Irlanninsusikoira
Onko kenelläkään kokemuksia ko. rodusta? Erittäin komeita koiria, ei voi kuin ihailla ;) En ole vielä vähään aikaan hankkimassa koiraa, mutta kiinnostaisi tietää asioita eri roduista jo valmiiksi.
Sopivatko irlikset aloittelijoille? En ole siis ikinä omistanut koiraa, joten en voi sanoa olevani kokenut. Rotuahan kuvaillaan joka paikassa hyvin lauhkeaksi ja lempeäksi, uskoisin ettei ole huono ominaisuus ollenkaan ensimmäiselle koiralle :D Toki niin ison koiran kanssa tulee olla jämäkkä, onneksi minulla on lehmän hermot ja olen johdonmukainen. Olisin myös ehdottomasti valmis ostamaan jonkun koirankouluttajan palveluita, jotta koiran käytös ei aiheuttaisi ongelmia. Olen siis tavannut huonosti koulutettuja koiria sen verran paljon, etten haluaisi itse omistaa :D
Koira tulisi omakotitaloon, ja toivoisin että sen voisi ottaa mukaan hevostallille. Liikuntaa koira saisi riittävästi.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:27"]Iso ja ruma eläin,pentuna tunkee syliin nojailee ym. Eikä tajua miten iso on.
miten se on lempeä/kiltti? Eikö sitä käytetty lampaiden suojana tappamassa susia.
systerillä on tuollainen ja käy hevostelemassa sen kanssa.
[/quote]
Ootko kuullu jalostuksesta? Vanha määritelmä "lammas kotona, leijona metsästäessä" ei enää päde. Jalostukseen valitaan sellaiset yksilöt, jotka eivät ole aggressiivisia tai arkoja. Luonteen tulisi olla lauhkea ja rauhallinen. AP
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:16"]Tosi isoja. En ottaisi itse.
[/quote]
No jaa, mun hevoseni on isompi ni irlis tuntuis sen rinnalla melkoisen pieneltä :) AP
Samaa mieltä!!!!! Irlanninsusikoirat ovat jaloja ja kauniita eläimiä. Ja kaikki koirat haisee joskus!!!
Eikä ne oo rumia.
Oikeita eläinmaailman kunkkuuja((sorry meni vähän liian pitkälle kehuissa))))
Ihania!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemuksia ko. rodusta? Erittäin komeita koiria, ei voi kuin ihailla ;) En ole vielä vähään aikaan hankkimassa koiraa, mutta kiinnostaisi tietää asioita eri roduista jo valmiiksi.
Sopivatko irlikset aloittelijoille? En ole siis ikinä omistanut koiraa, joten en voi sanoa olevani kokenut. Rotuahan kuvaillaan joka paikassa hyvin lauhkeaksi ja lempeäksi, uskoisin ettei ole huono ominaisuus ollenkaan ensimmäiselle koiralle :D Toki niin ison koiran kanssa tulee olla jämäkkä, onneksi minulla on lehmän hermot ja olen johdonmukainen. Olisin myös ehdottomasti valmis ostamaan jonkun koirankouluttajan palveluita, jotta koiran käytös ei aiheuttaisi ongelmia. Olen siis tavannut huonosti koulutettuja koiria sen verran paljon, etten haluaisi itse omistaa :D
Koira tulisi omakotitaloon, ja toivoisin että sen voisi ottaa mukaan hevostallille. Liikuntaa koira saisi riittävästi.
Ehdottomasti irlanninsusikoira!!!!
Irlanninsusikoira sopii aloitelijoille. Parin kerran toisto saa sen ymmärtämään mitä ajat takaa ja sen jälkeen se tottelee!! Sen verran riistaviettiä irlanninsusikoiralla on, että en ole varma voiko sen kanssa hevostallille mennä. Tosin poikkeustapauksiakin on. mutta jos koirasi saa tarpeeksi liikuntaa niin etköhän sinä sen kanssa pärjää:)
Mun ratsastuksenvalmentajalla oli irlis. Se tosin lopetettiin puolivuotta sitten samalla kertaa kun hänen yksi hevosista lopetettiin (asuivat hänen pihassaan, ja saivat kuolla rauhallisina tutussa, turvallisessa paikassa). Se oli kyllä todella ihana. Iso se oli, mutta ei enää riehunut ja osasi varoa ihmisiä. Mikä tosin paljolti johtui siitä että sillä oli sellainen silmätauti joka oli johtanut toisen silmän poistamiseen, ja toinenkin silmä oli melkein sokea. Se oli aika persoonallisen näköinen. Todella lempeä, ja tuli toimeen hyvin hevosten ja muiden koirien kanssa (tottunut jo ihan pentuna). Se tosin söi aina siitä pihalta hevosenlantaa vaikka kiellettiin ;) Se oli aina vapaana pihassa. Meidän oma koira tosin pelkäsi sitä, kun se oli niin iso. Se oli yhtä iso kuin yksi tallin minishettis:-D Mutta tosiaan, eihän se mikään kovin terve rotu ole, tämä yksilö lopetettiin siis n. 7,5-vuotiaana.
Kyllä varmasti joskus hankin oman.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:58"]Haisevat sitten pahalle. [/quote] Kaikki koirat haisevat, etenkin märkinä.
[/quote]
Höpö höpö. Esim. villakoirilla ei ole lainkaan pohjakarvaa, joka kastuessaan aiheuttaa tyypillisen "märän koiran hajun".