Onko 15v liian nuori matkustamaan yksin?
Junalla n.100km matka? Haluaisi päästä katsomaan kaveriaan vähän epäilen..
Täyttää 16 marraskuussa.
Kommentit (28)
Tällaisen fossiilin mielestä, kumma ajatus epäilläkään. Jos 15-vuotiaasi on suunnilleen ikäisellään tasolla, onnistuu varmasti.
Matkustin 12-vuotiaana junalla ikätoverini kanssa kaksistaan ratsastusleirille parinsadan kilometrin päähän. Olin juuri täyttänyt 15, kun lähdin kielikurssille Englantiin. Nämä 70-luvulla, jolloin vanhempien oli paljon vaikeampi saada yhteyttää nuoreensa.
Tarpeeksi vanha, vaikkei olisi koskaan junaa nähnytkään. Eiköhän tuon ikäinen saa suun auki ja osaa kohteliaasti kysyä, jos ei tiedä miten toimia.
Lippu käteen, laitat oikeaan vaunuun sisään, etsii paikkansa ja istuu alas. Kun konnari sanoo "Matkaliput, olkaa hyvä/Seinäjoelta tulleita?" ojentaa lipun, ottaa takaisin. Kun kello lähestyy lipussa lukevaa saapumisaikaa, alkaa valmistautua ja kuunnella kuulutuksia. Ovelle voi mennä seisomaan jo varttia ennen, jos pelottaa, että menee ohi. Kaveri laiturille vastaan.
Itse olen mennyt junalla yksin noin 7-vuotiaasta, mutta olin mennyt äidin kanssa säännöllisesti sitä ennen.
Höh, ei tietenkään ole. On korkea aika tulla pumpulista tossa iässä. Itse menin 11v junalla sukulaisiin 500 km päähän, minut haettiin asemalta.
HÄH, ihan tosissasiko kysyt? Meillä on 7-10 vuotiaasta lähtien lapset matkustaneet 50km matkan junalla ja bussilla yksinään. Sinne kun vie bussiin ja toinen hakee bussista ja puhelin on mukana, niin ei ongelmia.
Tuntuu jotenkin hassulta kysymyksesi kun omani täyttää nyt 13 ja 16 ja ovat jo 6 vuotta matkustaneet yksin.
Itse matkustin bussilla 9 vuotiaana omin päin Lahdesta Viitasaarelle ja vaihto oli Jyväskylässä...
Korkea aika tuon ikäisen lähteä yksin junamatkalle, jos noin äitiä epäilyttää.
Porvooseenko hän on matkustamassa...?
No ei todellakaan ole liian nuori. Kyllä 7-vuotiaskin osaa..
Itse muutin jo omilleni 16-vuotiaana. Tuntuisi oudolta jos ei siitä vuotta ennen osaisi edes matkustaa yksin.