!

[/quote]

Olen itse siirtynyt tähän työhän vasta puoli vuotta sitten, mutta en silloin, enkä muulloinkaan, ollut niin uuvatti, etten olisi osannut itsenäisesti ajatella.

Tarkennan vielä tätä ongelmaa. Kesätyöläisellä on siis työ, jossa pitää käydä läpi juttuja x. Yhdessä läpikäyntilistassa voi olla vaikka 200 asiaa x. Kesätyöntekijä kohtaa jonkin epävarmuuden 5. x:n kohdalla, ja kipittää hakemaan minut paikalle. Selvitän asian. Seuraavaksi epävarmuus iskee 13. x:n kohdalla, ja taas selvitän asian. Tuossa 200 asian listassa näitä epävarmuuksia voi tulla vaikka 5, ja joka kerta joudun selvittämään asian erikseen, vaikka kesätyöläinen voisi aivan hyvin laittaa nämä kaikki syrjään ja kysyä yhdellä kertaa. Vielä kun ne epävarmuustekijät ovat lähes tulkoon samoja asioita joka kerta, niin en tajua, eikö siinä vaiheessa jo opi, kun olen 5 kertaa selittänyt saman asian, että tee näin. Vaan ei, kun sama ongelma tulee vastaan sen kuudennen kerran, niin taas tullaan kysymään, vaikka olen jo viisi kertaa selittänyt, mitä sille ongelmalle pitää tehdä.

[/quote]

Ja sinä et osaa ohjeistaa tätä kesätyöntekijää hyppäämään ongelmakohtaa yli ja käymään lopuksi työtä ja ongelmakohtia sinun kanssa läpi, koska...

Vierailija
7/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:46"]

Olikohan tuo sama tyyppi viime kesänä meidän toimistossa... Kehuskeli kyllä kun on melkein tradenomi ja ihmetteli toista työntekijää, että suhteilla pääsi ja on vain ylioppilas. Valitettavasti vain tämä ylioppilas osoitti enemmän ajattelukykyä ja omatoimisuutta kuin tää melkein tradenomi joka vielä elokuussa kysyi samoja juttuja ja tarkisti samoja pilkunpaikkoja kuin kesäkuussa. Vaikka kuinka yritti sanoa, että ei se ole maailmanloppu jos jonkun virheen tekee, se tulee kyllä nopeesti eteen jollakin muulla ja virheistä oppii, kukaan ei kuole eikä kenenkään terveys mene eikä firman rahat katoa mihinkään jos virheen teet, niin ei auttanut, ei uskaltanut ajatella omilla aivoillaan. Onneksi itsellä oli kesäloma siinä välissä ettei koko kesää tarvinnut kuunnella ja auttaa. Jaksamista, ajattele niin että sä kehityt henkisesti paremmaksi kun jaksat neuvoa ja auttaa:)

[/quote]No tuohan onkin eri asia, jos nämä virheet ovat sellaisia, joista ei esim tule taloudellista tappiota firmalle eikä mene muiden työaikaa hukkaan. Minun työpaikallani sössimisestä kyllä voi olla tällaisia seurauksia.

29
[/quote]

No tälle melkein tradenomille oli kyllä suunniteltu hiukan vaativimpia töitä, mutta kun ajattelu puuttui kokonaan niin sai sitten tehdä niitä yksinkertaisempia hommia koko kesän. Teki se kokemattomampi ylioppilas sitten niitä vastuullisempia hommia.

Vierailija
8/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano, että kysyy vain tärkeimmät, kun haluat keskittyä töihin.

Vierailija
9/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kysyä kuin tehdä ominpäin ihan väärin. Sinäkin olet ollut joskus aloittelija, joten vähän kärsivällisyyttä nyt!

Vierailija
10/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kans että rekrytointi- ja perehdytysongelma tässä on. Itsekin olen perehdyttänyt monia ja ottanut näyttöjäkin vastaan ja sanonpahan vaan että mun oppien jäljeltä ei kysymyksiä jää. Mutta meilläkin, jos joku toinen perehdyttää, kysymyksiä ja epäjohdonmukaisuuksia jää liiaksi muiden oikaistavaksi (kuten ap:llakin) kun perehdyttäjä itse on poissa.

Ja hauskinta tässä on se, että itse olen "itseoppinut" eli mua ei nämä työpaikan metusalemit perehdyttäneet lainkaan (kuviteltiin että osaan kaiken), ja olen kaiken lisäksi uusin talossa.

Vierailija
11/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti perehdytetty

Vierailija
12/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös sinäkin ole aikuinen, joten ihan varmasti osaat sanoa asiasta nätisti.

Vierailija
13/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
14/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöntekijä varmasti kaipaa työntekijää X. Sä kuulostat ylimieliseltä.

Vierailija
15/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi ei ole hirveän pitkä aika uudessa paikassa loppujen lopuksi. Onkohan perehdytys ollut riittävää? Millainen työ kyseessä

Vierailija
16/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:53"]

[/quote]

Olen itse siirtynyt tähän työhän vasta puoli vuotta sitten, mutta en silloin, enkä muulloinkaan, ollut niin uuvatti, etten olisi osannut itsenäisesti ajatella.

Tarkennan vielä tätä ongelmaa. Kesätyöläisellä on siis työ, jossa pitää käydä läpi juttuja x. Yhdessä läpikäyntilistassa voi olla vaikka 200 asiaa x. Kesätyöntekijä kohtaa jonkin epävarmuuden 5. x:n kohdalla, ja kipittää hakemaan minut paikalle. Selvitän asian. Seuraavaksi epävarmuus iskee 13. x:n kohdalla, ja taas selvitän asian. Tuossa 200 asian listassa näitä epävarmuuksia voi tulla vaikka 5, ja joka kerta joudun selvittämään asian erikseen, vaikka kesätyöläinen voisi aivan hyvin laittaa nämä kaikki syrjään ja kysyä yhdellä kertaa. Vielä kun ne epävarmuustekijät ovat lähes tulkoon samoja asioita joka kerta, niin en tajua, eikö siinä vaiheessa jo opi, kun olen 5 kertaa selittänyt saman asian, että tee näin. Vaan ei, kun sama ongelma tulee vastaan sen kuudennen kerran, niin taas tullaan kysymään, vaikka olen jo viisi kertaa selittänyt, mitä sille ongelmalle pitää tehdä.

Vierailija
17/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juuri harjoittelijana ja meillä on tuo mainitsemasi käytäntö että teen jonkun isomman osa-alueen ja sitten käydään se yhdessä kokeneemman työntekijän kanssa läpi. Tämä käytäntö toimii hyvin silloin kun aikaisemman kohdan tekemättä jättäminen yms. ei estä muun työn tekoa.

Kuitenkin jos kesätyöntekijä ei pääse jatkamaan työtään kunnolla ennen kuin saa varmistuksen kysymykseensä on hölmöä olla auttamatta.

Kattava perehdytys auttaa töiden itsenäisessä tekemisessä mutta ei kaikkea voi silti muistaa/ osata tehdä yksin edes kuukauden päästä. Kuukausi on kuitenkin melko lyhyt aika oppia jos hyppää täysin uuteen työympäristöön tai työtehtäviin.

Vierailija
18/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kai sitten kuukausi on joillekin lyhyt aika oppia työ, ja ilmeisesti perehdytyksessä on ollut puutteita. Ok.

Silti ko. työntekijä osoittaa mielestäni melkoista kykenemättömyyttä itsenäiseen työntekoon, enkä voisi kuvitella, että tuolla tyylillä voi koskaan tehdä mitään vastuullisempaa hommaa.

Mun lounastauko loppuu nyt, joten kiitos kommenteistanne ja hyvää kesän jatkoa.

Vierailija
19/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä häntä kirjoittamaan ylös sun neuvoja, niin ei tarvitse koko ajan kysellä samoista jutuista.

Vierailija
20/40 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hommasta, mutta jos kyse on (kokemattomasta?) kesätyöntekijästä ja on tehnyt hommia vasta kuukauden, ei mikään ihme, että tulee kysymään. Ja parempi kysyä kuin tehdä tietämättömänä oman päänsä mukaan. Pyydä häntä vaikka hankkimaan pieni vihko, minne voitte ensi kerralla kysyttäessä kirjata muutaman täsmäjutun, mitkä virheet toistuvat, ja mikä on ratkaisu. 

Tästä on muuten ihan omakohtainen kokemus: en saanut aikanani lainkaan perehdytystä, ja oletus oli, että kaikkihan nämä hommat osaa tehdä, ja on tyhmä/uusavuton/uuvatti (kiitos sanasta!), jos ei osaa tai opi päivässä. Ja hommahan meni tasan niin kuin olettaakin: jos kysyn, olen tyhmä, jos en, teen väärin, tai ainakin liian hitaasti. 

Jos olisin ollut oikeasti nokkela, olisin ottanut jalat alle jo ensimmäisenä työpäivänä, kun pomo haukkui silmiään pyöritellen kaikki edelliset työntekijät, jotka olivat luonnollisesti tyhmiä, huonoja ja ennen kaikkea uusavuttomia. Merkki siitä, että tulen ennen pitkään olemaan samalla listalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi