Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helil kyläs -että on ärsyttävä ohjelma

Vierailija
17.06.2015 |

Ihmisessä ei varmasti mitään vikaa mutta tuo murteella temppuilu ärsyttää.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:47"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:29"]Joillain voi olla toisenlaisia kokemuksia mutta olen työn puolesta joutunut olemaan kanssaan tekemisissä enkä kuvailisi häntä viehättäväksi tai kaikille ystävälliseksi "nöyräksi" ihmiseksi. Julkisuuskuva saattaa olla ihan muuta kuin se todellinen ihminen. [/quote] Helihän tekkee töitä. Vappaa-ajalaan olokoon mikä on. Tuskinpa sinuakkaan tullaan arvostelemaan siitä, mitä sie teet vappaa-ajala. Mie olen töissä se minkä pittää olla. Vappaalla mie olen mikä olen. Sepä ei muile kuulu.

[/quote]Hänhän kertoi työn merkeissä olleensa tekemisissä ja töissä ollessaan Heli Laaksonen ei ole ihana muille kuin hyödyksi katsomilleen ihmisille. Näin ymmärsin minä tämän julkisuuskuva versus todellinen ihminen ajatuksen. Tai pikemminkin tiedän, en ainoastaan ymmärrä.

Vierailija
2/50 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 23:13"]

Täällä toinen tamperelainen, joka ei oikein voi kestää tuota murretta. Puhutaanko sitä tuolla tavalla ihan oikeasti jossain?

[/quote]Onneksi edes jossain. Junttitamperetta ei jaksa kukaan kuunnella.

[/quote]Tampereella on paljon ihmisiä -jopa syntyperäisiä- jotka eivät pidä junttitampereesta eivätkä tosiaan puhu sellaista.

[/quote] Kas kun Turussakaan suurin osa ihmisistä ei puhu kuin Heli. Ja tiedän kyllä, kun olen liki Tamperetta kotoisin.

[/quote]Et siis ymärtänyt..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskein vasta katsoin ekan jakson (Lauri Tähkä) Areenasta. Olin aiemmin lukenut jostain jonkun kommentin kuinka joku oli kokenut (myötä)häpeää Tähkän puolesta kun oli kyyhöttänyt ja puhunut häpeästä. Jännä miten eri tavoin me asioita näemme ja tulkitsemme, minusta jaksossa ei ollut (ainakaan Lauri Tähkän puolelta) mitään noloa tai hävettävää, päinvastoin.

Vierailija
4/50 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla HL herättää ristiriitaisia tunteita, haluisin uskoa et on aito luonnonlapsi mut en vaan pysty.. :(

Vierailija
5/50 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:21"]

Huh, mussa herättää kauheeta ärsytystä ja agressiota sen lorut ja sen ihmisen pelkkä kuvankin näkeminen!

[/quote]:D aivan samaa mieltä :D

Vierailija
6/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temppuilu? Mä en jaksa tätä suomalaista murreviha-asennetta.

Vierailija
7/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:56"]Temppuilu? Mä en jaksa tätä suomalaista murreviha-asennetta.
[/quote]

No jotenkin vain ärsyttää. Ehkä syynä se että kyseisen alueen murre kamalaa. Runokirjojaan en ole lukenut. Itse ton ohjelman sisältö on aika tyhjä.

Vierailija
8/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:56"]Temppuilu? Mä en jaksa tätä suomalaista murreviha-asennetta. [/quote] No jotenkin vain ärsyttää. Ehkä syynä se että kyseisen alueen murre kamalaa. Runokirjojaan en ole lukenut. Itse ton ohjelman sisältö on aika tyhjä.

[/quote]

Sen alueen murre on susta kamalaa. 

Vierailija
9/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:56"]Temppuilu? Mä en jaksa tätä suomalaista murreviha-asennetta. [/quote] No jotenkin vain ärsyttää. Ehkä syynä se että kyseisen alueen murre kamalaa. Runokirjojaan en ole lukenut. Itse ton ohjelman sisältö on aika tyhjä.

[/quote]

Jos puhuisikin kyseistä murretta, niin ei ärsyttäisikään niin paljoa, mutta kun ei osaa niin ei osaa...

Helin tavasta puhua tulee mieleen muka turunmurteinen "Turkkusse"...

Terveisiä naapurikylästä.

Vierailija
10/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteet ovat rikkaus, totta kai, mutta silti jotkut murteet kuulostavat kamalilta! :-D

Vierailija
11/50 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin eilen taas kaikesra huolimatta helil kyläs -jakson. Ja olin positiivisesti yllättynyt vieraanan kirjailija Anni Kytöharju (menikö oikein?) ja hän oli miellyttävä. Heli ei niin paljon äänessä.

