Kuinka paljon vanhempasi hoisivat omia vanhempiaan?
Tämä teille, joiden isovanhemmat on jo kuolleet.
Äitini puolen isovanhempia ei tarvinnut hoitaa ollenkaan, kumpikin kuoli äkisti, ikää 56 ja 65v.
Isäni puolen isovanhemmat olivat viimeiset vuotensa perinteisessä vanhainkodissa.
Omat vanhempani ovat nyt 80v ja heistä on itsestään selvää, että me lapset autetaan ja jopa hoidetaan.
Kommentit (47)
Yksikään ei asunut koskaan palvelutalossa, vanhempani kävivät lähes päivittäin katsomassa että vanhemmillaan kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähällä edellinen sukupolvi on päässyt. Isovanhemmat hoisi lapset, mutta heitä ei tarvinnut vanhoina hoitaa.
Mistä tuollaisen päätelmän teit? Sekä isäni että äitini muuttivat kauaksi kotipaikkakunniltaan opiskelemaan Helsinkiin, missä tapasivat. Mitään lastenhoitoapua ei isovanhemmista ollut pitkien etäisyyksien takia.
Äidin vanhemmat eivät koskaan käyneet meillä, olivat arkoja matkustamaan. Isän vanhemmat kuolivat, kun olin aivan pieni.
Kuitenkin, kun mummi ikääntyi ja alkoi sairastella, äitini kävi hyvin usein mummin luona yli 500 km:n päässä. Samoin tätini (äidin sisko) oli lähes vuoden vuorotteluvapaalla, hoitaakseen äitiään ja asuen mummin luona. Ukkini oli tuolloin jo kuollut. Mummin jouduttua hoitokotiin, kävivät äitini ja tätini hyvin usein mummia katsomassa ja usein me lapset olimme myös mukana.
Nykyään vanhempani auttelevat paljon minun ja sisarusteni perheitä. Onneksi he ovat pysyneet pirteinä ja terveinä ja toivon, että voisin pitää heidät lähelläni vielä pitkään.
Äiti käytti joskus anoppiaan kaupoilla ja oli sen jälkeen aina ihan hermorainio 😁
Isovahempani ovat kuolleet 40-65 vuotiaina, ei niitä tarvinnut pahemmin hoitaa.
Hoiti sen verran hyvin että itse en pysty samaan.
Äitini tuli 60-luvun alussa miniäksi maalaistaloon. Hoiti hautaan asti appiukkonsa, anoppinsa ja anopin äidin, joka myös asui samassa taloudessa.
Äidin vanhemmat hoiti loppuun asti heidän taloonsa muuttanut miniä, eli enoni vaimo.
Teoriassa kai myös miehet osallistuivat, mutta kyllä käytännössä hoitovastuu oli naisilla, eli tässä tapauksessa miniöillä.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähällä edellinen sukupolvi on päässyt. Isovanhemmat hoisi lapset, mutta heitä ei tarvinnut vanhoina hoitaa.
Mikä kummallinen sanaväännös tämä hoisivat on?
Hmm äidin äitiä (isomammaa)käytiin välillä katsomassa, noin 4kk välein, mutsi teki ruokaa ja tiskasi silloin. Isomamma toimi itse loppuun asti. Isopappa kuoli työikäisenä.
Isän isä kuoli saappaat jalassa. Isän äiti sai apua lähinnä jos tarvi vaihtaa lamppu tai nostaa yläkaapista jotain jne. MINÄ pesin ikkunat, vaihdoin verhot, siivosin jne. Muu suku vihasi sitä siis myös poikansa ja miniä. Mun isä siis kävi siellä vain jos pakko.
Mulla on loistosuku.