Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outoja käsityksiä Helsingistä

Vierailija
08.02.2022 |

Yksi kummallinen asia mihin vähän väliä törmää, on se että helsinkiläiset ei puhu "Hesasta". Hesa on ihan käypä nimi Helsingille. Melkein kukaan ei puhu Stadista, mitä nyt täällä pitempään asuneet keskenään saattaa puhua.

Toinen on se että kaikkialla on meluisaa, myös keskustan ulkopuolella. Ja että kaikkialla on slummeja. Tosiasiassa suurin osa asuinalueesta on melko miellyttäviä ja osa arvostettuja. Viheralueita on aika paljon.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo jos joku Uudellamaalla ampuu kerran niin "helsingissä ammuskelee nyt jengit kaduilla". Helsingissä on hir-ve-än vaarallista ja riski tulla ammutuksi on kauhean suuri. Lähes jokainen tulee ryöstetyksi ja naisista useimmat raiskataan.

On vaikea löytää tietoa, paljonko Helsingissä tehdään rikoksia. Yksi ainoista on iltalehden

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201712012200555444

Tuon perusteella 10 vuodessa Helsingissä tehdään:

- Omaisuusrikokset 398 589 kpl

- Henkeen ja terveyteen kohdistuneet rikokset 51 590 kpl

- Seksuaalirikokset 3 175 kpl

Jos Helsingissä on noin 600000 asukasta, todennäköisyys joutua uhriksi on aika korkea, olettaen että rikokset ovat satunnaisesti jakautuneita. Asumalla Helsingissä reilun 10 vuotta:

- Melkein jokainen joutuu omaisuusrikoksen uhriksi

- Noin joka kymmenes joutuu henkeen tai tarveyteen kohdistuneen rikoksen uhriksi Helsingissä.

Eihän nuo nyt ihan pikkulukuja ole, ja nuo ovat 2010-2020 välillä. Juuri oli IL juttu, jossa veitsin ja ampuma-asein selvittellään välejä Helsingissä:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/37fc08d7-7f0c-470d-90df-77961c245298

En itse asu enkä asuisi Helsingissä.

Kun kaksi maalaista tulee baariin Helsinkiin ja vähän painii sitten ravintolaillan jälkeen niin se kirjautuu pahoinpitelyksi Helsingissä. Tosiasiassa sillä ei ole mitään vaikutusta helsinkiläisten turvallisuuteen.

Näissä tilastoissa pitää siis huomioida että Helsinkiin tullaa käymään todella paljon sekä ympäristökunnista että muualta Suomesta.

Vierailija
22/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo jos joku Uudellamaalla ampuu kerran niin "helsingissä ammuskelee nyt jengit kaduilla". Helsingissä on hir-ve-än vaarallista ja riski tulla ammutuksi on kauhean suuri. Lähes jokainen tulee ryöstetyksi ja naisista useimmat raiskataan.

On vaikea löytää tietoa, paljonko Helsingissä tehdään rikoksia. Yksi ainoista on iltalehden

Jos Helsingissä on noin 600000 asukasta, todennäköisyys joutua uhriksi on aika korkea, olettaen että rikokset ovat satunnaisesti jakautuneita. Asumalla Helsingissä reilun 10 vuotta:

- Noin joka kymmenes joutuu henkeen tai tarveyteen kohdistuneen rikoksen uhriksi Helsingissä.

Eihän nuo nyt ihan pikkulukuja ole, ja nuo ovat 2010-2020 välillä. Juuri oli IL juttu, jossa veitsin ja ampuma-asein selvittellään välejä Helsingissä:

Kuulostaa raflaavalta mutta totuus ei ole ihan tuollainen. Ensinnäkin monet rikokset keskittyvät myös uhrina olon suhteen samoille henkilöille. Toisekseen lähes kaikki noista tapauksista ovat hyvin lieviä. "Omaisuusrikos" on se kun pyörä katoaa pyörätelineestä ja "henkeen tai terveyteen kohdistuva rikos" se kun nakkikioskin jonossa tönitään sen verran että poliisi tulee paikalle.

Et sitten katsonut sitä IL jutun linkkiä.

Sieltä löytyy tuo jaoteltuna:

- murha, tappo, surma, lapsensurma (mukana myös yritykset) 339kpl

- tapahtuneet henkirikokset 78 kpl

- törkeä pahoinpitely, tappeluun osallistuminen 1 255 kpl

- pahoinpitely, lievä pahoinpitely 47 944 kpl

- törkeä kuolemantuottamus, kuolemantuottamus 78 kpl

- törkeä vammantuottamus, vammantuottamus 1 560 kpl

- muut henkeen ja terveyteen kohdistuneet rikokset 414 kpl

Itse en halua, että minun kimppuuni käydään nakkikioskin jonossakaan, vaikka ei henki siinä menisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuosia Kallliossa joka on tilastojen valossa ns. levotonta seutua. Ikinä ei käynyt mitenkään. Kantakaupungin pahin alue on ns. "piritori" eli Vaasanaukio joka on "puukkobulevardin" eli Helsinginkadun varreella, ja silti kävelin siitäkin ohi joka päivä. Narkit siellä tappeli ja varasteli toisiltaan. Naapuriltani kyllä lähti auto ikkunan alta, mutta ei minulla koskaan ollut turvaton olo. Kalliossa on vaan valtavasti ihmisiä. Yhdessä kaupunginosassa asuu varmasti enemmän väkeä kuin pienessä kaupungissa. Sen takia sinne mahtuu myös tilasto-osumia. Sama koskee Rautatientoria jossa tapahtuu paljon pahoinpitelyitä. Ne tapahtuu lähes pelkästään puliukkojen ja riitelevien nuorisojengien kesken. En naisena menisi Kaisaniemen puistoon yöllä, mutta jos nouset bussiin Rautatientorilla niin riski on jokseenkin nolla.

Vierailija
24/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin viime syksynä Helsingn keskustaan, sitä ennen olen asunut koko ikäni Hämeessä. Minusta täällä on joka paikassa aivan järjettömän meluisaa, viheralueita en löydä. Puhun silloin tällöin "Hesasta".

Kannattaa liikkua myös muuallakin kuin vain siellä keskustassa sun sitten. Vaikka Vantaalla tai Espoossa.

Vierailija
25/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän itse sitten olen.

Toiset isovanhemmat salon seudulta, toiset helsingistä (ja nämä valuneet pohjois-haagan ja munkkiniemen kautta Vantaalle). Itse olen syntynyt Helsingissä, mutta asuin Vantaalla siellä mihin nuo viimeksi mainitut olivat muuttaneet.

Nyt asun salon seudulla ja mun alkujaan helsinkiläinen vaarikin kyllästyi ennen minua ja muutti Turkuun. Toki tein omat johtopäätökseni vaarin kyllästymisestä hesoihin 50-vuotta aikaisemmin, koska kolmekymppisenä hän muutti Vantaalle ja minä salon seudulle.

Niin, ja käyn Helsingissä töissä.

Vierailija
26/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin vuosia Kallliossa joka on tilastojen valossa ns. levotonta seutua. Ikinä ei käynyt mitenkään. Kantakaupungin pahin alue on ns. "piritori" eli Vaasanaukio joka on "puukkobulevardin" eli Helsinginkadun varreella, ja silti kävelin siitäkin ohi joka päivä. Narkit siellä tappeli ja varasteli toisiltaan. Naapuriltani kyllä lähti auto ikkunan alta, mutta ei minulla koskaan ollut turvaton olo. Kalliossa on vaan valtavasti ihmisiä. Yhdessä kaupunginosassa asuu varmasti enemmän väkeä kuin pienessä kaupungissa. Sen takia sinne mahtuu myös tilasto-osumia. Sama koskee Rautatientoria jossa tapahtuu paljon pahoinpitelyitä. Ne tapahtuu lähes pelkästään puliukkojen ja riitelevien nuorisojengien kesken. En naisena menisi Kaisaniemen puistoon yöllä, mutta jos nouset bussiin Rautatientorilla niin riski on jokseenkin nolla.

Tilastot ja todennäköisyydet on siitä jänniä, että jos on TOSI hyvä säkä, ei koskaan käy itselle mitään. Joku voi selvitä hengissä venäläisen ruletin pelaamisesta säännöllisesti. Toinen kuolee ekaan peliin.

Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei tilastot olisi keskimäärin totta. Olemalla semmosessa paikassa, missä tilastollisesti tapahtuu kaikkea jännää, voi ihan oikeasti napsahtaa itselle ihan mitä vaan. Hyvin suurella todennäköisyydellä joku vetää turpaan ennemmin tai myöhemmin Helsingissä. Pienemmällä todennäköisyydellä joku vetää turpaan niin, että vammautuu pysyvästi. Vieläkin pienemmällä joku puukottaa tai ampuu. Vieläkin pienemmällä tuollaiseen kuolee. Mutta ne jokainen tilastossa oleva tapaus on ihmisiä, jotka eivät ole odottaneet, että se tapahtuu just heille. Se bussikuski, jonka jengi potki invalidiksi loppuiäksi, on yksi tapaus tilastoissa. Se pappa, jonka nuoriso hakkasi vasaralla invalidiksi hississä, kun valitti ostarilla nuorison metelöinnistä, on yksi tapaus tilastoissa.

