Miten kertoa lapselle, että
hänet on saatu aikaan luovutetulla munasolulla? Ja minkä ikäisenä pitäisi kertoa (asia ei ole vielä ajankohtainen, tyttö on vasta 1-vuotias)? Vai pitäisikö kertoa ollenkaan?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:58"]Onko nykyään niin että lapsella on oikeus ja mahdollisuus saada selville kenen munasolusta/siittiöistä on peräisin?
Meinaan jos ei ole, niin tuleekohan näillä lapsilla samanlaista tarvetta kuin adoptoiduilla selvittää biologisia juuriaan? Sitten jos se on mahdotonta niin en välttämättä kertoisi.
.
Jos on mahdollista niin esimerkiksi alkaisin kertomaan kuin vastaaja 6.
[/quote]
Ainakin minun tietääkseni lapsilla on oikeus siihen, vanhemmilla ei.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:41"]Minä kertoisin aikaisessa vaiheessa, että lapselle asia olisi luonnollinen pienestä pitäen. Eihän se mikään häpeä ole? [/quote] No eipä taida olla :) Mutta miten sen pystyy kertomaan? Millä tavalla minun pitäisi ilmaista asia, jotta lapsi ymmärtäisi? -Ap
[/quote]
Jotenkin tähän tapaan: "Äidin vauvansiemenissä oli vähän vikaa (tai mikä syy luovutettujen käyttöön sitten olikaan), niin joku ystävällinen täti lainasi omia siemeniään, jotta saimme sinut luoksemme"
[/quote]
Kiitos vinkistä :)
Mutta entä kun tulee lisäkysymyksiä? Minä ja mieheni emme siis tiedä ollenkaan luovuttajasta.
-Ap
[/quote]
Siis mitä? Otitte ihan vieraan munasolun? Just... Mites mahdolliset periytyvät sairauset yms? Säälin lasta.
[/quote]
Tiesitkö, että me emme edes saa luovuttajasta mitään tietoja? Ja mitä nyt olen tuosta munasolujen luovutuksesta lukenut, niin perinnölliset sairaudet jne. tutkitaan :)
-Ap