Tuosta Porin lenkkeilijätytön tapauksesta lukiessani väkisinkin mietin
kuinka sitä omalle lapselleen saisi iskostettua mieleen, että kertoo jollekin luottoaikuiselle (toivottavasti omille vanhemmilleen), jos alkaa saamaan exältään samanlaisia viestejä, kuin tuo tyttö oli saanut. Ne viestit ovat mielestäni merkki siitä, että sen exän mieli ei välttämättä ole vakaa ja että on olemassa riski, että jotain kammottavaa tapahtuu.
Oma tyttäreni on nyt sen ikäinen, että seurustelu tulee ajankohtaiseksi varmaankin muutaman vuoden sisällä ja näitä uutisia lukiessa huoli on valtava. Pikkuhiljaa olen yrittänyt kertoa, että kaikkiin ihmisiin ei välttämättä ole luottamista, mutta vielä hän ei kyseisistä puheenaihetta sulata vaan vaihtaa sitä heti jos puhutaan mahdollisista, tulevista poikaystävistä. Siitä, että vieraiden kyytiin ei mennä, olen kyllä saanut ansiokkaasti (mielestäni) tolkutettua ja uskon, että ei ensimmäisenä ole kyytiin menossa vaikka joku pyytäisikin.
Kommentit (53)
Minä isänä olen opettanut tyttärilleni jo varhain, että ulkomaalaistaustaisten kanssa ei heilastella. Rasisti en ole, mutta poikaystävän tulee olla kotimainen.
Jos tekijä olisi ollut suomalainen ja uhri afgaani, juttua käsiteltäisiin mediassa hieman eri tavalla. Suomeen olisi julistettu kansallinen hätätila, Päivi Lipposen marssikengät olisivat kuluneet jo puhki ja jokainen neukkari olisi buukattu rasismityöryhmien käyttöön.
Nyt kulttuuritausta tuodaan ilmi sivulauseessa ja vähintään rivien välistä annetaan ymmärtää, että sillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Kyllä muuten on. Rasittavaa tuollainen poliittinen ylikorrektius.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:32"]Minä isänä olen opettanut tyttärilleni jo varhain, että ulkomaalaistaustaisten kanssa ei heilastella. Rasisti en ole, mutta poikaystävän tulee olla kotimainen.
[/quote]
Noin ehdoton asenne tekee siitä vain jännittävämpää ja mahdollisesti houkuttelevampaa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:13"]Mun vanhin lapsi on varhaisteini, ja kotona on kyllä puhuttu paljon näistä sekopäistä. Varoitusmielessä. On sillä yksi somalityttö kaverina, mutta sen veljille ei edes puhu. Hyvä niin. [/quote] Muuten kantasi on kyllä hyvä mutta aika järkyttävää opettaa nuorelle tytölle että jonkun tietyn kansalaisuuden pojille ei saa edes puhua. [/quote] Järkyttävää? Ei Suomi ole enää se lintukoto, mikä se oli meidän nuoruudessa.
[/quote]
No jaa. Todellisuudessahan vakava väkivaltarikollisuus on vähentynyt. Onhan noita hurjia tapauksia ollut sodan jäkeisesessä Suomessa useitakin, päälimmäisenä tulee miellee Kylliki Saari ja Bodom, joden tekijöitä ei ole koskaan saatu kiinni. Lisäksi on selvittämättömiä katoamisia tasaisesti ja osa niistä varmasti rikoksen seurausta.
Sodan jälkeisinä vuosina suomessa tehtiin 300 ryöstömurhaa vuodessa, eihän sellaisia tehdä nykyisin juuri lainkaan.
Erään vanhemmna sukulaisen kanssa tuli kerran puheeksi raiskaukset ja hän kertoi että 50-60 luvulla yksin liikkuvalla työtöllä oli hyvinkin suuri riski tulla raiskatuksi, mutta ei niitä ilmoitettu poliisille eikä tekijöitä rangaistu, koska sitä pidettiin uhrille niin nolona että oli parempi että kukaan ei tiennyt.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:25"]
Muslimeilla on kunniamurha, suomalaisilla mustasukkaisuus. Molemmat tappavat kun eivät kestä eroa.
[/quote]
Kyllähän muslimeilla on kunniamurhia, mutta tässäkään tapauksessa ei ollut siitä kyse, puhtaasta mustasukkaisuudesta vaan. Kunniamurha olisi siinä tapauksessa, jos uhrin perheenjäsen olisi tytön tappanut, ihan vain ot.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:38"]Jos tekijä olisi ollut suomalainen ja uhri afgaani, juttua käsiteltäisiin mediassa hieman eri tavalla. Suomeen olisi julistettu kansallinen hätätila, Päivi Lipposen marssikengät olisivat kuluneet jo puhki ja jokainen neukkari olisi buukattu rasismityöryhmien käyttöön.
Nyt kulttuuritausta tuodaan ilmi sivulauseessa ja vähintään rivien välistä annetaan ymmärtää, että sillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Kyllä muuten on. Rasittavaa tuollainen poliittinen ylikorrektius.
[/quote]
Tuskinpa noinkaan.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:13"]Mun vanhin lapsi on varhaisteini, ja kotona on kyllä puhuttu paljon näistä sekopäistä. Varoitusmielessä. On sillä yksi somalityttö kaverina, mutta sen veljille ei edes puhu. Hyvä niin. [/quote] Muuten kantasi on kyllä hyvä mutta aika järkyttävää opettaa nuorelle tytölle että jonkun tietyn kansalaisuuden pojille ei saa edes puhua.
[/quote]
Jos sä puhut muslimipojalle, se on lupa raiskata. Lue koraania.
[/quote]
Juuri näin. Ihme, kun eivät tunne toisten "kulttuuria" ja ole lukeneet koraania ja tulkinneet sen suurat oikein, siis arabiaksi, muuten kyse on vain tulkinnoista....itseasiassa jo silmiin katsominen riittää, koska ei kunnon muslimi nainen saa vieraita miehiä silmiin katsoa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:32"]Minä isänä olen opettanut tyttärilleni jo varhain, että ulkomaalaistaustaisten kanssa ei heilastella. Rasisti en ole, mutta poikaystävän tulee olla kotimainen. [/quote] Noin ehdoton asenne tekee siitä vain jännittävämpää ja mahdollisesti houkuttelevampaa.
[/quote]
Ei tee. Olen lyönyt pöytään raiskaus ja pahoinpitely- faktat. Tytöt kyllä ymmärtävät oman parhaansa. Kaikki poikaystävät ovat tähän mennessä olleet ihan tästä omalta kylältä. Minä ajan hottentotit tiehensä, mikäli yrittävät tyttäriäni. Nainen on pilalla, jos tumma mies on käynyt.....
Tämä on totta. Ihan ilman mitään rasismia nuorten naisten kannattaa oman etunsa vuoksi kunnioittaa muslimien kulttuuria tässä suhteessa. Eli ei puhua eikä katsoa silmiin muslimimiehiä, he pitävät sitä huonon naisen merkkinä tai ainakin suurena röyhkeytenä ja naisille sopimattomana käytöksenä. Totta on, että kaikki muslimit eivät tässä ole samanlaisia, mutta mistäpä sen voi tietää? Joten parempi varoa. Naisella ei myöskään ole oikeutta päättää erota vaan jos on ruvennut seurustelemaan, on tehtävä niin kuin mies sanoo tai käy huonosti.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:13"]Mun vanhin lapsi on varhaisteini, ja kotona on kyllä puhuttu paljon näistä sekopäistä. Varoitusmielessä. On sillä yksi somalityttö kaverina, mutta sen veljille ei edes puhu. Hyvä niin. [/quote] Muuten kantasi on kyllä hyvä mutta aika järkyttävää opettaa nuorelle tytölle että jonkun tietyn kansalaisuuden pojille ei saa edes puhua.
[/quote]
Jos sä puhut muslimipojalle, se on lupa raiskata. Lue koraania.
[/quote]
Juuri näin. Ihme, kun eivät tunne toisten "kulttuuria" ja ole lukeneet koraania ja tulkinneet sen suurat oikein, siis arabiaksi, muuten kyse on vain tulkinnoista....itseasiassa jo silmiin katsominen riittää, koska ei kunnon muslimi nainen saa vieraita miehiä silmiin katsoa.
[/quote]
Kaikkien pitäisi opettaa tyttärilleen että jos poikaystävänsä alkaa näkymään sairaalloista mustasukkaisuutta tai muuten outoa käytöstä siitä pitää heti puhua vanhempien kanssa ja varsinkin erotilanteessa jos näkyy outoa takertumista on paras tehdä selväksi että yhteydenpito on katkaistava heti eikä antaa mahdollisuutta joihinkin viimehetken selvittelyihin. Ehkä tätäkään ei olisi tapahtunut jos tyttö ei olisi mennyt miehen autoon. Toisaalta jos tarpeeksi hullu on niin kyllä se keinot keksii toisen vahingoittamiseen ja kiinniottamisen vaikka väkisin.
Mun tutulla ollut aina mamu miehiä ja ensimmäinen sana niillä on yleensä anna. Ovat olleet tietyistä maista. Jotenkin röyhkeitä käytökseltään.
Huokaisen helpotuksesta ettei mulla ole tyttöä vaan poikia. Poikien huoli taas on joutua väkivallan kohteeksi.
Kyllä nykyään on vaan hyvä pysyä siellä kotosalla ja elää kyllä voi mutta vaaratekijät pitää ottaa huomioon. Me kuskataan meidän poikia ja näin vältytään ikäviltä kontakteilta. Suomi ei ole enää turvallinen maa ja se pitää ottaa huomioon.
jos tuo maumu saa 12v. tuomion niin se on vapaa ollessaan 39v. Maasta pois kaikki mamu tappajat. Lakimuutosta asiaan ja varsinkin jos ei ole Suomen kansalainen.
En kyllä antaisi seurustella mamun kanssa.En vaan antas.Tuokin elämä olisi säästynyt,jos ei olisi ikinä mamuihin sekaantunut.Noissa kulttuureissa nainen on OMAISUUTTA,ei ihminen,ei ihmisarvoa,lapsenteko kone ja kotiorja.On puhdasta sinisilmäisyyttä jos edelleen jaksaa hokea "monikulttuurisuuden ihanuudesta".Se ei päde kaikkiin kulttuureihin!!!Suomalaisessa kulttuurissa tasa-arvo,rauha ja kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan on itseisarvo,noissa kulttuureissa ei!Miten voi hyväksyä että oma lapsi joutuisi elämään tuollaisessa vastenmielisessä kulttuurissa jos itse omaa suomalaiset arvot???Nuorille pitää kertoa,että esim naisen asema ei ole hyvä kaikissa kulttuureissa,heillä ei ole oikeutta opiskella,käydä töissä,oikeutta omaan kehoonsa!He eivät sitä välttämättä tajua kun mamu tulee liehittelemään, koska ei mamu sitä sano:Se on niin juurtunut heidän kulttuuriin että Sen oletetaan pätevän aina ja joka tilanteessa!
Kyllä minä pitäisin tätä kunniamurhana. Tuo mieshän katsoi olevansa tytön aviomieheen verrattava henkilö ja hänellä oli täydellinen sananvalta tyttöön nähden.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:45"]
Muslimeilla on kunniamurha, suomalaisilla mustasukkaisuus. Molemmat tappavat kun eivät kestä eroa.
[/quote]
Kyllähän muslimeilla on kunniamurhia, mutta tässäkään tapauksessa ei ollut siitä kyse, puhtaasta mustasukkaisuudesta vaan. Kunniamurha olisi siinä tapauksessa, jos uhrin perheenjäsen olisi tytön tappanut, ihan vain ot.
[/quote]
Ap kommentoi. En kiellä tytärtäni elämästä ja yritän olla liikaa pelottelematta. Huoleni koskee niin mamuja kuin kantasuomalaisia. Jos tyttäreni joskus tuo kotiin näytille mustan, vihreän tai punaisen kumppanin (miehen tai naisen), on minun nieltävä ennakkoluuloni ja hyväksyttävä tyttäreni valinta.
Aloituksella yritin tuoda sitä näkökulmaa, että mahdollinen väkivaltaisuus on kyllä ennakoitavissa jos vain osaa tulkita ja lukea ennusmerkkejä, kuten sairaalloinen/pakonomainen tekstiviestittely (ko. tapauksessa jopa kaverin välityksellä). Toivon, että tyttäreni kertoo minulle jos joskus joutuu tuollaisen vainoamisen kohteeksi. Ja että hänellä hälytyskellot soi jos exän satunnainen kaveri utelee osoitetta. Enkä nyt syyllistä uhria.
Ihan omasta lähipiiristäni löytyy myös esimerkki, jossa nainen on vaihtanut paikkakuntaa ja salannut yhteystietonsa exältään jouduttuaan vainoamisen ja stalkkaamisen kohteeksi. Molemmat suomalaisia. Ja kyllä uutisissakin on ihan lähiaikoina tainnut olla juttuja suomalaistenkin tekemistä hirveyksistä, joten harkintaa tulee käyttää tapaus- ja tilannekohtaisesti. Tämä ko. tapaus vain sai mieleni avautumaan oman tyttäreni suhteen ja kuinka saisin hänelle sanottua, että vaikka olisi kuinka rakastunut, näkisi myös mahdolliset vaarat jos ennusmerkkejä on.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:03"]En kyllä antaisi seurustella mamun kanssa.En vaan antas.Tuokin elämä olisi säästynyt,jos ei olisi ikinä mamuihin sekaantunut.Noissa kulttuureissa nainen on OMAISUUTTA,ei ihminen,ei ihmisarvoa,lapsenteko kone ja kotiorja.On puhdasta sinisilmäisyyttä jos edelleen jaksaa hokea "monikulttuurisuuden ihanuudesta".Se ei päde kaikkiin kulttuureihin!!!Suomalaisessa kulttuurissa tasa-arvo,rauha ja kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan on itseisarvo,noissa kulttuureissa ei!Miten voi hyväksyä että oma lapsi joutuisi elämään tuollaisessa vastenmielisessä kulttuurissa jos itse omaa suomalaiset arvot???Nuorille pitää kertoa,että esim naisen asema ei ole hyvä kaikissa kulttuureissa,heillä ei ole oikeutta opiskella,käydä töissä,oikeutta omaan kehoonsa!He eivät sitä välttämättä tajua kun mamu tulee liehittelemään, koska ei mamu sitä sano:Se on niin juurtunut heidän kulttuuriin että Sen oletetaan pätevän aina ja joka tilanteessa!