Olemalla jossain kaukana isoista kaupungeista todennäköisyys on paljon pienempi noihin. Jos on Hannu Hanhi, sillä ei ole väliä. Meille muille sillä on väliä.

Vierailija
27/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korona-aikana oon ihmetellyt kun mun Varkaudessa asuvat äiti ja äidin puolen mummo luulee, että Helsinki on "koronapesäke". Sillon kesällä 2020 Helsingissä oli kyllä valtaosa Suomen koronatartunnoista, mutta luulevat vieläkin näin olevan, vaikka korona on jo levittäytynyt koko Suomeen tasaisesti. Tietenkin täällä pk-seudulla on huomattavasti enemmän tartuntoja kun täällä päin asuu vähän yli 1 miljoona ihmistä, mutta on niitä ollu nousujohdanteisesti siellä Varkaudessakin viime aikoina. Mun lähihoitajana työskentelevä rokotettu enon vaimo sai vähän aikaa sitten koronan ja asuu siis myös Varkaudessa. Äitini on siis myös lähihoitaja ja on nyt korona-aikana tosi tarkka henk. kohta. hygieniasta ja mä oon kans. Mutta on sitä koronaa muuallakin kuin vain Helsingissä. Sori.

T: junantuoma yliopisto-opiskelija Helsingin yliopistosta

Vierailija
28/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa raamattuvyöhykkeellä asuvat sukulaiseni kuvittelevat, että Helsingissä saa helpommin töitä, kun muistaa mainita työnhaussa, että on kotoisin pohjoisesta. Pohjoisen ihmisiä pidetään sukulaisteni mukaan muka kovina työntekijänä helsinkiläisiin verrattuna. En ole ikinä kuullut tällaista väitettä kenenkään muun suusta.

Tainnut päteä väite 70-luvulla, kun naapurin Raipe muuttanut etelään röiukoksi?

t. toimistotyöläinen vuonna 2022

Nöin helsinkiläisenä en oikein jaa käsitystä että jostain tulevat olisivat erityisen kovia työntekijöitä. Olen miettinyt että ehkä maatilalla kasvaneet ovat kuitenkin oppineet pienestä pitäen tekemään töitä kotitilan eteen, mutta en tiedä onko se yleispätevä totuus. Yhden kapiäijän kuulin sanovan että talollisen pojat osaa ajaa armeijan vehkeitä, ja siinä voi kyllä olla perää, ainakin tutun maanvijleijäperheen pojat ja tytöt on kaikki pyöritelleet sujuvasti leikkuupuimureita ja peräkärryllisiä traktoireita ennenkuin me kaupunkilaiset mopoja.

Tässä yksi tyypillinen virhekuvitelma: kaikki Helsingin ulkopuolella asuvat ovat elävät maatiloilla tms.. :)

Vierailija
29/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitalossa Pohjois-Helsingissä. Rauhallista. Lähellä on Haltialan maatilan eläimetkin.

Miehen suku on lapista ja he aina päivittelee miten Helsinki on niin vaarallinen paikka, lapsillakin kurjaa asua kun on kaikenlaisia houkutuksia ikävyyksiin, täynnä vaan korkeita taloja vierekkäin ilman luontoa, pelottavaa ja yksinäistä.

Vierailija
30/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme omakotitalossa Pohjois-Helsingissä. Rauhallista. Lähellä on Haltialan maatilan eläimetkin.

Miehen suku on lapista ja he aina päivittelee miten Helsinki on niin vaarallinen paikka, lapsillakin kurjaa asua kun on kaikenlaisia houkutuksia ikävyyksiin, täynnä vaan korkeita taloja vierekkäin ilman luontoa, pelottavaa ja yksinäistä.

Kertookohan lapsenne, mitä koulussa oikeasti tapahtuu.. :)

Kouluhan ei kerro.

Vierailija
31/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaksi maalaista tulee baariin Helsinkiin ja vähän painii sitten ravintolaillan jälkeen niin se kirjautuu pahoinpitelyksi Helsingissä. Tosiasiassa sillä ei ole mitään vaikutusta helsinkiläisten turvallisuuteen.

