Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lääkäriä paikalla? Suolen toiminnasta...

Vierailija
22.06.2015 |

Heti alkuun, mikäli sinua ei kiinnosta suolen toiminta etkä halua kuulla ällö juttuja... jätä tämä viestiketju väliin :)

Olen menossa kuukauden kuluttua kolonoskopiaan, joten silloin kyllä suolistoni kunto selviää, mutta kun hulettaa ja mietityttää niin haluaisin kysyä ja kuulla kommenttejanne. Vatsani on nyt reistaillut hoitakin kuukausia. Jouduin syömään parin kuukauden ajan hurjan määrän päivittäin kipulääkkeitä toiseen vaivaan. Lääkkeet aiheuttivat ummetusta ja ulosteen mukana alkoi näkyä pöntössä kirkasta verta. Käytin Scheriproctia joitakin viikkoja. Saattoi olla pari parempaa päivää ja sitten taas verta pytyssä. Nyt en ole enää useampaan viikkoon käyttänyt Scheriproctia. Uloste on löysää ja vatsa toimii milloin mitenkin. Joinakin päivinä tuntuu, että hirmuisen kouristusmahakivun saattelemana koko suoli tyhjenee ihan ripulina. Sitten taas pari-kolme päivää ettei ulostetta tule. Pääasiassa vatsa on löysällä ja viimeisten viikkojen aikana on usein sellainen tunne, että ripuli tulisi housuun, mutei kuitenkaan tule. Pissalle istuessa saattaa suolesta tulla ilmaa ja pari "tippaa ripulia". Viimepäivinä tuntuu että olen usein yrittänyt käydä ulostamassa, mutta ulos tulee usein ilmaa ja pari ruokalusikallista ripulia tai pieni löysä läjä :) Minulla ei ole erityisemmin vatsakipuja. vain sillointällöin tuo suoli tyhjenee kovasti kouristellen. Uloste on enemmänkin vaaleaa kuin tummaa. Välillä tuntuu, että se on punaiseen vivahtavaa vaaleaa ripulia ja mietin onko seassa verta.

No sitten ruokavaliooni, mikä on tällä hetkellä niukka ja voi toki selittää ulostamiseen liittyvät poikkeavuudet. Säikähdin niin tuota verta ulosteessa, että jätin herkut pois ja olen koettanut jättää myös valkoiset jauhot ja leivät. Syön joka aamu kaurapuuron, juon vettä, syön hedelmiä (nektariini, päärynä, ananas, omena, Yosa-jogurtteja, marjasoppaa, kasvissosekeittoa...ja sinäpä se :) Ainiin ja päivittäin syön kyllä jäätelöä, siitä en ole luopunut, enkä paheestani pepsimaxista :( (tiedän, että pepsi pitäisi lopettaa heti!!! ei ole hyväksi kenellekään!!!)

Painoni on tippunut parin kuukauden aikana noin 6 kiloa. Ja joo, söin ennen päivittäin karkkia ja herkkuja.

Välillä mietin pitäisikö mennä tähystykseen nopeammalla aikataululla ja onko tämä miten vakavaa. Olen kuitenkin lähdössä reissuun, joten yksityisellä (tietyllä lääkärillä) kuukaudenpäästä ensimmäinen minulle sopiva aika. Välillä olen asian suhteen rauhallisemmila mielin, mutta välillä iskee paniikki!

Kiitos jos joku näistä asioista tietävä kommentoisi :)

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:15"]Vai että burnoutistä veri vuotaa suolesta. Jaahas. Taidetaan lääketiedettä kirjoittaa uusiksi.
[/quote]
Etkö oikeasti tajua?
Useinhan puhutaan stressivatsasta. Mullakin on vaikeina aikoina aina maha sekaisin. Pitkäaikaiseen ripuliin voi kyllä liittyä verenvuotoa.

Vierailija
22/24 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti vain ärtynyt suoli. Jätä tosiaan ne kaikki FODMAP:it pois ja ehdottomasti se pepsi max! Olen itsekin ollut PM koukussa, kyllä siitä eroon pääsee :)

Ei koskaan voi olla varma mutta oireet eivät kuulosta siltä, että olisi vakavammasta taudista kyse. Jos kerran yleisvointikin on ihan hyvä? Kirkasta verta voi tulla jo siitäkin että ripulointi ja pyyhkiminen rikkovat persreiän ihoa.

Vierailija
24/24 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä sepustus. Mutta olet siis syönyt kipulääkkeitä toiseen vaivaan. Söitkö kipulääkkeitä tyhjään vatsaan tai kahvin yhteydessä? Tod. Näj. Nuo kipulääkkeet on syy vereen ulosteessa. Ärsyttäneet siis vatsaa. Oletko lukenut jo kipulääkkeiden sivuvaukutukset? Omatoiminen ruokavalion muutos tässä tilanteessa on huonontanut asiaa. Maitohappobakteereilla ja kypsennetyllä ruualla ( ei raakoja kasviksia) alkaisin pehmeästi hoitamaan vatsaani sinun tilanteessasi. Ja lääkärille mars