Hiukan ihmettelen näitä palvelutalojen ruokavalituksia
Omaisten taholta. Meidän pappa asuu palvelutalossa, mutta hän on siellä vuokralla. Sen lisäksi voi eri palveluja tilata eri maksusta. Esimerkiksi hoitomaksu on määrätty käytettävän ajan mukaan. Papalla se aika on pieni, koska lähellä asuvat omaiset tekevät aika paljon.
Ruoka määräytyy niin, että aamupalaksi on yleensä puuroa, mutta ei sitä pakko ole syödä. Sen lisäksi on ihan mitä vaan, mitä asukkaalla on itsellään. Eli asukas voi tilata kaupasta mitä haluaa tai sitten omaiset tuovat mitä asukki itse haluaa. Nämä puurot tehdään asukkaiden toimittamista aineksista, jokainen toimittaa vuorotellen ja kuka ei puuroa halua ollenkaan, ei ryynejä toimita.
Lounas tulee keskuskeittiöltä ja maksaa erikseen. Ei ole pakko ottaa, mutta melkein kaikki sen ottavat. Omaisilla on kuitenkin täysi vapaus tuoda ihan mitä vaan.
Välipala on mitä asukas itse haluaa, asukkaan omista tavaroista. Kahvia on, jos haluaa. Virkeimmät keittävät itse. Kahvit on asukkaiden itsensä tai omaisten ostamia.
Iltaruoka on yleensä joku kevyt, koska vanhat ihmiset eivät jaksa syödä paljon, saattaa olla joku riisivelli ja se tehdään palvelutalolla, asukkaat toimittavat raaka-aineet vuorotellen. Jos haluaa jotain muuta, voi itse ostaa jotain muuta tai omaiset toimittaa. Sen lisäksi on lisukkeita ihan mitä asukas vaan haluaa, omista tavaroistaan. Jos haluaa monta palaa leipää ja juustoa päälle, sen saa, jos itsellä vaan on.
Iltapala. Ihan mitä tahansa. Nämäkin on asukas tilannut kaupasta tai omaiset tuoneet. Papan kämppiksillä on jokaisella oma iltapalansa, yksi syö jonkun jugurtin, toinen marjapuuroa ja kolmas leipää, esimeriksi.
Kuinkahan moni noista valittajista on edes selvillä, miten homma toimii? En usko, että tämä käytäntö on edes mitenkään ainutlaatuinen, sillä tämä on mielestäni reilu käytäntö. Ne, joilla on aktiivisimmat omaiset, saavat parhaat sapuskat, koska silloin voi joskus vaikka viedä papalle pizzan, josta hän yllättäen tykkää. Tai ei kokonaista enää jaksa, mutta muutamia paloja. Toki paikkoja on erilaisia, mutta uskoisin tämän erikseen maksettavan ruuan olevan aika yleinen.
Yksi valitti eilen lehdessä äitinsä juhannussapuskoista. No meillä ainakin haettiin pappa viettämään juhannusta meidän kanssamme, vaikka pappa on lähes sokea ja liikkuu huonosti sekä tarttee vaipat hitaan liikkumisen vuoksi. Moni ei taida haluta vanhusta vaivoikseen....Eikä siltä ajalta tartte tietenkään maksaa ruokaa, jos on omaisten kanssa syömässä.
Mäki suuresti ihmettelin niitä kuvia joita pyöri mediassa niist ruuista. Näytti jopa hyvältä.