Saako vanhempia miehiä seditellä?
Eduskuntavaalien aikana ainakin yksi nuori vihreiden naisehdokas seditteli vanhempia miespolitiikkoja kutsuen heitä mm "taloussediksi". Särähti pahasti tuollainen korvaan, kuulisti niin rumalta ja ilkeältä.
Kommentit (11)
Minä ajattelin nuorempana, että se on neutraali sana, jolla kutsutaan tuntematonta miestä. Vasta myöhemmällä teini-iällä sain kuulla, että sillä on ikävä sävy. Ehkä tämä nainen ei vain ollut tietoinen siitä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:46"]Minä ajattelin nuorempana, että se on neutraali sana, jolla kutsutaan tuntematonta miestä. Vasta myöhemmällä teini-iällä sain kuulla, että sillä on ikävä sävy. Ehkä tämä nainen ei vain ollut tietoinen siitä.
[/quote]
Nainen käytti sanaa television haastattelussa kritisoidessaan talouspolitiikkaa. "Taloussedät" ei tässäyhteydessä ollut varmasti vahinko, vaan ihan harkittua ivaamista ja lyttäämistä takoitus luoda kuva tunkkaisesta ja vanhanaikaisesta politiikasta. Vähän sama kuin kyseistä puhujaa olisi kutsunut vaikkapa "ympäristötytöksi" tai "sossutukitytöksi" puhuttaessa hänen tekemästään politiikasta. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:46"]Minä ajattelin nuorempana, että se on neutraali sana, jolla kutsutaan tuntematonta miestä. Vasta myöhemmällä teini-iällä sain kuulla, että sillä on ikävä sävy. Ehkä tämä nainen ei vain ollut tietoinen siitä.
[/quote]
Nainen käytti sanaa television haastattelussa kritisoidessaan talouspolitiikkaa. "Taloussedät" ei tässäyhteydessä ollut varmasti vahinko, vaan ihan harkittua ivaamista ja lyttäämistä takoitus luoda kuva tunkkaisesta ja vanhanaikaisesta politiikasta. Vähän sama kuin kyseistä puhujaa olisi kutsunut vaikkapa "ympäristötytöksi" tai "sossutukitytöksi" puhuttaessa hänen tekemästään politiikasta. Ap
[/quote]
Aha. No en tiennyt kontekstia.
Kerran kauppajonossa joku äiti sanoi lapselleen jotain että annetaan sedän maksaa ensin, tarkoittaen minua joka olin siinä jonossa heidän edessään. Olin tuolloin 29-vuotias. Itkin koko loppumatkan kotiin, enkä ole enää sen jälkeen käynyt siinä kaupassa, koska se tuo liikaa pahoja muistoja mieleen.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:58"]Kerran kauppajonossa joku äiti sanoi lapselleen jotain että annetaan sedän maksaa ensin, tarkoittaen minua joka olin siinä jonossa heidän edessään. Olin tuolloin 29-vuotias. Itkin koko loppumatkan kotiin, enkä ole enää sen jälkeen käynyt siinä kaupassa, koska se tuo liikaa pahoja muistoja mieleen.
[/quote]
No voi yhyy! Minua alettiin tädittelemään jo teininä, vaikka näytin ikäistäni nuoremmalta. Niin vain puhutaan lapsille.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:58"]Kerran kauppajonossa joku äiti sanoi lapselleen jotain että annetaan sedän maksaa ensin, tarkoittaen minua joka olin siinä jonossa heidän edessään. Olin tuolloin 29-vuotias. Itkin koko loppumatkan kotiin, enkä ole enää sen jälkeen käynyt siinä kaupassa, koska se tuo liikaa pahoja muistoja mieleen. [/quote] No voi yhyy! Minua alettiin tädittelemään jo teininä, vaikka näytin ikäistäni nuoremmalta. Niin vain puhutaan lapsille.
[/quote]
Sä et ymmärrä mun tuskaa. Olet tyypillinen naissika!!
Ymmärtäisin kostona tytöttelystä, mutta kun juuri nämä miespoliitikot eivät oletettavasti ole häntä tytötelleet, niin asiatonta. Sedittely (tai tädittely) kuulostaa samantyyppiseltä yritykseltä vähätellä kuin tytöttely tai pojittelu.
Saa sitä nuorempiakin seditellä. T: 25-vuotias setä
Ihan perus käytöstä naisilta. Muistan jossain fb-ryhmässä kun oli keskustelu johon osallistui feministejä ja kaikki ei-feministisen mielipiteen ilmaisijat sheimattiin heti maanrakoon haukkumalla sediksi jotka eivät ole saaneet pillua ja blaa blaa. Kyllä oli näillä femakoilla ihmettelemistä kun minä, 20v nainen tulin sanomaan että olen heidän kanssaan eri mieltä. Minua ei nimittäin voinut seditellä. Tosin aivopestyksi kyllä sanottiin ja muutamia huorittelujakin sain, nimenomaan naisilta jotka väittivät olevansa feministejä. :9 Mutta juu, siinä keskustelussa pisti erityisesti silmään että ihan sama mitä mies sanoi niin "juuh jooh olet tuommoinen setä joka tykkää katsella nuoria tyttöjä"
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:28"]Saa sitä nuorempiakin seditellä. T: 25-vuotias setä
[/quote]
Joo mutta saako TV:n vaaliohjelmassa kun ehdokas asettaa vastakkain oman käsityksensä asioiden tärkeysjärjestyksestä ja sitten näiden "taloussetien" politiikan. Mielestäni todella pahaa aliarvioimista ja naurettavaksi tekemistä tältä nuorelta naisehdokkaalta. Ap
No saako? Ap