Tuleva juristi kysyy: Onko kaikki jutut pakko hoitaa?
Olen oikiksessa, mutta on juttuja, kuten tämänpäiväinen tapaus, jota en ikinä voisi hoitaa puolustajana. Proffat neuvovat kieltäytymästä tapauksista, joissa omatunto ei anna periksi. Mutta voiko niistä käytännössä kieltäytyä, jos työslentelisin oikeusaputoimistossa tai jonkun alaisuudessa? Jokuhan syytettyä aina joutuu puolustamaan.
Kommentit (7)
Mä hain oikikseen (tulokset selviää parin voikpn kuluttua) ja oon miettinyt samaa :) ehkä yritän päästä tuomariksi niin nopeasti kuin mahdollista :D mä en ainakaan pystyisi puolustamaan tollaisia...
Menkää hei muihin töihin. Tai oikeastaan, kun luen nuo viestit uudestaan: Menkää hei muihin kouluihin.
Miksi, nro 4? Oikis on pääasiassa kirjojen päättäämistä, ei sieltä opi sitä, miten asioita työpaikoilla käytännössä hoidetaan. Tietäisit tämän, jos itse olisit oikkari.
Jos olet asianajaja, niin ei ole pakko hoitaa. On ammattietiikan vastaista ottaa puolustettavaksi juttu, joka ei omasta mielestä puolustusta ansaitse tai jossa varmasti tietää päämiehen syyllistyneen siihen mistä häntä syytetään. Jos taas olet toimistolakimies, palkollinen ei-osakas, siellä sulle voidaan antaa toimeksianto hoidettavaksi. Mutta rikosoikeudenkäynnissä ei tarvitse puolustaa ketään vastoin tahtoaan.
Tuota kannattaa miettiä jo työtä hakiessa. Oikeusaputstossa et voi valita asiakkaitasi. Myös omaa toimistoa pyörittävällä voi olla käytännössä pakko ottaa sisään kaikki caset, muuten saa mainetta nirsona. Asiakkaita ei kasva puiden oksilla, ala on kilpailtu ja pienten toimistojen juristeilla tulot eivät päätä huimaa. Sinänsä asianajajaliiton tapaohjeiden mukaan saa kieltäytyä eikä tarvitse kertoa edes syytä.
Jotkut ovat jo syntyjään omatunnottomia ja selkärangattomia muiden epäonnella rahastajia, toisten pitää opiskella ja opetella sellaiseksi.
Aina voi kieltäytyä. Mikään pakko ei töissä ole olla, uutta duunipaikkaa vaan sitten jos vanha ei kelpaa.