Kutsuisitko nuoresi yo- juhliin vanhan tätisi, joka toiminut ikävästi nuortasi kohtaan?
Siis ihan vaan velvollisuudentunteesta? Täti jätti yhteyden pidon äkisti nuoren ollessa lapsi ja sain kuulla että on paljon puhunut negatiivisesti nuoresta, arvostellut mm. nuoren luonnetta. Olen ajatellut että olisi varmaan hyvä olla kutsumatta kun ei hän merkitse nuorelle mitään, ainakaan hyvässä mielessä.
Kommentit (23)
En kutsuisi minäkään. En kutsu ketään joita nuori ei ole vuosikausiin nähnyt. Enkä ikäviä tyyppejä. Tämä koskee omaa sukuani,miehen suvussa kutsutaan paljon laajemmin ja kutsumatta jättäminen mielletään kannanotoksi.
No en, jos ei olla edes väleissä. Meillä jätettiin pappa (äidinisä) kutsumatta, kun tuskin tuo edes tiesi lapsenlapsiensa nimiä, saati naamoja.
Jos on puhunut nuoresta negatiivisesti, en kutsuisi. Tapaamattomuus ei ole mikään syy olla kutsumatta, vaan syy kutsua.
Hetkinen, opettajaäitini sanoi aina että ylioppilasjuhliin ei kutsuta ketään erikseen vaan silloin on ovet auki. Näin toimittiin ainakin vielä 1990- ja 2000-luvuilla, onko tämä muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, opettajaäitini sanoi aina että ylioppilasjuhliin ei kutsuta ketään erikseen vaan silloin on ovet auki. Näin toimittiin ainakin vielä 1990- ja 2000-luvuilla, onko tämä muuttunut?
Pandemian myötä on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Ovet ovat auki ja kymmenien vuosien takaiset naapuritkin voivat tulla juhliin, kyllä, mutta on tapana kutsua läheisimmät ihmiset juhliin siitä huolimatta. Eivät he päivystä kaikkien sukulaisten ylioppilastietoja 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee paikasta. Jossain Savossa ollaan muutenkin rajattomia.
Korona-aikaan ei todellakaan ole avoimet ovet.
Vierailija kirjoitti:
Haloo. On se muuttunut.
Meillä juhlittava itse kertoi ketä kutsutaan. Käsitykseni mukaan kyse on hänen juhlistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo. On se muuttunut.
No ei ole! Edelleen on tapana mennä tuosta vain onnittelemaan, mutta ei sovi jäädä kuin hetkeksi eli ruusu, onnittelu ja jos kutsutaan kahville, niin voi ottaa kupillisen, mutta jos ei kutsuta, niin sitä ei pidetä töykeänä.
No tuskin hän tulisikaan, varmaan ajattelisi, että haluatte vain rahastaa.
Vierailija kirjoitti:
No tuskin hän tulisikaan, varmaan ajattelisi, että haluatte vain rahastaa.
Lisäsyy olla kutsumatta. Miksi ihmeessä kutsuisin juhliin jonkun, jonka epäilisivän pilaavan nuoren juhlan? Hyvä paikka opetella rajan vetoa.
Meillä on suvussa myös isotäti, jolla mielenterveysongelmia. Minut on kasvatettu "ymmärtämään" tilannetta niin, että olen vuosikymmenet tuntenut syyllisyyttä siitä, etten halua pitää kummoisestikaan yhteyttä. Kun sain omia lapsiani, yritin jatkaa yhteydenpitoa ja kävin pienten lasten kanssa mm. kylässä. SIlmäni aukesivat, kun omat lapseni oikeasti pelkäsivät tilanteita. Päätin, että on minun tehtäväni suojella omia lapsiani, enkä ole enää käynyt vuosiin. Nuorinta lasta kävin näyttämässä muutaman kuukauden ikäisenä samalla, kun jouduin hoitamaan tädin muita asioita. Mutta en edes tuon ikäistä antanut syliin enkä kovin lähelle, tuon arvaamattoman käytöksen vuoksi. Tästä on nyt 7 vuotta aikaa. Onneksi tuli korona, niin ei ole tarvinnut edes miettiä, että pitäisikö käydä. Hoitolaitoksen hoitajille olen jättänyt mm. joulukukan toimitettavaksi, samoin syntymäpäivän aikaan jonkun pienen muistamisen. Nämä riittää. Kotiini en missään nimessä kutsuisi, vaikka pääsisikin liikkumaan.
Itsekin sain joka tapaamisella kuulla pelkkää haukkumista. Syyksi kelpasi ulkomuodostani lähtien kaikki pienimmätkin asiat. Joten ei, en todellakaan altista lapsiani tuolle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä juhlittava itse kertoi ketä kutsutaan. Käsitykseni mukaan kyse on hänen juhlistaan?
Ei ap ole sitä kieltänyt tekemästä. Kysyi kutsuuko hän.
Vierailija kirjoitti:
ei se nuorikaan ole mitään positiivissta tuonut tädin elämää
Miksi ihmeessä olisi pitänyt?
En kutsuisi.