Vastaamon tietomurron uhrien henkilötietoja on alettu hyödyntää tilauspetoksissa
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008606428.html
Poliisi: ”Uusi, huolestuttava ilmiö”
Identiteettivarkauden uhriksi on joutunut ainakin noin sata henkilöä.
Kommentit (42)
Kauan malttoivat odottaa. Mutta iljettävää.
Pakko sanoa, että Vastaamon uhrina olen tätä kauhulla odottanutkin jo pitkän aikaa. Aina on vaan naureskeltu ja sanottu, että höpö höpö, ihan turha pelätä, ei semmoista tapahdu kun olen asiasta puhunut. Kun sulla on ne luottokiellotkin ja kaikki, ei kukaan voi käyttää sun tietojasi väärin. EIPÄ.
Hienoa että kaikki halutaan digitaaliseen muotoon ja asiakkaathan siinä kärsii ja maksaa eikä ketään kiinnosta .
Mikä on suositus jos luottokielloista ja muista toimista huolimatta alkaa tulla laskuja ostoksista joita ei ole itse tehnyt ja jos mitenkään ei ole varaa menettää luottotietojaan? Tietysti rikosilmoitus, entä ne laskut? Harva kai pystyy edes maksamaan täysin yllättäviä ja vielä vääriä laskuja.
Mitä voivat tehdä ne joilla ammatti edellyttää täysin puhtaita luottotietoja? Ammatin ja loppuelämän toimeentulon voi menettää yhdestä ainoasta tällaisesta toisen tekemästä rötöksestä, ja jos päättää maksaa laskut pelastaakseen nahkansa, mikään ei korvaa rahallisia menetyksiä, ainakaan vakuutus.
Henkilötunnukset vaihtamisesta voidaan neuvotella aikaisintaan hyvin monen identiteettivarkaudesta johtuvan rötöksen jälkeen jos silloinkaan, mutta ammatti ja toimeentulo voivat mennä jo yhdestä. Epäkohta on räikeä!
Huippuammattitaidon hankkiminen on voinut olla sunnattoman työn takana mutta se on sitten kerrasta poikki. Mistään ei voi edes saada todistusta siitä, että joku ventovieras on rötöstellyt varastetuilla tiedoilla eikä henkilö itse.
Koko huolella suunniteltu ja rakennettu elämäntyö valuu hukkaan ja mitään ei ole tehtävissä.
Tässä on yksi erittäin iso syy miksi kaikkiin nettitilauksiin pitäisi vaatia vahva tunnistautuminen. Hankaloittaisihan se asioita mutta samalla kaikenlaisten kiusaamis-/petostarkoituksessa tehtyjen tilausten tekeminen muuttuisi lähes tulkoon mahdottomaksi.
Kannattaa vetää korkeakoulutus ja ammattitaito vessanpöntöstä. Kannattaa lähteä maasta jonnekin missä voi elää yksinkertaista elämää halvalla ja unohtaa menneet.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että Vastaamon uhrina olen tätä kauhulla odottanutkin jo pitkän aikaa. Aina on vaan naureskeltu ja sanottu, että höpö höpö, ihan turha pelätä, ei semmoista tapahdu kun olen asiasta puhunut. Kun sulla on ne luottokiellotkin ja kaikki, ei kukaan voi käyttää sun tietojasi väärin. EIPÄ.
Olet siis mielenterveysongelmainen?
Ei tietenkään noita pidä maksaa! Teet rikosilmoituksen ja sitten toimitat kopion rikosilmoituksesta siihen firmaan. Oma vikansa kun käyttävät niin löperöitä tilausmenetelmiä.
Totta kai on.
Tässä suurin ongelma on se, että henkilötietojen omistaja joutuu todistamaan, että ei ole tilannut mitään. Tilauksen lähettänyt yhtiö ei ole missään vastuussa selvittämään onko ostaja se, joka väittää olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vetää korkeakoulutus ja ammattitaito vessanpöntöstä. Kannattaa lähteä maasta jonnekin missä voi elää yksinkertaista elämää halvalla ja unohtaa menneet.
Miksi ei? Hyvä suunnitelma.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on suositus jos luottokielloista ja muista toimista huolimatta alkaa tulla laskuja ostoksista joita ei ole itse tehnyt ja jos mitenkään ei ole varaa menettää luottotietojaan? Tietysti rikosilmoitus, entä ne laskut? Harva kai pystyy edes maksamaan täysin yllättäviä ja vielä vääriä laskuja.