[/quote]
Sinä voit varoitella siitä ja voit tuomita sen mutta käytännössä miten estät nuorta seurustelemasta ei toivotun henkilön kanssa? Tämän haluaisin tietää.
Kyllä mua pelottaa oman tyttäreni tulevaisuus. Tyttö on vasta 4v mutta mietin jo miten voin suojella häntä teini-iässä. Täytyy vain toivoa että tyttärellä on enemmän järkeä päässään kuin äidillään. Onneksi on sentään järkevä isä. :D Vaikka itse olen puoliksi ulkomaalainen, niin mieheni on rasisti eikä hyväksyisi ainakaan arabivävyä. Mietin tässä sitäkin puolta että jos vanhemmat eivät seurustelua hyväksy, niin tytär ei ainakaan uskalla kertoa vanhemmilleen. Itse vein teininä kaikki poikaystävä-ehdokkaat vanhemmilleni näytille. :D Silti oli kuitenkin niitä yhden illan juttuja mistä ei vanhemmille puhuttu.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:03"]
En kyllä antaisi seurustella mamun kanssa.En vaan antas.Tuokin elämä olisi säästynyt,jos ei olisi ikinä mamuihin sekaantunut.Noissa kulttuureissa nainen on OMAISUUTTA,ei ihminen,ei ihmisarvoa,lapsenteko kone ja kotiorja.On puhdasta sinisilmäisyyttä jos edelleen jaksaa hokea "monikulttuurisuuden ihanuudesta".Se ei päde kaikkiin kulttuureihin!!!Suomalaisessa kulttuurissa tasa-arvo,rauha ja kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan on itseisarvo,noissa kulttuureissa ei!Miten voi hyväksyä että oma lapsi joutuisi elämään tuollaisessa vastenmielisessä kulttuurissa jos itse omaa suomalaiset arvot???Nuorille pitää kertoa,että esim naisen asema ei ole hyvä kaikissa kulttuureissa,heillä ei ole oikeutta opiskella,käydä töissä,oikeutta omaan kehoonsa!He eivät sitä välttämättä tajua kun mamu tulee liehittelemään, koska ei mamu sitä sano:Se on niin juurtunut heidän kulttuuriin että Sen oletetaan pätevän aina ja joka tilanteessa!
[/quote]Niin että niiden naisten on parasta tehdä niin kuin sinä sanot, oma ajattelu pois heti ja kopioimaan nyt vain sinun ajatuksiasi.
Ja nainen joka seurustelee mamun kanssa on itse vastuussa kuolemastaan tai pahoinpitelystään. Koska ne pitää naista vain omaisuutena ja tavarana, niin suomalaisille nuorille naisille pitää tämä opettaa, etteivät vain mene nyt mamumiehiä ärsyttämään, sillä jos menee, se on henki pois ja oma vika. Kyllä vika on aina uhrissa.
Että silleen. Kyllä olis feminismillä kysyntää tässä maassa, mutta eihän sitä aatetta ole nähty vuosikymmeniin. Perseselfietä vain nettiin lataamaan, se on niin vapauttavaa.
[/quote]
...toiset vain väkimäärään suhteutettuna 100* useammin.
Ihan uskomattoman hirveä tapaushan tämä on... Kyllä mun mielestäni näiden monikulttuuristen suhteiden mahdollisista ongelmista olisi hyvä pystyä puhumaan. Tässä nyt on aika selvää se, ettei afgaanimies vaan oman kulttuuritaustansa perusteella pysty ymmärtämään, että Suomessa nainen voi ihan hyvin todeta, että sori ei kiinnosta enää ja vaihtaa miehen uuteen. Ihan normaalia täällä. Mutta afgoissapa ei näin toimitakaan, ja tämä jätkä ei sitä hyväksynyt.
Olen valtavan suruissani omaisten puolesta.