Kysymys kissanomistajille
Vastaa rehellisesti. Kärsikö unenlaatusi, kun hankit kissan? Itse olen aina ollut todella sikeästi nukkuva. Mutta nykyään heräilen yöllä monta kertaa, kun kissa liikahtaa tai on kaivautunut mun alle tai vastaavaa. Se vaikuttaa yleiseen vireystasoon. Olen aina väsynyt, ellen ole nukkunut yli 12 tuntia. Toisinsanoen olen aina väsynyt. Täytyyhän sitä ihmisen käydä töissä ja koulussa. Ei ole aikaa nukkua :( Rakastan kissaani, mutta ei tätä vaan kestä. En kuitenkaan aio antaa sitä pois. Jurppii vain. En olisi hankkinut kissaa, jos olisin tiennyt, että muutun zombiksi. -N20
Kommentit (16)
Rehellisesti vituttaa kun kissa riehuu yöllä. Tai tulee nyppimään tyynyä korvan vieressä ja nukkumaan niin että vaikea olla ja kääntyä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:55"]Rehellisesti vituttaa kun kissa riehuu yöllä. Tai tulee nyppimään tyynyä korvan vieressä ja nukkumaan niin että vaikea olla ja kääntyä.
[/quote]
No siihen auttaa se, että leikität sitä ennen nukkumaanmenoa.
Kissa ei tule makuuhuoneeseeni, en siis päästä. Muutenkin on yöt nukkuvaa sorttia.
Kisu herättää viimeistään viideltä. Ei ongelmaa, kun olen muutenkin aamuvirkku ja nukkumaan menen viimeistään klo 22 yleensä. Jos jonain yönä en saa riittävästi yöunta, otan päivällä torkut.
Kisun ollessa pentu heräsin yleensä jo ensin 2-3 välissä riehumiseesn, ja sitten kun kissa rauhoittui, nukuin vielä muutaman tunnin. Kyllä ne aikuistuessaan rauhoittuu.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:58"]Kissa ei tule makuuhuoneeseeni, en siis päästä. Muutenkin on yöt nukkuvaa sorttia.
[/quote]
Niin munkin kissa nukkuu. Mutta kun se vähän liikkuu tai huomaan kierähtäneeni melkein sen päälle, niin kyllä siinä herää. En voi sulkea sitä pois makkarista, kun asun isossa yksiössä. Ja tuskin se edes antaisi mun rauhassa nukkua ovi kiinni. Se on niin riippuvainen musta. Ehkä pitää hankkia toinen kissa, kun pian muutan isompaan asuntoon, niin jospa ne pärjäisi keskenään olkkarissa. -ap
Yöllä ei häiritse, mutta aamulla tulee herättämään. Aina pitäis siis herätä aamuvuoron heräämisaikaan. Sama se onko iltavuoro tai vapaapäivä. Se jurppii.
Makkariin tuloa ei voi estää, kun kissa osaa avata oven.
Itse olen niin hyväuninen ettei haittaa pätkääkään. Saan saman tien unen, jos kissa jotain yöllä keksii herättääkseen. Ja keksiihän se kaikenlaista. Alkaa pyydystää varpaita peiton alta, rämpyttää sälekaihtimia tms. Pikku mussukka...
Mutta ymmärrän kyllä ap:n ongelman, jos on kovin herkkäuninen.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 08:12"]Itse olen niin hyväuninen ettei haittaa pätkääkään. Saan saman tien unen, jos kissa jotain yöllä keksii herättääkseen. Ja keksiihän se kaikenlaista. Alkaa pyydystää varpaita peiton alta, rämpyttää sälekaihtimia tms. Pikku mussukka...
Mutta ymmärrän kyllä ap:n ongelman, jos on kovin herkkäuninen.
[/quote]
Mäkin saan kyllä heti unen. Mutta se unen katkonaisuus ei tee hyvää unen laadulle. Mietin, että pitäiskö hankkia jokin unilääke, mikä auttaa nukkumaan sikeämmin, etten heräisi kissan liikkeisiin. -ap
Hyvä huomata ettei ole yksin uniongelman kanssa.