Mitä voivat tehdä ne joilla ammatti edellyttää täysin puhtaita luottotietoja? Ammatin ja loppuelämän toimeentulon voi menettää yhdestä ainoasta tällaisesta toisen tekemästä rötöksestä, ja jos päättää maksaa laskut pelastaakseen nahkansa, mikään ei korvaa rahallisia menetyksiä, ainakaan vakuutus.
Henkilötunnukset vaihtamisesta voidaan neuvotella aikaisintaan hyvin monen identiteettivarkaudesta johtuvan rötöksen jälkeen jos silloinkaan, mutta ammatti ja toimeentulo voivat mennä jo yhdestä. Epäkohta on räikeä!
Huippuammattitaidon hankkiminen on voinut olla sunnattoman työn takana mutta se on sitten kerrasta poikki. Mistään ei voi edes saada todistusta siitä, että joku ventovieras on rötöstellyt varastetuilla tiedoilla eikä henkilö itse.
Et nyt kyllä näy ymmärtävän luottotoimintaa.
Heti kun saa tietoon että omiin nimiin on tehty petoksella ostoksia, joko tässä Vastaamon keississä tai muuten, niin petoksena laskun kiistämällä laskuttajan tulee jäädyttää lasku ja alkaa tutkimaan asiaa.
Niitä ei tietenkään tule maksaa koska niistä ei ole maksamisvelvollinen eli luottotiedot eivät voi mennä ellei jätä kiistämättä laskuja perusteeltaan.
Hommaahan tuo on ottaa aspoihin yhteyttä ja kiistää ja se on viimeinen asia minkä haluaa kaiken tämän vastaamon-härdellin lisäksi vielä tehdä. Mutta siis maksuvelvollisuutta ei petoksella tehdyistä tilauksisya ole, se pitää laskuttajalle ilmaista ja kiistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis mielenterveysongelmainen?
En ole se jolta kysyit, mutta kuulostaa siltä että olet itse
Henk koht tiedot pois netistä. Järjetöntä niitä siellä pitää.
Montakohan itsaria tämäkin vielä poikii, valmiiksi mt-ongelmien kanssa painiville?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on.
Tässä suurin ongelma on se, että henkilötietojen omistaja joutuu todistamaan, että ei ole tilannut mitään. Tilauksen lähettänyt yhtiö ei ole missään vastuussa selvittämään onko ostaja se, joka väittää olevansa.
Ei tietenkään ole näin. Jos tuosta on tehnyt rikosilmoituksen ei tarvitse maksaa. Tietysti jos teet valheellisen rikosilmoituksen ja se paljastuu on se kovemman luokan petos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt kyllä näy ymmärtävän luottotoimintaa.
Heti kun saa tietoon että omiin nimiin on tehty petoksella ostoksia, joko tässä Vastaamon keississä tai muuten, niin petoksena laskun kiistämällä laskuttajan tulee jäädyttää lasku ja alkaa tutkimaan asiaa.
Niitä ei tietenkään tule maksaa koska niistä ei ole maksamisvelvollinen eli luottotiedot eivät voi mennä ellei jätä kiistämättä laskuja perusteeltaan.
Hommaahan tuo on ottaa aspoihin yhteyttä ja kiistää ja se on viimeinen asia minkä haluaa kaiken tämän vastaamon-härdellin lisäksi vielä tehdä. Mutta siis maksuvelvollisuutta ei petoksella tehdyistä tilauksisya ole, se pitää laskuttajalle ilmaista ja kiistää.
Sitähän joutuisi olemaan jatkuvasti näiden asioiden vankina tai palkkaamaan jonkun kiistämään laskuja. Ei onnistu kaikissa elämäntilanteissa.
On myös nähty, että rikosilmoituksia petoksen yrityksistä ei aina suostuta edes ottamaan vastaan. Mitäs silloin?
MAHDOLLISET petokset voivat aiheuttaa uhreille kustannuksia. Vaikutusten laajuus saattaa tulla ilmi vasta pitkän ajan kuluttua rikoksen varsinaisen tapahtumisajan jälkeen.
”Tämä voi aiheuttaa pitkäkestoista harmia ja huolta uhreille, puhumattakaan jo valmiiksi kuormittavasta tilanteesta, jossa vuodettuja arkaluontoisia tietoja on ollut kaikkien saatavilla”, Leponen kirjoittaa.