Hehkulamppu savusi ja räjähti
Muutin pari kuukautta sitten asuntoon, jossa edellinen asukas oli asunut 15 vuotta. Pari päivää muuttoni jälkeen olohuoneen kattovalaisimen hehkulamppu (ns. vasaralamppu) alkoi äkisti savuttaa ja räjähti pirstaleiksi heti perään. Vessassa on loisteputki, joka alkoi samoihin aikoihin oikutella. Sen syttyminen saattoi kestää jopa viisi minuuttia, ja toisinaan se sytyttämisen jälkeen vain välähteli kuin joku diskon strobo mutta ei syttynyt pysyvästi.
Ostin olohuoneeseen samanlaisen hehkulampun, eikä sen kanssa ole sittemmin ollut mitään ongelmia. Vessan valokin lakkasi reistailemasta muutaman päivän jälkeen ja on nyt toiminut moitteettomasti. Tämä on pistänyt miettimään, voiko sähkönjakelujärjestelmä tai siihen liitetty yksinkertainen sähkölaite oppia asioita.
Olen ajatellut niin, että 15 vuoden aikana asunnon sähköjärjestelmä on oppinut sen tavan, miten edellinen asukas käyttää sähköä. Edellinen asukas on käyttänyt koko ajan samaa kattovalaisinta ja siinä aina samantyyppistä lamppua ja hänellä on ehkä ollut tietyt ajat ja tietty tapa käyttää valoa vessassa. Tämä toimintatapa on tullut elimelliseksi osaksi asunnon sähkönkäyttöä, ja siihen ovat mukautuneet niin sulaketaulu kuin sähköjohdot, pistorasiat ja kaikki muukin järjestelmä, jonka avulla asunnossa sähköä jaetaan ja käytetään.
Sitten, kun asuntoon on tullut uusi eläjä joka on vaihtanut uuden kattovalaisimen ja alkanut käyttää vessan valoa eri tavalla kuin edellinen, se on ollut sähköjärjestelmälle eräänlainen shokki, joho se on reagoinut kuvaamallani tavalla, kunnes on tottunut. Tämä on herättänyt mielessäni kysymyksen: voiko elottomilla esineillä ja järjestelmillä olla luonnetta ja sielua? Voiko sähköjärjestelmä mukautua ihmiseen ja hänen tapaansa käyttää sähköä kuten lemmikki kiintyy omistajaansa ja protestoida kun omistaja vaihtuu?
Ja ei, älkää kysyko, onko minulla lääkitys kohdallaan. Minä olen se, joka määrää lääkkeitä muille. Olen vain kiinnostunut asiasta filosofisessa mielessä.
http://www.kiiltomato.net/jussi-parikka-koneoppi-ihmisen-teknologian-ja-median-kytkennat/
Kommentit (3)
Kone ja ihminen kommunikoivat eri taajuudella joskin toisinaan keskenään ymmärretäen, vrt. autojen persoonallinen luonne jonka omistaja oppii tuntemaan.
Eikös sitä sanota, että potilaan ja lääkärin erottaa takin väristä.
Tämä jää mysteeriksi...