Kissa häiritsee lähinnä unen saamista yöllä uudestaan, jos nukun muutenkin huonosti. Kissa ei onneksi riehu. Se vain asettuu päälleni makaamaan ja kehrää siinä aamuun saakka. Vaikka yöllä yritän kääntyä ja laittaa sen pois päälläni, ei kestä kuin pieni hetkinen niin se on taas siinä. Uudestaan ja uudestaan. Kovin rakastava otus, mutta välillä rasittava.
En kärsi. Kissalla on oma peti sängyn vieressä ja siihen se joka yö kaivautuu nukkumaan. Nukun miehen kuorsauksen takia tulpat korvissa joten en myöskään kuule, kun kissa yöllä käy syömässä tms.
On unenlaatu kärsinyt. Pentuna kissa aloitti rallin samantien, kun valot sammutettiin illalla. Jatkoi tunnin verran ja tuli viereen. Sit jos vähänkin liikahdin, tarrasi kipeästi jalkaan kiinni hampailla tai kynsillä, ja tähän heräsin monia kertoja. Tosin annoin lähdöt sängystä joka kerran, oppi pikkuhiljaa ettei saa tarrata kiinni. Nyt aikuisena kissa ei siedä kiinniolevia ovia, vaan raapii ja huutaa oven takana vain siksi, et haluaa vapaasti kulkea niistä. Nukkuu koko yön vieressä käymättä hiekkalaatikolla tai syömässä,mutta jos ovi on kiinni jostain syystä, niin hermostuu.
Joskus kiipeilee yöllä päällä ja herään siihen, koska kissa on iso ja roteva, yli 6kg.
Toisinaan alkaa yöllä naukukonsertin, syytä en tiedä. Hiljenee, jos komentaa "shhhh, hiljaa".
Aikamoisia eläjiä nuo kissat, luulis olevan helpompi, kuin koira, mutta ei..
Meillä oli ennen koira, mutta se nukkui pennusta asti koko yön hipihiljaa omassa kopassaan sängyn vierellä ja heräsi aamulla ihmisten kanssa samaan aikaan. Koskaan ei yöllä herättänyt elämöimällä tai vinkumalla ulos tms. Kissa sen sijaan on oikea prinsessa, vaikka onkin uros. Jos herraa ei huvita siirtyä keskeltä sänkyä niin, että ihmiset mahtuvat tulemaan nukkumaan, niin sehän ei siirrä karvaakaan ellei sitä nosta. Tuuppiminen saa aikaan sen, että puree tai tarraa kynsillä, mutta ei enää onneksi keskellä yötä sitä tee vaan hivuttautuu vähän sivummalle
Minunkin kissani nukkuu muualla kuin makuuhuoneessa. Pentuaikansa ja teiniytensä nukkui 13-vuotiaan tyttären vieressä taikka useimmiten kainalossa tai kaulalla. Kissa on kovin kiintynyt meihin ihmisiin. Silloin nuorempana kissana jos tytär ei ollut kotona, tuli naukumaan makuuhuoneen oven taakse, ei ilmeisesti olisi kestänyt nukkua yksin. Oli kuitenkin pakko kovettaa sydämensä, koska me aikuiset ei oikeasti haluta kissaa sänkyyn. Päivällä kisuli saa syliä ja lämpöä sitäkin enemmän, monesti ottaa nokosensa minun sylissä tai vieressä. Paitsi nyt rotkottaa pitkin pituuttaan olohuoneen matolla kyljellään, on venyttänyt itsensä kaksinkertaiseksi :) On ollut aina yönukkuja. Joskus ropelehtii, silloin tarvii enemmän leikkiä päivällä.
Ei ole unet häiriintynyt, vaikka kissat nukkuu samassa sängyssä. Mutta minua ei kyllä muutkaan äänet häiritse, ikkunan alla on bussipysäkki ja talvisin lumiaurat metelöi ja välkyttää valoja siinä öisin, eikä haittaa nukkumista.