Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi remontoiduissa rintamamiestaloissa näkee monesti ikkunoissa ristikoita?

Vierailija
10.02.2022 |

Kun ei ne sovi siihen talon tyyliin ollenkaan. Esim näin https://www.sisailmacenter.fi/application/files/3915/7555/6305/rintamam…

Ikkunoiden mittasuhteet on ihan vääränlaiset tuollaiseen ratkaisuun. Puhumattakaan talon arkkitehtuurista.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintamamiestaloja ei ole rakennettu tiukasti mihinkään tyyliin. Ne ovat pula-ajan taloja ja on käytetty sitä materiaalia, mitä on satuttu saamaan. Tuohon taloon on saatu tuollaiset ikkunat, ehkä ovat peräisin jostain toisesta puretusta talosta.

Höpö höpö, ääliö.

Olen nähnyt kymmeniä piirustuksia ja kaikkiin on piirretty nuo ikkunat.

Mistä kaltaisiasi typeriä moukkia aina ilmaantuu?

Kyllä, olen työskennellyt kaupungin rakennustoimistossa opiskeluaikoina ja nähnyt ja ottanut kopioita sadoista piirustuksesta joissa on alunperin nuo ikkunat.

Mitkä "nuo ikkunat"? Isoruutuiset ikkunat, joiden päällä on puinen koristeristikko? Tuollainenhan on varsin uusi ilmiö.

Varmaan kyse ikkunoista jotka on sen jälkeenpäin lisätyn ristikon alla. Sellaisiakin turnauksia näkee.

Vierailija
22/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintamamiestaloja ei ole rakennettu tiukasti mihinkään tyyliin. Ne ovat pula-ajan taloja ja on käytetty sitä materiaalia, mitä on satuttu saamaan. Tuohon taloon on saatu tuollaiset ikkunat, ehkä ovat peräisin jostain toisesta puretusta talosta.

Höpö höpö, ääliö.

Kyllä, olen työskennellyt kaupungin rakennustoimistossa opiskeluaikoina ja nähnyt ja ottanut kopioita sadoista piirustuksesta joissa on alunperin nuo ikkunat.

Mitkä "nuo ikkunat"? Isoruutuiset ikkunat, joiden päällä on puinen koristeristikko? Tuollainenhan on varsin uusi ilmiö.

Varmaan kyse ikkunoista jotka on sen jälkeenpäin lisätyn ristikon alla. Sellaisiakin turnauksia näkee.

*tuunauksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvassa on jälkeenpäin lisätyt ristikot, selvästi huomaa noinkin huonosta kuvasta. Kuistissa näkyy alkuperäinen ikkunamalli. Varsinkin yläkerran päädyn ikkuna on mittasuhteiltaan ihan väärä noille ristikoille, alakerran ikkunoissa riittää juuri ja juuri korkeus.

Sun otsan mittasuhteet ei riitä edes vauva palstalle. Taitaa naapurilla olla kadehtittava elämä, kun pitää väksin yrittää keksiä jotain ikävää sanottavaa, ja tämä on parasta mitä keksit.

Onko tuo sun talo vai miksi ottaa noin koville?

Tuossa on selkeästi lisätyt ristikot niin kuin on jo aikaisemmin vastattu.

Vierailija
24/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ääliö.

*tuunauksia

Ok, mutta tässä ketjussa kaiketi oli tarkoitus puhua niistä koristeristikoista, jos nyt en ihan väärin asiaa ymmärtänyt. En osaa tuon kuvan perusteella sanoa, ovatko nuo ikkunat alkuperäiset vai uudet, vai onko molempia sekaisin. Ainakin ovat eri kokoa.

Vierailija
25/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintsikoiden tulis olla ristikkovapaita.

Vierailija
26/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ääliö.