Vierailija
12/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:56"]Temppuilu? Mä en jaksa tätä suomalaista murreviha-asennetta.
[/quote]

No jotenkin vain ärsyttää. Ehkä syynä se että kyseisen alueen murre kamalaa. Runokirjojaan en ole lukenut. Itse ton ohjelman sisältö on aika tyhjä.
[/quote]

Hölmö savolainen, etkö tiedä, että äidinkielemme perusta on länsi/lounaismurteissa?
Kiennä, viennä sinä vain savvoo ja tahkoo!
Heli Laaksonen on viehättävä ja juttunsa hauskoja.

Vierailija
13/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta murteet on rikkaus. Vähän niinkuin pukeutumisessa eri tyylitkin. Miten kamalaa ois jos kaikki näyttäis ja kuulostais samalta!

Vierailija
14/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielemme perusta länsimurteissa? Häh, kuka sulle tuollaista pajunköyttä on syöttänyt?

Virallisesti suomen yleiskielen voidaan katsoa syntyneen vasta 500 vuotta sitten, koska silloin kieltä alettiin kirjoittaa. Sitä ennen Suomessa puhuttiin kolmea muinaismurretta, eikä yhtenäistä yhtä suomea ollut olemassakaan. Kirjakielemme rakennettiin tietoisesti noiden murteiden aineksista.

Sanastossa näkyy sanoja sekä itä- että länsimurteista. Siksi yhdellä ja samalla asialle voi olle kaksi tai useampikin sana kuten kesä -suvi, vihta - vasta, jne...

Monet sanat ovat sepitettyjä, esim. Elias Lönnrot lääkärinä keksi paljon terveydenhoitoalaan liittyvää sanastoa kuten sanan 'kuume'. Myös kielioppiin vaikutti nuo kaikki murteet.

Jo muinoin kieleemme on tullut lainasanoja indo-iranilaisista, balttilaisista, germaanisista ja slaavilaisista kielistä ssekä nykyaikana englannista, ranskasta, italiasta, arabiasta, yms. Indo-eurooppalaisiin kieliin on muinaisina aikoina päätynyt myös suomalais-ugrilaisia lainasanoja kuten englannin bag ja hammer tai modernimmat lainat sauna ja rapakivi.

Sanasto siis elää jatkuvasti ja muuttuu nopeasti. Kielioppi muuttuu sekin, mutta hieman hitaammin, ja jotkut kielioppiin liittyvät asiat ovatkin hyvin vanhoja kuten sijamuodot. Osa on jo kuitenkin hävinnyt, kuten kielessämme aikoinaan ollut duaalimuoto ja th-äänne, jota muka nykyään ei rallienglannissa osata lausua, kun "se on niin vieras".

Vierailija
15/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helin runot ovat kyllä oivaltavia. Pitääkin etsiä jostain se, missä puhuttiin hyväntuulisesta maajussista, joka ajeli sydänkuvioita peltoon. :)

Muutenkin pirteän positiivinen nainen. Täytyykin alkaa katsomaan. Se Lauri Tähkä ohjelman mainoksessa oli vaan niin luotaantyöntävä.

Vierailija
16/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo nyt ole vähän tekopirteää murteenvääntämistä pikkutyttöasussa. Kenen pitää hankkia leipä milläkin tavalla.

Vierailija
17/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jutut taas olivat hauskoja ja omaan arkeeni uppoavia. Näin erilaisia me ollaan. Ei tuota murretaakaan nyt niin usein (koskaan) kuule, etteikö oikeastaan piristäis. Minusta just kiva kesäohjelma! 

En sit tiiä, oonko mummo maalta :D

t. 42v. 

Vierailija
18/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:31"]

Minusta jutut taas olivat hauskoja ja omaan arkeeni uppoavia. Näin erilaisia me ollaan. Ei tuota murretaakaan nyt niin usein (koskaan) kuule, etteikö oikeastaan piristäis. Minusta just kiva kesäohjelma! 

En sit tiiä, oonko mummo maalta :D

t. 42v. 

[/quote]

Jutut sinänsä voisivatkin olla hauskoja, mutta ei kestä kuunnella sitä vakka-suomalaisen murteen raiskausta.

Vierailija
19/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole Lounais-Suomesta, joten Laaksosen murteen aitoutta en osaa kommentoida, mutta omalla kotiseudullani Pohjanmaalla olen huomannut että murteessa on vaihtelua ihan paikkakuntakohtaisestikin. Mielestäni on siis vähän liian jyrkkä tuomio, jos sanoo että "X ei osaa murretta" tai "X puhuu murretta väärin". X vain puhuu murretta hiukan eri tavalla kuin tuomitsija.

Vierailija
20/50 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:56"]Temppuilu? Mä en jaksa tätä suomalaista murreviha-asennetta.
[/quote]

[/quote]

Hölmö savolainen, etkö tiedä, että äidinkielemme perusta on länsi/lounaismurteissa?
Kiennä, viennä sinä vain savvoo ja tahkoo!
Heli Laaksonen on viehättävä ja juttunsa hauskoja.
[/quote]

No mää oon tampereelta joten savoo en osaa vääntää. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän