Miten saada korjattua välejä lapsensa kanssa.
Tytär on ihan parin viikon päästä 17. Itseä ahdistaa aivan käsittämättömästi. Emme pysty puhumaan edes ihan perusasioista. Miten koulu meni, miten kavereiden kanssa menee. Tytär salailee asioita joita ei hänen edes tarvitsisi. Juuri sain selville tyttären kaverin äidiltä että minun tyttäreni on seurustellut pojan kanssa kohta 2 vuotta eikä minulle ole kerrottu mitään, mutta sitten tyttären kaverin äiti tietää tästä ennen minua.
Kommentit (32)
Kukaan ei laita välejä poikki äitiin ilman omasta mielestään hyvää syytä.
Oletko pyytänyt anteeksi ylilyöntejäsi, ja oppinut toimimaan toisin?
Vierailija kirjoitti:
No en nyt ole ihan kunnolla anteeksi pyytänyt. Meillä on ollut tapana että ei vain puhuta niistä asioista ja siirrytään eteenpäin
Ap
Se on todella hankalaa vaikka kuinka yrittää itsekin myöntää lapselle olevansa keskeneräinen niin silti lapsi odottaa vanhemmalta täydellisyyttä.
Sitä olen joskus miettinyt että miten jollakin tavallisella ihmisellä ei ole oikein suhteita lapsiinsa? Että mistä kiikastaa?
Minä sain korjattua välit pyytämällä anteeksi ja väistymällä taka-alalle. Pyysi anteeksi, että puutuin silloin ja silloin hänen elämäänsä. Sen jälkeen lopeyin kaiken utelemisen, vaan puhuin vain kepeästi, tein pieniä palveluksia ilman mitään vastaodotuksia, ja odotin, että lapseni lähestyy minua.
Mitä jos aloittaisit vaikka pyytämällä anteeksi niitä ylilyöntejäsi? Ei välttämättä auta enää tässä vaiheessa, mutta kannattaa aina yrittää, jos kerran itsekin tiedät toimineesi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt ole ihan kunnolla anteeksi pyytänyt. Meillä on ollut tapana että ei vain puhuta niistä asioista ja siirrytään eteenpäin
Ap
Sitten vielä ihmettelet, miksei tyttö puhu sulle mitään, kun itse oot opettanu tämmösen tavan, että mitään asioita ei puhuta? Sitten räjähdellään ja raivotessa puhutaan tosi rumasti, eikä koskaan pyydetä sitä anteeksi. Eikä selvitetä mitään asioita loppuun. Ei ihme, että tyttö ei halua olla tekemisissä. Kuulostaa tosi toksiselta ilmapiiriltä.
Et mitenkään. Älä väkisin yritä. Nuorilla ja teineillä on oma elämä, eivät kerro kaikkea siinä iässä vanhemmille - irrottaudutaan vanhemmista, ei olla enää pikkulapsia. Yritä työstää ahdistuksesi pois, elä omaa elämää. Pääasia kai että hän on turvassa muuten ja voi hyvin. Miksi kaikki mahdollinen pitäisi kertoa vanhemmille. Miksi pitäisi olla luottamus jos sitä vain ei ole. Ei kukaan tiedä miksi luottamus meni, eikä se ole muiden ongelma, itse vanhemmat mokaavat. Ja joskus ei ole mokattu. Vanhempikaan ei kerro kaikkia asioitaan teinille, ehkä onneksi.
Juttele tyttösi kanssa. Kerro, että huolettaa teidän välit ja pelottaa, että yhteys katkeaa kun aikuistuu. Miettikää yhdessä miten edetä, kyse on teidän kahden väleistä, ei siitä mitä sinä haluat.
Kuuntele vaikka tekisi kipeätä. Vaikka olisit asioiden kulusta eri mieltä, on tyttösi näkemys hänelle totta. Älä väännä ja vänkää vaan pyydä anteeksi.
Meillä tytön kanssa oli aika hurjaa ja ajattelin, että tästä ei selvitä. Pyysin anteeksi ylilyöntejä ja otin vastaan tytön mielipahaa, vaikka välillä teki tiukkaa. Nyt ollaan läheisissä väleissä ja tytär itsekin näkee asioita laajemmalta perspektiiviltä.
homo poika