*tuunauksia

Ok, mutta tässä ketjussa kaiketi oli tarkoitus puhua niistä koristeristikoista, jos nyt en ihan väärin asiaa ymmärtänyt. En osaa tuon kuvan perusteella sanoa, ovatko nuo ikkunat alkuperäiset vai uudet, vai onko molempia sekaisin. Ainakin ovat eri kokoa.

Ikkunat ovat oikeaa kokoa. Talo on puolitoistakerroksinen, ei kaksikerroksinen.

Vierailija
27/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ääliö.

*tuunauksia

Ikkunat ovat oikeaa kokoa. Talo on puolitoistakerroksinen, ei kaksikerroksinen.

Tarkoitin nyt alakerran ikkunoita. Rintamamiestalot ovat aina 1,5-kerroksisia.

Vierailija
28/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ääliö.

Minä olen asunut puolet elämästäni alueella, jonka rakennuskannasta 95 % on rintamamiestaloja, eikä niissä yhdessäkään ollut ristikkoikkunoita vielä viime vuosituhannen puolella. Yleensä leveät ikkunat jaettu pystysuuntaisesti kolmeen, kapeammat kahteen ikkunaan. 80- ja 90-lukujen remonteissa leveitä ikkunoita muutettiin useimmiten 2/3 - 1/3 -jaollisiksi. Noita ristikkohärpäkkeitä alkoi ilmestymään 2000-luvun remonttien yhteydessä.

Vierailija
29/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ääliö.

Minä olen asunut puolet elämästäni alueella, jonka rakennuskannasta 95 % on rintamamiestaloja, eikä niissä yhdessäkään ollut ristikkoikkunoita vielä viime vuosituhannen puolella. Yleensä leveät ikkunat jaettu pystysuuntaisesti kolmeen, kapeammat kahteen ikkunaan. 80- ja 90-lukujen remonteissa leveitä ikkunoita muutettiin useimmiten 2/3 - 1/3 -jaollisiksi. Noita ristikkohärpäkkeitä alkoi ilmestymään 2000-luvun remonttien yhteydessä.

Itse nimittäisin ristikkoikkunoiksi vain niitä ikkunoita, jotka koostuvat pienistä ruuduista ja kuvan mukaista ratkaisua koristeristikoksi. Mutta muuten samaa mieltä. Yleensä rintamamiestalojen alkuperäiset ikkunat ovat 2- tai 3-jakoiset. Omassa talossani on alakerrassa alkuperäiset ikkunat, ja ne ovat 2-jakoiset (iso ikkuna ja tuuletusikkuna).

Vierailija
30/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintsikoiden tulis olla ristikkovapaita.

Rintsikatkin voivat olla pitsihuviloita.

Vierailija
31/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuohan on kauniita yksityiskohtia, jotka somistavat talon julkisivua. Tämmöisiä koristeellisia ristikoita tai vastaavia kaipaisi kolkkoihin elementeistä rakennettuihin kerrostaloihinkin.

Samaa mieltä. Ikkunat ovat talon 'silmät' ja ennen tehtiin kauniita ikkunoita taloihin, leveine puitteineen ja ristikoineen. Esim. vanhoissa pitsihuviloissa varsinkin lasikuisteilla oli kauniita romanttisia ikkunoita, joita harvoin enää näkee.

Moniin rintamamiestaloihin on uusittu yksilasiset, tummapokaiset ikkunat noin 1970-luvulla, mikä on mielestäni pilannut monen vanhan talon ilmeen. Monissa rintamamiestaloissa oli ennen 2 - lasiset ikkunat alunperin.

Tuo linkin talo on uudistettu kauniilla ikkunoilla/ristikoilla ja ilmeestä on saatu romanttisempi. Ei haittaa yhtään, parempi tuo on kuin 1970-luvun ikkunat.

Samaa olen ajatellut kuin edellinen kommentoija, että miksi ei voisi tehdä kerrostaloihinkin kauniita ikkunoita. Uudet kerrostalot ovat nykyisin kauniimpia kuin 1970- 1980 luvun harmaat laatikot, mutta ikkunat ovat yksilasisia enimmäkseen, lukuunottamatta tuuletusikkunoita. Ikkunoiden puitteet ja jalkalistat huoneissa voisi olla leveämmät, täällä Suomessa harrastetaan liian kapeita.

Vanhoissa kerrostaloissa voi nähdä koristeellisia ja moniruutuisia kaari-ikkunoita, esim. 1900-luvun alussa rakennetuissa taloissa, joissa on myös leveät ikkunasyvennykset ja korkeat huoneet. Sellaisia taloja voisi vieläkin rakentaa romantiikan nälkäisille. Romantiikka ei mene pois muodista.

Vierailija
32/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohan on kauniita yksityiskohtia, jotka somistavat talon julkisivua. Tämmöisiä koristeellisia ristikoita tai vastaavia kaipaisi kolkkoihin elementeistä rakennettuihin kerrostaloihinkin.

Samaa mieltä. Ikkunat ovat talon 'silmät' ja ennen tehtiin kauniita ikkunoita taloihin, leveine puitteineen ja ristikoineen. Esim. vanhoissa pitsihuviloissa varsinkin lasikuisteilla oli kauniita romanttisia ikkunoita, joita harvoin enää näkee.

Moniin rintamamiestaloihin on uusittu yksilasiset, tummapokaiset ikkunat noin 1970-luvulla, mikä on mielestäni pilannut monen vanhan talon ilmeen. Monissa rintamamiestaloissa oli ennen 2 - lasiset ikkunat alunperin.

Tuo linkin talo on uudistettu kauniilla ikkunoilla/ristikoilla ja ilmeestä on saatu romanttisempi. Ei haittaa yhtään, parempi tuo on kuin 1970-luvun ikkunat.

Samaa olen ajatellut kuin edellinen kommentoija, että miksi ei voisi tehdä kerrostaloihinkin kauniita ikkunoita. Uudet kerrostalot ovat nykyisin kauniimpia kuin 1970- 1980 luvun harmaat laatikot, mutta ikkunat ovat yksilasisia enimmäkseen, lukuunottamatta tuuletusikkunoita. Ikkunoiden puitteet ja jalkalistat huoneissa voisi olla leveämmät, täällä Suomessa harrastetaan liian kapeita.

Vanhoissa kerrostaloissa voi nähdä koristeellisia ja moniruutuisia kaari-ikkunoita, esim. 1900-luvun alussa rakennetuissa taloissa, joissa on myös leveät ikkunasyvennykset ja korkeat huoneet. Sellaisia taloja voisi vieläkin rakentaa romantiikan nälkäisille. Romantiikka ei mene pois muodista.

Mä taas ajattelen, että rintamamiestalot ovat liian matalia ja pieniä romanttisiin yksityiskohtiin. Ne on rakennettu modernismin aikakaudella ja ovat pelkistettyjä. Omaan silmään koristeet eivät istu rintamamiestaloihin. Mulla on siis itselläni rintamamiestalo, ja tykkäisin hieman koristeellisemmasta talosta (haluaisin vanhemman talon, mutta tuskin enää tästä muutan), mutta tähän mikään koristeellisuus ei sovi. Pitää hakea pehmeyttä kasvillisuudella.

Vierailija
33/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä se perhosvaikutus? Joku rempatessaan rintamamiestaloa laittaa ristikot ikkunoihin ja toisaalla alkaa melkeinpä maailmansota KOSKA JOKU LAITTOI RISTIKKOA IKKUNAAN :D

Vierailija
34/34 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä se perhosvaikutus? Joku rempatessaan rintamamiestaloa laittaa ristikot ikkunoihin ja toisaalla alkaa melkeinpä maailmansota KOSKA JOKU LAITTOI RISTIKKOA IKKUNAAN :D

Missä se maailmansota on tarkalleen ollut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi