Miten kertoa lapselle, että
hänet on saatu aikaan luovutetulla munasolulla? Ja minkä ikäisenä pitäisi kertoa (asia ei ole vielä ajankohtainen, tyttö on vasta 1-vuotias)? Vai pitäisikö kertoa ollenkaan?
Kommentit (23)
Voi olla aikamoinen pommi teinille, käytännössä sä et ole sukua lapsellesi...
En käsitä kuka nyt tätäkin aloitusta on alapeukuttanut...
En käsitä kuka nyt tätäkin aloitusta on alapeukuttanut...
Pikkuhiljaa kwrtoilet, sitten kun on sen aika. Ole aina rehellinen, mutta totuutta ei tarvitse tuputtaa. Mitään dramatiikkaa ei asiaan liity. Hyvänen aika.
Itse asiassa hassu kysymys. Itse juteltiin lapsen kanssa, että jos ei ole siemeniä, niin täti antoi. Asiasta tuli arkipäivää. Nyt on 16-vee. Joskus jopa vitaillaan asialla.
Toki ollaan asiasta syvällisestikin juteltu. Mutta munasilun luovutus on rakkautta. Tyttökin ymmärtää, että tämä nainen on ollut hyvä ihminen!
Ollaan ihan juteltu, että varmasn on tyttökin perinyt epäitswkkyytensä, lämmön ja kauneuden ;)
Minä kertoisin aikaisessa vaiheessa, että lapselle asia olisi luonnollinen pienestä pitäen. Eihän se mikään häpeä ole?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:41"]Minä kertoisin aikaisessa vaiheessa, että lapselle asia olisi luonnollinen pienestä pitäen. Eihän se mikään häpeä ole?
[/quote]
No eipä taida olla :) Mutta miten sen pystyy kertomaan? Millä tavalla minun pitäisi ilmaista asia, jotta lapsi ymmärtäisi?
-Ap
Siinä vaiheessa kun alkaa kyselemään mistä lapset tulevat.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:43"]Siinä vaiheessa kun alkaa kyselemään mistä lapset tulevat.
[/quote]
Miten selitän hedelmöityshoidoista yms.?
-Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:41"]Minä kertoisin aikaisessa vaiheessa, että lapselle asia olisi luonnollinen pienestä pitäen. Eihän se mikään häpeä ole? [/quote] No eipä taida olla :) Mutta miten sen pystyy kertomaan? Millä tavalla minun pitäisi ilmaista asia, jotta lapsi ymmärtäisi? -Ap
[/quote]
Jotenkin tähän tapaan: "Äidin vauvansiemenissä oli vähän vikaa (tai mikä syy luovutettujen käyttöön sitten olikaan), niin joku ystävällinen täti lainasi omia siemeniään, jotta saimme sinut luoksemme"
tästä ehkä kannattaa keskustella neuvolassa miten asian voi ilmaista kannattaa aloittaa siitä miten vauvat tulee "isä antaa vauva siemenen äidille ja se yhdistyy äidin vauva siemenen kanssa ja siit ätulee vauva" sit kun tuo on sisäistetty voi sanoa "äidillä ei ollut omia vauva siemeniä joten toinen äiti antoi vauvasiemenen minulle "
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:41"]Minä kertoisin aikaisessa vaiheessa, että lapselle asia olisi luonnollinen pienestä pitäen. Eihän se mikään häpeä ole? [/quote] No eipä taida olla :) Mutta miten sen pystyy kertomaan? Millä tavalla minun pitäisi ilmaista asia, jotta lapsi ymmärtäisi? -Ap
[/quote]
Jotenkin tähän tapaan: "Äidin vauvansiemenissä oli vähän vikaa (tai mikä syy luovutettujen käyttöön sitten olikaan), niin joku ystävällinen täti lainasi omia siemeniään, jotta saimme sinut luoksemme"
[/quote]
Kiitos vinkistä :)
Mutta entä kun tulee lisäkysymyksiä? Minä ja mieheni emme siis tiedä ollenkaan luovuttajasta.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:43"]Siinä vaiheessa kun alkaa kyselemään mistä lapset tulevat.
