Miksi kädet turpoaa lenkillä?
Harrastan lenkkeilyä kävelemällä. Reipasta tahtia, matkat vaihdellen 5-20 km. Miksi käteni turpoavat sormista tosi voimakkaasti? Tätä siis tapahtuu vain näillä lenkeilläni, ei ikinä muuten. Olen normaalipainoinen. Minulla on ihan tavalliset väljät urheiluvaatteet, ei liian kuuma, juon tarpeeksi vettä.. Olen yrittänyt vaihtaa tyyliä, heilutella käsiä enemmän, liikutella sormia, nostaa käsiä korkeammalle.. Ei apua. Kenelläkään samaa?
Kommentit (26)
Nyt helteellä sormet turvoksissa. Ilmeisesti keho yrittää viilentää?
Mulla turpoaa vain toinen käsi ja tuntuu lievästi puutuneelta myös. Saman käden olkapää tuntuu usein olevan jumissa joten liitän tuon niska-hartiaseudun jumitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Painaako rintaliivien olkaimet niin, ettei veri kierrä hyvin käsivarsissa?
Mieheni käy juoksulenkeilläkin, eikä käytä rintaliivejä. Joten tämä vastaus ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Juotko tarpeeksi vettä? Helteellä ja lämpimällä ja hikoillessa turpoaa.
Liika vedenjuominen helteellä voi kostautua, jos ei saa tarpeeksi elektrolyyttejä (natrium, kalium) koneeseen.
Kokeile juosta välillä jaloillasi käsien sijaan?
No eikös tuo ole ihan maalaisjärjellä ajateltavissa niin, että veri lähtee kiertämään ja sormien hiussuonissa ei pääse niin nopeesti eteenpäin kuin isoista suonista tullessa. Toisekseen liikunta saa ruumiin vapauttamaan lämpöä, ja sitä vapautuu hien lisäksi verestä hiussuonista ohuimpien ihokerrosten läpi. Eli juurikin mm. sormista. Näin mä oon itell'ni kelannu. Samaa käy siis mulla.