Näissä tilastoissa pitää siis huomioida että Helsinkiin tullaa käymään todella paljon sekä ympäristökunnista että muualta Suomesta.

ennen korona aikaan lahen junat oli täynnä jääkiekko faneja.

Vierailija
32/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastot ja todennäköisyydet on siitä jänniä, että jos on TOSI hyvä säkä, ei koskaan käy itselle mitään. Joku voi selvitä hengissä venäläisen ruletin pelaamisesta säännöllisesti. Toinen kuolee ekaan peliin.

Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei tilastot olisi keskimäärin totta. Olemalla semmosessa paikassa, missä tilastollisesti tapahtuu kaikkea jännää, voi ihan oikeasti napsahtaa itselle ihan mitä vaan. Hyvin suurella todennäköisyydellä joku vetää turpaan ennemmin tai myöhemmin Helsingissä. Pienemmällä todennäköisyydellä joku vetää turpaan niin, että vammautuu pysyvästi. Vieläkin pienemmällä joku puukottaa tai ampuu. Vieläkin pienemmällä tuollaiseen kuolee. Mutta ne jokainen tilastossa oleva tapaus on ihmisiä, jotka eivät ole odottaneet, että se tapahtuu just heille. Se bussikuski, jonka jengi potki invalidiksi loppuiäksi, on yksi tapaus tilastoissa. Se pappa, jonka nuoriso hakkasi vasaralla invalidiksi hississä, kun valitti ostarilla nuorison metelöinnistä, on yksi tapaus tilastoissa.

Olemalla jossain kaukana isoista kaupungeista todennäköisyys on paljon pienempi noihin. Jos on Hannu Hanhi, sillä ei ole väliä. Meille muille sillä on väliä.

Hyvin suurella todennäköisyydellä joku vetää turpaan? XD Voi herranjestas näitä käsityksiä Helsingistä. Ja ei, tilastosi ei tue sitä, että satunnainen tavallinen kaupunkilainen saa todennäköisesti turpaansa, voi apua…

Vierailija
33/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin suurella todennäköisyydellä joku vetää turpaan? XD Voi herranjestas näitä käsityksiä Helsingistä. Ja ei, tilastosi ei tue sitä, että satunnainen tavallinen kaupunkilainen saa todennäköisesti turpaansa, voi apua…

Tämän kirjoituksen isoin ongelma ei varsinaisesti ollut harhainen käsitys Helsingistä vaan täydellinen kyvyttömyys ymmärtää mitä tarkoittaa todennäköisyys. Jessus, maailmassa on virhe kun nämä pääsee pois peruskoulusta.

Vierailija
34/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin viime syksynä Helsingn keskustaan, sitä ennen olen asunut koko ikäni Hämeessä. Minusta täällä on joka paikassa aivan järjettömän meluisaa, viheralueita en löydä. Puhun silloin tällöin "Hesasta".

Ihan keskustassa ei taida olla mitään viheraluetta, mitä nyt kantakaupunkilaiset lenkkeilevät Kaivopuistossa. Keskuspuisto alkaa pian Olympiastadioinin takaa, Nordenskiöldinkadun pohjoispuolelta. Jo Ruskeasuon kohdalla on latu ja siitä 5km pohjoiseen Paloheinään, niin ladut ovat aivan kilpatasoa. Sieltä lähtee myös latuja pohjoisempaan, kuulemma jotain kautta pitkin pääsee aina Hämeeseen asti. Jos pyöräilet, niin samaa kautta pääset, Keskuspuistossa on sangen hyvä pyörä/kävelytieverkosto. Lauttasaaressa on myös vähäisiä viheralueita ja samoin Herttoniemestä itään päin. MOnin paikoin on ilmaiseksi jaossa Helsingin ulkoilualuekarttaa. Ladulla tavataan!

Vierailija
35/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinasin kerran käydä katsomassa, mitä siellä helsingissä on, mutta ei siellä ollut parkkipaikkoja, joten tuli hukkareissu. näkyi vain ruuhkaa ja pakokaasua

Vierailija
36/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä n. 30 vuotta. Kotoisin olen pk seudun pikkukaupungista enkä maalta. Helsinki ei ole minulle Hesa, se on Stadi. Kertaakaan en ole kohdannut itseeni kohdistuvaa rikosta, aina olen saanut rauhassa elää ja kulkea. Olen viihtynyt hyvin, alunperin muutin, kun lähdin yliopistoon opiskelemaan, mutta nykyisin en voisi asua muualla Suomessa. Helsingissä on erinomaiset palvelut. Stadi tarjoaa paljon laajemmat ja laadukkaammat palvelut mitä muu maa oli kyse sitten opinnoista tai terveydenhuollosta, palveluista tai viihdykkeestä. Monta kulkijaa on tullut kohdattua vuosien varrella, myös niitä muualta täällä olevia. Usein tapaa sellaisia etenkin Pohjois-Suomesta, jtoka eivät näe Helsingissä mitään hyvää. Baariin saatetaan tulla loskakelillä lapikkaissa ja aloittaa tutustuminen haukkumalla Helsinki ja helsinkiläiset. Sillä ei yleensä saa sen enempää ystäviä kuin naisiakaan. Mikään paikka ei ole sellainen, jossa viihtyy, jos jo lähtiessä päättää ettei halua siellä olla eikä sopeutua. 

Vierailija
37/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoin käsitys on se, että Helsinki olisi jotenkin iso kaupunki. 10 minuuttia keskustasta autolla ja olet jo ihan maalla, joka sekin on edelleen Helsinkiä.

Vierailija
38/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä he jotka muuttavat jostain Kainuun korvesta tänne Helsinkiin tekevät siitä ison numeron. On sitä ja tätä jota hehkutetaan sinne kotipuoleen ja dissataan samalla omaa synnyinseutua ja niitä jotka jäivät sinne. Pari vuotta jaksetaan kulkea kaikissa kissanristiäisissä ja dinnereillä ja sitten sitä elellään ihan samanlaista elämää lähiökuplassa kuin ne kainuulaisetkin.

En itse käy kissanristiäisissä mutta elän kyllä täällä tosi paljon aktiivisempaa elämää. Eron huomaa kun miettinyt jälkikäteen että ennen piti ihan normaalina ettei tee juuri mitään tai käy missään. Nyt tulee käytyä ihan eri tavalla kaikkialla. Siis voi olla pääkopasta kiinni mutta kyllä täällä on enemmän virikkeitä.

Vierailija
39/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisessa raamattuvyöhykkeellä asuvat sukulaiseni kuvittelevat, että Helsingissä saa helpommin töitä, kun muistaa mainita työnhaussa, että on kotoisin pohjoisesta. Pohjoisen ihmisiä pidetään sukulaisteni mukaan muka kovina työntekijänä helsinkiläisiin verrattuna. En ole ikinä kuullut tällaista väitettä kenenkään muun suusta.

Tainnut päteä väite 70-luvulla, kun naapurin Raipe muuttanut etelään röiukoksi?

t. toimistotyöläinen vuonna 2022

Nöin helsinkiläisenä en oikein jaa käsitystä että jostain tulevat olisivat erityisen kovia työntekijöitä. Olen miettinyt että ehkä maatilalla kasvaneet ovat kuitenkin oppineet pienestä pitäen tekemään töitä kotitilan eteen, mutta en tiedä onko se yleispätevä totuus. Yhden kapiäijän kuulin sanovan että talollisen pojat osaa ajaa armeijan vehkeitä, ja siinä voi kyllä olla perää, ainakin tutun maanvijleijäperheen pojat ja tytöt on kaikki pyöritelleet sujuvasti leikkuupuimureita ja peräkärryllisiä traktoireita ennenkuin me kaupunkilaiset mopoja.

Tässä yksi tyypillinen virhekuvitelma: kaikki Helsingin ulkopuolella asuvat ovat elävät maatiloilla tms.. :)

Pahoittelen jos viestini kuulosti siltä. sukulaiseni, joka itse asiassa on itse ns. paljasjalkainen stadilainen on mennyt maanviljelijän kanssa naimisiin. Heillä on neljä erittäin aikaansaapaa lasta, joista tosin yksikään ei ole jäänyt maatilan töihin. Olen kyllä käynyt ja jopa hetkittäin asunut pääkaupunkiseudun ulkopuolella ja tietenkin Suomen muissa kaupungeissa. Toin vain tällaisenkin stereotypian esiin että maatalon lapset on ahkeria.

Vierailija
40/57 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataan jälleen...

"Stadi" oli alunperin nimitys Helsingin kantakaupungille. Se on kartassa määritelty alue.

Kantakaupungin ulkopuolinen alue on "Hesaa".

Esimerkiksi Roihuvuoresta lähdetään Stadiin, kun mennään keskustaan.

Näin asia on ollut satoja vuosia. Nykyään tästä on tullut jokin ihmeellinen maalaiset-kaupunkilaiset vääntö, joka ei perustu faktoihin.

Stadi on Helsingin kantakaupunki. Muu on Hesaa. Näin sanoi jo Saarikoskikin aikanaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi