Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MItä tarkoittaa "ylpeä" ihminen. Onko se yleensä positiivista vai negatiivista?

Vierailija
19.06.2015 |

Miten koette tämän ilmaisun? 

Nimittäin minusta on sanottu niin moneenkin kertaan. 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi muka nähdä ylpeän positiivisena? Hyi. Nöyrän vastakohta. Nöyrä on mielestäni paljon arvostettavampi ominaisuus.

Vierailija
2/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylväs olisi ennemmin se positiivinen ilmaus. Ylpeä ilman muuta negatiivinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:17"]Miten joku voi muka nähdä ylpeän positiivisena? Hyi. Nöyrän vastakohta. Nöyrä on mielestäni paljon arvostettavampi ominaisuus.
[/quote]
Minusta sekä nöyrä että ylpeä voivat olla joko positiivisia tai negatiivisia sanoja. Ylpeys voi olla tervettä omanarvontuntoa tai äärimmillään röyhkeää koppavuutta. Nöyrä voi olla itsetunnoton nöyristelijä tai hyväitsetuntoinen realisti. Tässä vain muutama esimerkki.

Vierailija
4/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylpeä on negatiivinen kuvailu.

Vierailija
5/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:50"]

Kovapintainen, itsetietoinen, vahva, ei anna tuulen vaikuttaa.. eli positiivista nyt lähtökohtaisesti. 

Mutta jos tarkoittaa sitä, ettei ota mitään palautetta vastaan, niin sitten en tiedä. Riippuu tilanteesta. 

Missä tilanteissa näin on sanottu?

[/quote]

Pyysin 16-vuotiasta tytärtäni kuvailemaan minua kolmella adjektiivilla, enempää ei siis sallittu. 

NIin hän sanoi: älykäs, huumorintajuinen ja ylpeä. 

En kysellyt vielä perusteluja tähän viimeiseen. Kaksi ensimmäistä olivat itsestäänselviä ja niihin en kaivannutkaan argumentteja. 

ap

[/quote]

Josko lapsesi tunsi, että olet ylpeä hänestä

Vierailija
6/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vain olisi tarkoittanut että ylpeänä tyttärestään.

Vierailija
7/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylpeä on ehdottomasti positiivinen käsite. Ylpeä ihminen kulkee rohkeasti pää pystyssä, eikä anna muiden mielipiteiden hetkauttaa. Hän tuntee omat vahvuutensa, osaa käyttäytyä, ei pelkää. Hänen ei tarvitse nöyristellä kenenkään edessä, hän on tasa-arvoinen ja omanarvontuntoinen. Ylpeä ihminen on suora, rehellisesti sitä mitä on. Hänen ei tarvitse kieroilla eikä valehdella, ei yrittää mielistellä ketään, koska hän on tarpeeksi vahva seisomaan omien mielipiteidensä ja arvojensa takana.

Vierailija
8/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:54"]

Kovapintainen, itsetietoinen, vahva, ei anna tuulen vaikuttaa.. eli positiivista nyt lähtökohtaisesti. 

Mutta jos tarkoittaa sitä, ettei ota mitään palautetta vastaan, niin sitten en tiedä. Riippuu tilanteesta. 

[/quote]

Pyysin 16-vuotiasta tytärtäni kuvailemaan minua kolmella adjektiivilla, enempää ei siis sallittu. 

En kysellyt vielä perusteluja tähän viimeiseen. Kaksi ensimmäistä olivat itsestäänselviä ja niihin en kaivannutkaan argumentteja. 

ap

[/quote]

Josko lapsesi tunsi, että olet ylpeä hänestä

[/quote]

Ei!

Tarkoitti sitä sillä tavoin, että en nöyrry muiden katsantokantoihin yleisen mielipiteen nimissä. Pidän oman linjani tinkimättä, jos koen olevani oikeassa. Katsoo, että olen vahva ja oikeudenmukaisuuden puolella silläkin uhalla, että joudun vastaamaan sanoistani rankimman kautta. 

Kysyin nyt tässä välissä nimittäin, mitä tarkoitti. 

Kaunis ajatus muuten tuo, jonka toit esille. En tullutkaan ajatelleeksi tuosta näkökulmasta. 

Vierailija
9/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta, missä niin sanotaan.

Vierailija
10/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kumpaa tahansa. Itselleni tulee mieleen itsetietoinen ja oman arvonsa tunteva ihminen, mutta joku tarkoittaa ylpeällä koppavaa tyyppiä.

Vierailija
11/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on positiivista. Ylpeä on mun mielestä sellainen itsevarma, rohkea, ei häpeä eikä piileskele.

Vierailija
12/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on sanottu ylpeäksi tai leuhkaksi kun en ole vastannut jonkun urpon lirkutteluyritykseen. Olen oikeasti aika ujo ja arka ja se yleensä sekoitetaan ylpeyteen.

Vierailija
13/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylpeä luonteenpiirteenä on mun mielestä negatiivinen. Olemuksestahan voi saada ylpeän kuvan, vaikkei oikeasti edes olisi. 

Vierailija
14/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

Vierailija
16/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylpeä ihminen katsoo toisia "nenänvarttaan pitkin" ja pitää itseään toisia "parempana".

Ilman muuta negatiivinen ilmaisu.

Vierailija
17/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 18:01"]Ylpeä ihminen katsoo toisia "nenänvarttaan pitkin" ja pitää itseään toisia "parempana".

Ilman muuta negatiivinen ilmaisu.
[/quote] Mielestäni ei ole noin. Koppava ihminen on tuollainen. Eri asia kuin ylpeä.

Vierailija
18/54 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kysyn. Minulle on useasti sanottu noin ja kun olen kysynyt tarkennusta, on selitetty että olen niin viileän ja välinpitämättömän oloinen. Totuus on kaikkea muuta.

Vierailija
19/54 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo positiivista, saa vihollisia, ite paheksun lähes ylikaiken sitä piirrettä, muita halveksiva alas katsova, röyhkeä ja pöyhkeä, itseään täynnä oleva sontaläjä, reilu ja nöyrä ennenkaikkee pitäs olla, ylpeä voi myös itsekkäitä piirteitäkin, mm ylpeä voi himoita lissää korkeutta, yhä ylemmälle saavun, tosin ylpeästä ei tykätä, ite en todellakaan tykkää.. tosin ylpeälle se on positiivista ja toisille negatiivista.. itestä ylpeys pysyköön pois, en halua semmosta elämää..

Vierailija
20/54 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännä. Mulle ylpeä ihminen on sellainen, joka kantaa ristinsä rutisematta ja valittamatta. Selkärankainen ihminen. Sisältä vaikka kuinka pehmeä mutta ei anna muiden, tai elämän potkia päähän - ja jos potkii, niin menee kotiin ja tirauttaa vasta siellä kyyneleensä. Hiihtää sata kilometriä hyytävässä pakkasessa murtuneella jalalla jos on mennyt niin lupaamaan....

Mut ymmärrän kyllä, että jollekin toiselle ylpeä tarkoittaa ihmistä,joka katsoo toisia nenän vartta pitkin. Mä sanon sellaista ääliöksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan