Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muiden 7v lapset näin pelokkaita?

Vierailija
18.06.2015 |

Poika kyseessä ja pelkää että jätetään yksin. 

Vaikka menen vessaan joka on hänen huoneesta 4m päässä hän huutaa mihin menin, ja jos käyn keittiössä enkä kuule hänen kyselyään heti hän alkaa kiljumaan paniikissa missä olen ja hätääntyy kunnolla.

Lasta ei voi jättää yksin sisälle jos olen ulkona,paniikki ja itku tulee heti.

Ei voi myöskään jättää minuutiksikaan autoon että hakisin vaikka ärrältä maidon. Huutaa hysteerisenä autossa ja pelkää että jätetään yksin.

Olen puhunut hänelle että äiti ei jätä yksin sinua mihinkään eikä lähde pihalta mihinkään (omakotitalo). Olen lapselle myös sanonut etten ole koskaan häntä yksin jättänyt mihinkään eli ei ole edes syytä pelätä. En ymmärrä tätä yhtään. Hänen pikkuveljellään 5v ei ole koskaan ollut mitään tälläistä.

Jos kastan ulkona kukkia lapsi tulee ovelle itkuisena ja hysteerisenä sekä huutaa kiljuen äitiä.

Lapsella ei voi olla mitään traumoja että olisi jätetty yksin.

Onko kenelläkään kokemuksia tai mistä tämä voi johtua?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä normaalia...

Vierailija
2/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nähnyt jotain pelottavia elokuvia tms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:00"]Poika kyseessä ja pelkää että jätetään yksin. 

Vaikka menen vessaan joka on hänen huoneesta 4m päässä hän huutaa mihin menin, ja jos käyn keittiössä enkä kuule hänen kyselyään heti hän alkaa kiljumaan paniikissa missä olen ja hätääntyy kunnolla.

Lasta ei voi jättää yksin sisälle jos olen ulkona,paniikki ja itku tulee heti.

Ei voi myöskään jättää minuutiksikaan autoon että hakisin vaikka ärrältä maidon. Huutaa hysteerisenä autossa ja pelkää että jätetään yksin.

Olen puhunut hänelle että äiti ei jätä yksin sinua mihinkään eikä lähde pihalta mihinkään (omakotitalo). Olen lapselle myös sanonut etten ole koskaan häntä yksin jättänyt mihinkään eli ei ole edes syytä pelätä. En ymmärrä tätä yhtään. Hänen pikkuveljellään 5v ei ole koskaan ollut mitään tälläistä.

Jos kastan ulkona kukkia lapsi tulee ovelle itkuisena ja hysteerisenä sekä huutaa kiljuen äitiä.

Lapsella ei voi olla mitään traumoja että olisi jätetty yksin.

Onko kenelläkään kokemuksia tai mistä tämä voi johtua?
[/quote]

Meillä tyttö nyt 8v, oli samanlaisia tilanteita. Nyt päässyt yli ja harjoiteltiin pieniä juttuja + aluksi oli "yksin" veljen kanssa. Eiköhän helpota kun itsenäistyy

Vierailija
4/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:02"]

Onko nähnyt jotain pelottavia elokuvia tms?

[/quote]

Ei ole nähnyt. Vain lasten elokuvia.

Ap

Vierailija
5/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tätä jatkunut pitkään? Milloin alkanut? 

Vierailija
6/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4-vuotias on samanlainen nyt ja pelkään itsekin, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Meidän 7-vuotias on taas aina ollut tosi reipas ja on sitä edelleen, jää mielellään aina kotiin jos käydään vaikka kaupassa. Tsemppiä teille, varmaan aina ollut arempi persoona? Toivotaan että helpottaa iän mylt.

Vierailija
7/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eskari/koulu on sujunut?

Vierailija
8/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pelotellut pahasti?

Vierailija
9/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän erikoista. Mutta mä olin vähän samanlainen pienenä. Olin kova pelkäämään kaikenlaista, mulla oli laukkaava mielikuvitus, luin paljon ja yhdistelin kai niistä aineksista erilaisia pelättäviä asioita itselleni. Kehitin erilaisia rituaaleja joita suorittamalla ajattelin välttäväni onnettomuudet. Siis selvä OCD.

Selvästi lapsellasi on yletön, irrationaalinen pelko sinun menettämisestäsi. Lapsilla voi olla erilaisia neurooseja ja ahdistuneisuushäiriöitä kuten aikuisillakin. Hehän ovat oikeastikin monella tavalla riippuvaisia vanhemmistaan ja maailma voi tuntua pelottavalta ja vaaralliselta paikalta. Herkällä lapsella voi heittää vähän yli tuo tietoisuus siitä. Apua voisi pyytää perheneuvolan lastenpsykologilta.

Vierailija
10/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:03"]

[/quote]

Alkanut ehkä kuusivuotiaana. Oli muutaman kuukauden poissa ja alkoi taas jokunen aika sitten.

Ap

Vierailija
11/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:04"]

Meidän 4-vuotias on samanlainen nyt ja pelkään itsekin, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Meidän 7-vuotias on taas aina ollut tosi reipas ja on sitä edelleen, jää mielellään aina kotiin jos käydään vaikka kaupassa. Tsemppiä teille, varmaan aina ollut arempi persoona? Toivotaan että helpottaa iän mylt.

[/quote]

On  arempi persoona ja erityisen herkkä sekä ottaa itseensä todella herkästi ihan kaikki asiat.

Toistelee päivittäin että rakastanko häntä enää. Oli myös erityisen vaativa vauvana ja huusi lähes koko ensimmäisen vuoden.

ap

Vierailija
12/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:05"]

Miten eskari/koulu on sujunut?

[/quote]

Ei ole koulussa vielä,aloittaa vasta. Esikoulu sujui hyvin. Tosin sielläkin sanottiin että herttaisella tavalla herkkä lapsi. Ottaa niin helposti itseensä ja loukkaantuu. Hänen muisti on erityisen tarkka ja muistaa vuosien takaa asioita jos olimme esim. hoplopissa ja häntä tönäistiin siellä. On siis siitäkin hieman loukkaantunut vieläkin ja muistelee sitä "tuhmaa" lasta.

Ap

Vierailija
13/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Alkanut ehkä kuusivuotiaana. Oli muutaman kuukauden poissa ja alkoi taas jokunen aika sitten.

Ap

[/quote]

Eli olet jättänyt lapsen

Vierailija
14/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän erikoista. Mutta mä olin vähän samanlainen pienenä. Olin kova pelkäämään kaikenlaista, mulla oli laukkaava mielikuvitus, luin paljon ja yhdistelin kai niistä aineksista erilaisia pelättäviä asioita itselleni. Kehitin erilaisia rituaaleja joita suorittamalla ajattelin välttäväni onnettomuudet. Siis selvä OCD.

Selvästi lapsellasi on yletön, irrationaalinen pelko sinun menettämisestäsi. Lapsilla voi olla erilaisia neurooseja ja ahdistuneisuushäiriöitä kuten aikuisillakin. Hehän ovat oikeastikin monella tavalla riippuvaisia vanhemmistaan ja maailma voi tuntua pelottavalta ja vaaralliselta paikalta. Herkällä lapsella voi heittää vähän yli tuo tietoisuus siitä. Apua voisi pyytää perheneuvolan lastenpsykologilta.

[/quote]

Kiitos,otan yhteyttä ja kysyn apua. Heillä oli esikoulussa kyllä erityislastentarhan opettaja seuraamassa mutta ei huomannut mitään eikä hänen mielestään tarvita mitään jatkotoimia.

Mutta otan kyllä yhteyttä lapsen oman mielenterveyden kannalta,en halua että hän pelkää näin paljon.

Ap

Vierailija
15/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:11"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Eli olet jättänyt lapsen

[/quote]

Enhän ole. Siis tuo hänen pelko oli muutaman kuukauden poissa.... Ap

Vierailija
16/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pelotellut pahasti?

[/quote]

En usko kun luulisin että kertoisi ja kuka muka..

Isällään he ovat joka toinen vkloppu ja hän vannoo ettei koskaan ole jättänyt lapsia yksin.

Lapset asuvat minun ja mieheni kanssa,lapsen isän kanssa olemme eronneet.

Vierailija
17/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän 5v on samanlainen, mutta välillä tuntuu että sanoo pelkäävänsä, koska haluaa esim. Tulla mukaan suihkuun, koska on seurallinen ja haluaisi koko ajan juttuseuraa. Siis en ota suihkuun mukaan, mutta huijaa pelkäävänsä jos otan pikkusisaruksen mukaan. Oikeasti uskaltaa olla yksin pihalla ja sisällä. On sen itse sanonutkin.

Muuten sitten on hysteerisen pelkoinen monia muita asioita kohtaan. Johtuu ehkä siitä, että on aika räjähtävä luonteeltaan. Kokee kaikki tunteet tosi voimakkaina tai siis näyttää ne ulospäin näkyvästi. Hyppii ilman ja kiljuu ilosta, ja karjuu, polker jalkaa ja huutaa vihasta. Jos kadulla tulee vastaan tuttu, kiljaisee kovan ääneen ja hyppää ilmaan ja saatta tanssahtaakin ympäri tai jos haluaa kertoa saaneensa uudet aurinkolasit, saattaa juosta tuttavan luo kiljuen ilosta silmät kiiluen ja puoliksi huutaa saaneensa uudet lasit. Vähän kummastuttaa välillä, kun itse olen toista maata. Luulen pelkojen johtuvan myös tästä samasta eli se pelko ei ole oikeasti niin kova, mutta se näyttäytyy ulospäin voimakkasti.

Vierailija
18/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:05"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Eli olet jättänyt lapsen
[/quote]

Mitä hemmettiä höpötät?

Vierailija
19/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:05"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Eli olet jättänyt lapsen
[/quote]

Opettele lukemaan!

Vierailija
20/34 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, no siis perusturvallisuus järkkynyt eron vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä