Vieläkö joku värikoodaa sukupuolia?
Olen pari vuotta sitten mennyt naimisiin ja saanut lapsenkin. Olen huomannut kuinka lapselle ja miehelle ostellaan lahjaksi aina "sukupuolen mukaan" värjättyjä vaatteita, eli "pojalle" sinistä, harmaata vihreää, tytölle pinkkiä, keltaista ja punaista. Itse olen aina käyttänyt värejä rohkeasti, joten tuntuu vähän oudolta katsella vierestä, kun miehen oletetaan pukevan päälleen vain tummansinistä ja ruskeaa. Tyttöä taas ei voi mielellään pukea siniseen, jottei luulla pojaksi (?). Tätä värikoodausta sukupuolen mukaan harrastavat niin ikäisemme kuin vanhempamme ja heitä vanhemmat. Ihan oikeasti, tässä jos jossain olisi nyt suomalaisilla kansainvälistymisen paikka!
Kommentit (15)
Yritetään pelata varman päälle ja sitten sorrutaan vanhentuneisiin malleihin. Ostaisivat tytöllekin harmaata ja sinistä, niin olisi suomalainen värimaailma tasapuolisesti koko perheessä. Odotas vain, jos lapsi pitää "väärän" sukupuolen asioista. Vihreätakkinen kaivurilla leikkivä tyttö on jo käytännössä poika tai minimissään "muu" ellei kaivuri ole vaaleanpunainen.
Tottakai lahjat konservatiivisissa väreissä. Ne käyvät kaikille. Hulluttelut parempi ostaa itse.
Kansainvälisessä vertailussa Suomessa pukeudutaan hyvin neutraalisti.
Tämän vuoden äitiyspakkauskin näytti olevan pelkkää neutraalia, enää ei ilmeisesti voi pukea edes tyttöjä vaaleanpunaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoden äitiyspakkauskin näytti olevan pelkkää neutraalia, enää ei ilmeisesti voi pukea edes tyttöjä vaaleanpunaiseen.
No miksi ei voisi? Meillä ei 6v. tyttö muuta väriä edes päälleen halua. 

kyllä mä ainakin ostan pojalle vaaleansinistä, ihan vaan koska haluan ❤️
en tosin pahastu jos lahjaksi saisin muuta väriä, mutta itse tykkään värikoodata vanhan aikaisesti. Enkä ole pahoillani jos muut perheet käyttää eri värejä.
enemmänkin tulee mieleen se, että toiminko mä nyt väärin tai onko mun mielipide väärä, jos en vaan halua tuoda kaikkea "nykyaikaan". Miks kaikki pitää jotenkin modernisoida, vaikka ei haluaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei voisi? Meillä ei 6v. tyttö muuta väriä edes päälleen halua.
Osaatko lukea?
Vierailija kirjoitti:
Sossusta tai diakonialta saa rahaa lapsen vaatteisiin. Pyydä rohkeasti apua, juuri tätä varten veroja maksetaan. Jos laitat paikkakunnan, niin voidaan katsoa tarkemmin tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossusta tai diakonialta saa rahaa lapsen vaatteisiin. Pyydä rohkeasti apua, juuri tätä varten veroja maksetaan. Jos laitat paikkakunnan, niin voidaan katsoa tarkemmin tukea.
Sinä puolestasi voit kääntyä jonkun aikuisen/avustajasi puoleen ja kysyä häneltä apua kommenttini ymmärtämiseen. En onneksi tarvitse tarjoamasi neuvojasi, mutta hyvä että sinulla on ilmeisesti kokemusta asiasta ja olet saanut ainakin jonkinlaista apua ongelmiisi.
Minä ainakin. Se on kivaa ja söpöä.
Minä ostan vastasyntyneelle tytölle vaaleanpunaista (tai valkoista pitsiä) ja pojalle vaaleansinistä. Jos ei lahjat kelpaa niin oma on häpeäsi. Minä en jokaista nykyajan kotkotusta kuuntele, jos perustelut ovat jotain tillintallin tasoa.
Meillä yhdelle pojalle ostetaan oranssia ja turkoosia, koska pitää niistä. Toiselle tumma ruskeaa, harmaata, tummaa sinistä. Tytölle mustaa. Eli on värikoodit.
Ilmeisesti. Mun teini-ikäisellä tyttärellä on tummansininen toppatakki ja lyhyehköt hiukset, ja taas luultiin pojaksi. Kynsissä oli punaista kynsilakkaa ja korvissa isot roikkuvat korvikset..
Aloittaja todennäköisesti toitottaa lapselle että voit olla kumpi vain haluat ja aiheuttaa vakavan mielenterveydellisen tilan. Aikuisen tehtävä ei ole päättää lapsen sukupuolta vaan se tulee paljon myöhemmin ilmi ja se on erittäin harvinaista että puoli vaihtuu. Huostaanotto olisi hyvä vaihtoehto näille hörhöille jotka tekee lapsilleen vain haittaa kaikella nykyhömpällä. Sama kuin lapsen allergisointi, sen voi vanhempi tehdä ihan tahallaan vahingossa kun pää on sekaisin. Myöhemmin tulee kuitenkin ilmi että ei olla allergisia millekkään.
Äitini juuri pyyteli anteeksi, kun oli ostanut miehelleen lahjaksi raidalliset sukat...