[/quote]
No mitä vittua taas? Ei todellakaan tarvitse vielä noin pienelle alkaa selittämään yhtään mitään mistään luovutetuista munasoluista! Hei haloo. Minä kertoisin ehkä joskus esiteini-iässä. Ei se lapsi hyödy yhtään mitään siitä, että aikaisemmin tietäisi? Miksi edes pitäisi?!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:42"]
[/quote]
[/quote]
Mutta entä kun tulee lisäkysymyksiä? Minä ja mieheni emme siis tiedä ollenkaan luovuttajasta.
-Ap
[/quote]
Siis mitä? Otitte ihan vieraan munasolun? Just... Mites mahdolliset periytyvät sairauset yms? Säälin lasta.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:42"]
[/quote]
[/quote]
-Ap
[/quote]
Siis mitä? Otitte ihan vieraan munasolun? Just... Mites mahdolliset periytyvät sairauset yms? Säälin lasta.
[/quote]
Sairaudet*
Kertokaa. Ja mahdollisimman varhain jo, ettei siitä tule mitään isoa peikkoa kenellekään. Neuvola auttaa. Mutta ihan hyvin voi kertoa, että äidin munasolut olivat viallisia tms. ja joku kiltti ihminen lahjoitti omiaan teidän käyttöön. Se usein riittää pienille. Ja kun ikää tulee lisää, niin vastaatte niihin kysymyksiin, mitä lapsi keksiikään kysyä. Luottakaa itseenne ja lapseen :)
Minä olen luovuttanut munasoluja ja kertonut sen avoimesti omille lapsilleni, jotka ovat nyt teinejä. On kuitenkin olemassa häviävän pieni mahdollisuus, että he kohtaavat joskus puolisisaruksensa.
Luovutin ennen lakimuutosta, joten minun tietojani ei kukaan saa tietää.
Kysykää neuvoa sen paikan psykologeilta, josta vastaanotitte munasolun. Osaavat varmasti kertoa. Mulle luovuttaessani kerrottiin, että lähes aina lapsille kerrotaan heidän biologinen alkuperänsä eikä vieläkään kai ole dataa, millä prosentilla nämä lapset lähtevät etsimään biologista alkuperäänsä. Toki heillä on nykyisin siihen mahdollisuus. Adoptiotutkimuksissa ainakin avoimuus on vähentänyt lasten haluja etsiä käsiinsä biologiset vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:41"]Minä kertoisin aikaisessa vaiheessa, että lapselle asia olisi luonnollinen pienestä pitäen. Eihän se mikään häpeä ole? [/quote] No eipä taida olla :) Mutta miten sen pystyy kertomaan? Millä tavalla minun pitäisi ilmaista asia, jotta lapsi ymmärtäisi? -Ap [/quote] Jotenkin tähän tapaan: "Äidin vauvansiemenissä oli vähän vikaa (tai mikä syy luovutettujen käyttöön sitten olikaan), niin joku ystävällinen täti lainasi omia siemeniään, jotta saimme sinut luoksemme" [/quote] Kiitos vinkistä :) Mutta entä kun tulee lisäkysymyksiä? Minä ja mieheni emme siis tiedä ollenkaan luovuttajasta. -Ap
[/quote]
Kerro niin kuin asia on, mutta edelleen lapsen kielellä: Lainatut siemenet laitettiin yhdessä isän siementen kanssa äidin vauvamahaan kasvamaan, ja niin lopulta sinä synnyit. (Voi tarvittaesa sanoa vaikka että siemenet laitettiiin sellaisessa lääkärin tapaisessa paikassa, johon näitä siemeniä voi tuoda, ettekä tiedä kenen juuri se siemen on)
Minä en salaisi mitään enkä jättäisi kertomatta vaan jatkaisin nimenomaan sitä mukaa kuin lapsi kysyy, lapsen kielellä, mitenkään erityisesti tekemättä asiasta numeroa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 19:42"]
[/quote]
Ota yhteys siihen firmaan, josta munasolun sait. Jollei sieltä löydy näiden asioiden tuntijaa, he ehkä voivat ohjata sinut johonkin vertaisryhmään.
Onko nykyään niin että lapsella on oikeus ja mahdollisuus saada selville kenen munasolusta/siittiöistä on peräisin?
Meinaan jos ei ole, niin tuleekohan näillä lapsilla samanlaista tarvetta kuin adoptoiduilla selvittää biologisia juuriaan? Sitten jos se on mahdotonta niin en välttämättä kertoisi.
.
Jos on mahdollista niin esimerkiksi alkaisin kertomaan kuin vastaaja 6.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:08"]en kertois
[/quote]
Miksi et?