Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vahingossa kävelee Venäjän puolelle, onko miinoja?

Vierailija
18.06.2015 |

jos poimin marjoja metsässä ja vahingossa ylitän  Venäjän rajan, onko rajalla miinoja? Voidaanko minut pidättää rajalla, eli onko siellä miehiä ampumassa tai muuten miinoitettu se raja? Ilmeisesti voi vain ylittää vahingossakin sen rajan jos eksyy vaikka pimeässä metsään?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne juhannushölkälle jos sattuis tuuri ja osuis.. 

Vierailija
2/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse sinne vahingossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miinoja. Suomen puolella ei saa olla.

T: Harja Talonen

Vierailija
4/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri oli uutinen että venäläisiä tuli kävellen rajan yli. Ne kuvat mitä olen nähnyt rajasta, on vaan semmoinen kapea aukio hakattu keskelle metsää. Ei siellämitään rajatolppiakaan ole, ei aitaa, ei mitään. Ja mten ne jalkaväkimiinat on oistettu, Suomihan juuri allekirjoitti sen sopimuksen että ne kielletään, elii ne on kaivettu ylös sieltä rajalta eli metsän keskelt?? Pimeässä majanpoimijan on helppo eksyä rajan yli, ei siellä metän keskellä ole valvontaa!

Vierailija
5/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miinoja. Ne on semmoisia äänettömiä miinoja. Ne eläimet jotka eivät osaa lukea rajakylttejä tai merkkejä tai eivät osaa tulkita rajapyykkejä astuvat jatkuvasti miinoihin. Sen takia pitää olla äänettömiä ettei häiritse ihmisten yöunia.

Vierailija
6/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olisikin. Jos sota tulisi, pitäisi jalkaväkimiinat kieltäneet poliitikot hirttää munistaan. Nyt jo voisi pidättää saadut edut eli periä palkka takaisin.

Vierailija
7/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja-alueellahan ei saa liikkua ilman lupaa? Itse en haluaisi kokeilla, mitä käy venäjän puolella, kun sinne "vahingossa" lipsahtaisi...

Vierailija
8/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siellä mitään miinoja ole, mutta aika uuno olet, jos tuolla toikkaroit ihan pilkkopimeässä. Kyllä rajavyöhyke on merkitty siten, että ei siitä ihan huomaamattaan läpi kävellä. Ja kai tajuat, että seuraamuksia siitä joka tapauksessa tulee, vaikka "vahingossa" naapurin puolelle poikkeaisitkin. Raja on erittäin tehokkaasti elektronisesti valvottu. Vierailusi ei jää huomaamatta. Joten varmaan on syytä olla tarkkana, jos nyt välttämättä haluat poimia marjoja rajavyöhykkeellä keskellä yötä. Ja keksi sitten ainakin varuiksi parempi selitys. Tuo ei vaan kuulosta kovin uskottavalta.

Vierailija
9/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä valtakunnan rajalta 4 on katsellut kuvia, jos ei ole aitaa nähnyt?

Suomen ja Venäjän rajalla on ollut ja on edelleen sen verran vankka aita, että ei siitä todellakaan vahingossa kävellä läpi, itse asiassa useampiakin. Aikamoinen sattuma pitäisi olla, jos joku että onnistuisi 'eksymään' vaikka eläinten repimän aukon kohdalta, jota ei olisi ehditty korjata.

Vierailija
10/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaan taitaa päästä ihan vaan kävelemällä metsää tai mitä siellä nyt onkaan, pitkin. Ruotsiin mennessä pitää ylittää joki. Muttavenäjän rajalla on tosiaan niitä miinoja ja piikkilankaa ja karhunrautoja. Joten ole varovainen.

Terv. rajaseudulla asuva

Vierailija
11/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 08:58"]

Suomen ja Venäjän rajalla on ollut ja on edelleen sen verran vankka aita, että ei siitä todellakaan vahingossa kävellä läpi, itse asiassa useampiakin. Aikamoinen sattuma pitäisi olla, jos joku että onnistuisi 'eksymään' vaikka eläinten repimän aukon kohdalta, jota ei olisi ehditty korjata.

[/quote]

Joo, onhan siinä aita niitten rajanylityspaikkojen lähistöllä. Koko Suomen ja Venäjän välistä rajaa ei todellakaan ole aidattu :-) Asuin itse muutaman vuosikymmenen rajavyöhykkeellä ja kuljin paljon metsissä. Asiaa tuntematon voi kyllä hyvinkin eksyä vahingossa Venäjän puolelle, maastossa saattaa olla pelkät puupaalut rajaa merkitsemässä. Usein raja on kyllä hakattu auki ja rajavalvojien polkuja kulkee aukon molemmin puolin, mutta eihän noihin välttämättä tajua kiinnittää huomiota. Toki kiinni jää hyvin nopeasti, raja on ainakin eteläisemmässä Suomessa vartioitu aika hyvin elektronisesti eli rajan ylityksestä lähtee heti viestiä rajamiehille, jotka lähtevät tarkistamaan tilanteen. Olen itse aikoinaan vahingossa hiihtänyt liian lähelle rajaa ja melko nopeasti ampaisi moottorikelkka paikalle.

Vierailija
12/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä vältellä tuollaista yöllistä marjastamista siellä rajan tuntumassa. Ettei vaan vahingossa poksahda.

Vierailija
13/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 08:58"]

[/quote]

Ei siellä kyllä mitään aitaa ole. Koko matkalla ainakaan.

Vierailija
14/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 vuotta sitten isotätini oli ollut marjastamassa rajan tuntumassa ja mennyt vahingossa rajan toiselle puolen. Hän oli pari viikkoa kadoksissa kunnes tuli takaisin kotiin. Hänet oli joku rajavartion heppu löytänyt Venäjän puolelta. Hän ei saanut kertoa mitään mitä oli tapahtunut (eikä ole kertonut tähänkään päivään mennessä).

Uskoisin että nykyisin on parempi elektroninen valvonta.

Vierailija
15/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva rajalta. Aika laajasti varmaan saisi kuljeskella rajan tuolla puolella metsissä ennenkuin miinaan törmäisi. Kai ne on heikäläistenkin kuulunu raivata lähtiessään pois ettei tuu ikäviä vahinkoja niistä. Rajallahan niitä ei varmasti ole.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/Russia-Norway-Finland_border.jpg/220px-Russia-Norway-Finland_border.jpg

Vierailija
16/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään aitaa kuvissa. Senkun vaan kävelee. Kuka siellä karjalan rämekorvissa muka elektronisesti tuhatta kilometriä valvo ? Hahahahaha!! Puupäät!! Kokajan sudet ja karhut kävellä löntystää rajan yli joka päivä.

Vierailija
17/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku käynyt piipahtamassa venäjän puolella?

Vierailija
18/26 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyyhän sieltä paljon tunneleita rajavyöhykkeen ali. Siellä taitaa olla venäläisten eräästä varuskunnasta myös 300 km pitkä tunneli, jolla saa tankit ja armeijan suoraan Helsingin eduskuntatalolle asti. Jokuhan näitä tärähdyksiä maaperästä on ihmetellyt, niitähän on ollut paljon viimeisten vuosikymmenien aikana, ja venäläiset ne siellä räjäyttelee tunneleita Suomen alla.

Vierailija
19/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itärajalla ei ole joka paikassa aitaa ja itse kävelin kerran rajan yli venäjän puolelle vahingossa. Olen kävellyt myös venäjän puolella useaa kertaan etsimässä sukumme asuinpaikkoja ja siellä on noin 5 - 10 kilometriä Suomen rajasta noin 3 metriä korkea sähköaita, jossa on pieni sähkövirta. Kun aitaan koskee, tulee jonkun ajan päästä rynnäkkökivääreillä varustetut venäläissotilaat paikalle, yleensä koiran kanssa. Rajalla en ole tavannut venäjänpuolella muita miinoja, kuin liukumiinat. En suosittele rajan ylittämistä, sillä se on aina valtiorikos ja siitä seuraa Suomen puolella sakkoa ja jos jäät kiinni venäjän puolella, pääset joksikin aikaa venäläiseen vankilaan. Itse ilmoitin rajanylitykseni rajamiehille ja heidän kanssa pääsin sopimukseen, koska en tehnyt rajanylitystä tarkoituksella, vaan maan peitteisyyden takia rajanylitys oli mahdollista. Itsellä oli rajavyöhykeluvat kunnossa ja nykyään on luvat myös venäjän puolelle, kun tutustun siellä vanhoihin suomalaiskyliin ja kun teen kirjaa ao. Alueesta.

Vierailija
20/26 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juuri oli uutinen että venäläisiä tuli kävellen rajan yli. Ne kuvat mitä olen nähnyt rajasta, on vaan semmoinen kapea aukio hakattu keskelle metsää. Ei siellämitään rajatolppiakaan ole, ei aitaa, ei mitään. Ja mten ne jalkaväkimiinat on oistettu, Suomihan juuri allekirjoitti sen sopimuksen että ne kielletään, elii ne on kaivettu ylös sieltä rajalta eli metsän keskelt?? Pimeässä majanpoimijan on helppo eksyä rajan yli, ei siellä metän keskellä ole valvontaa!

Pimeässä marjoja (majoja?) yleensä just poimitaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän