En usko, että edes 50% täällä kävijöistä tekee
Aina itse ruuan alusta loppuun asti. Ei kaupassa myytäisi eineksiä jos kukaan ei niitä ostaisi.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:01"]Mikä tämän aloituksen pointti on? Liittyykö johonkin muuhun keskusteluun?
[/quote]
Liittyy, olen huomannut, että monessa keskustelussa täällä jossa puhutaan ruuasta. Moni korostaa sitä, että tekee kaiken itse ja hyi einekset. Esimerkiski tuossa juhannusmenu keskustelussa aloittaja kirjoitti, että ostaa valmis taikinapohjan ja sulkuihin täytyi tietenkin pistää puolustuspuhe siitä kuinka ei yleensä sellaisia osta. Hitto vie ostakaa niitä eineksiä ja valmisruokia jos tekee mieli mitä sitä puolustelemaan kaikki saavat syödä mitä haluavat.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:02"]Onko tämä nyt sitten se ainoa asia, jolla pääset kuvittelemaan olevasi parempi ihminen kuin muut?
[/quote]
Häh? :D
Pakastevihannekset eineksiä? Meillähän syödään sitten ahkerasti eineksiä.
En ole ikinä ymmärtänyt pakastevihannesten mollausta, löytyy ihan kiitettävästi kotimaisena eikä ravintoarvot häviä tuoreelle (sanoi joku tutkimus mihin joskus jossain törmäsin). Maku, no ei niitä tarvitse ihan mössöksi kuumentaa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:23"]Pakastevihannekset eineksiä? Meillähän syödään sitten ahkerasti eineksiä.
En ole ikinä ymmärtänyt pakastevihannesten mollausta, löytyy ihan kiitettävästi kotimaisena eikä ravintoarvot häviä tuoreelle (sanoi joku tutkimus mihin joskus jossain törmäsin). Maku, no ei niitä tarvitse ihan mössöksi kuumentaa.
[/quote]
Ja jatkan vielä että meillä ei syötäisi läheskään niin paljoa vihanneksia jos en niitä pakkasesta ottaisi.
pakastevihannespussit on just parhaita kun tekee keittoa, esim. teen usein keltaista kanakeittoa josta tulee viikon lounaseväät. Ja onhan ne kuulemma terveellisiäkin ne pakastevihannekset ettei sen takia hätiä mitiä.
21 on siis sinkkumies joten en kuulune tämän topicin kohderyhmään...
Maksalaatikko ja pinaattikeitto(Apetit pakaste) ovat parempia eineksinä kuin itse tehtynä.
Ostan kyllä pakastevihanneksia (tosin ne ei ole eineksiä) ihan laiskuuttani ja siksi koska silloin ei tule hukkaa- ne jämät pitäisi kuitenkin pakastaa sitten itse. Esim äsken kaupassa 5 pikkusormen paksuista uutta porkkanaa maksoi 2,50€ kun pussillisen soppajuureksia saa 50 sentillä. Täytyy joskus ajatella taloudellisestikin.
Eineksistä meillä käytetään hernekeittoa, pakastepizzaa ja lihaperunasoselaatikkoa - max kerran kuussa. Kaiken muun teen itse alusta saakka. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, näin on meillä tehty jo 35 vuotta ja näin tekevät omatkin lapset nyt kun kyse ei enää ole opiskelijan pikaruuista (tosin opiskelijakin järjesti kavereilleen oikeita illallisia hyvin usein toisten suureksi ihmeeksi)
Eines on eri asia kuin puolivalmiste. Eines on valmista ruokaa, heti syötäväksi ja puolivalmisteet on "puoliksi valmiita", eli vaativat jatkokäsittelyä, ennen kuin niitä voi syödä. Puolivalmisteita ovat esimerkiksi pakastejuurekset. Eineksiä taas vaikka valmiit lihapullat.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:00"]En käsitä kuka ostaa valmiiksi marinoitua kanaa? Miksi?
[/quote]
Älkää alapeukuttako vaan kertokaa MIKSI? Mua oikeesti kiinnostaa tämä.
Muistaakseni jossain tutkimuksessa oli (myös Jamie Oliver on tätä mieltä), että pakastevihanneksissa olisi jopa paremmat ravintoarvot, koska ne on pakastettu tuoreeltaan. Verrattuna siis kuljetuksessa ja kaupassa maanneisiin "tuoreisiin" vihanneksiin.
Tässä huushollissa syödään eineksiä. Myönnän. Mutta asun suurimman osan ajasta yksin ja en jaksa itselle laittaa ruokaa, mutta sittenkun paikalla on puolisoni niin syömme kyllä ihan itse tehtyä.
Mitä sitten? Meillä ostetaan ainakin saarioisen lihaperuna sosetta ja aika useinkin, koska lapset tykkäävät siitä. Tehdään myös itse ruokia, mutta ei aina. Tärkeämpänä pidän sitä että lapsella on säännölliset ruoka-ajat kuin se ettei koskaan syö eineksiä. Joskus se elämä vaan tuppaa olemaan kiireistä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:51"]No riippuu mitä itsetehty sun mielestä tarkottaa. Käytän lihaliemikuutioita, ostan kanan suikaloituna ja marinoituna, mutta loput teen itse. [/quote] Esimerkiksi sitä, että koskaan ei osteta pakaste altaan vihannes- tai juurespusseja vaan aina ostetaan kaikki vihannekset heviosastolta. Koskaan ei syödä pakastepizzoja tai ylipäätään pizzaa. Jos syödään se tehdään alusta loppuun itse. Edes lapsille ei koskaa ole annettu Saarioisten lihaperunasoselaatikkoa.
[/quote] Ostan usein vokkivihanneksia. Ei tarvitse pilkkoa eikä tule sotkua. Pakastepizzaa en osta ikinä mutta joskus harvoin teen voitaikinasta jotain pizzan ja piirakan sekoitusta. Li-pe-so-laa en syö siksi kun siitä tulee ihan vidun hirveä olo, kuten muistakin eineksistä ja kaupan päälle piereskelen vuorokauden roskiksen tai kananmunan hajuisia pieruja. Ostan eineksiä ehkä 2x vuodessa työkeikoille ja toiset 2 kertaa pakkaseen jostain tarjouksesta.
Pakastepitsoissa on ihan hyviäkin. Kannattaa kokeilla muitakin kuin roiskeläppiä.
Ehkä joku ei tosiaan koskaan käytä mitään eineksiä, mutta eiköhän useimmat arjen kiireissä osta jotain eineksiä ja valmisruokiakin joskus. Meillä on pakastimessa kiirevarana yleensä pari Finduksen World Selection -pakasteateriaa, koska ne on todettu varsin hyviksi valmisaterioiksi.
Käyttäisin enemmänkin eineksiä, jos hyviä kasvisruokia olisi saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:00"]En käsitä kuka ostaa valmiiksi marinoitua kanaa? Miksi? [/quote] Älkää alapeukuttako vaan kertokaa MIKSI? Mua oikeesti kiinnostaa tämä.
[/quote]
Siitä saa helpon ja nopean kastikkeen lisäämällä purkillisen flora kevyt ja paksu kermaa joukkoon. Tiesitkö, että me kaikki emme ole huippuja ruoanlaitossa ja silti joka päivä pitäisi jotain laittaa?
En ole itse synnyttänyt, pyydystänyt ja perkanut tuota lohta. Sen myönnän. Enkä ole kasvattanut vehnää, korjannut sitä ja tehnyt siitä pastaa. En myöskään ole noita vihanneksia tai sitruunapippuria kasvattanut ja kerännyt enkä suolaa ottanut itse.