vanhojen luokkakuvien julkaiseminen fb:ssa?
Onko vanhojen luokkakuvien julkaiseminen Facebookissa laillista, mikäli kuvassa olevien lupaa julkaisemiseen ei ole? Meinaan, onko mulla perusteita pyytää entistä luokkakaveria poistamaan luokkakuvaa, jonka en todellakaan haluaisi olevan siellä kaikkien nähtävissä...
Kommentit (21)
Ne suuttaa kuvasta sun naaman ja kirjoittaa ettei tämä pölvästi ei antanut julkaista kuvaansa sekä laitetaan sitten linkki kieltäjän facesivulle.
Mutta kuinkas estät. Et edes tiedä ketä ne kaikki 20-30 ihmistä on nykyään nimeltään.
Tosin ei se sun nimi myös näy kuvassa ellei joku niin tarkkaan julkaise. Kannatti miettiä 20v sitten suostutko luokkakuvaan. Kärsi nyt siitä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:31"]Ne suuttaa kuvasta sun naaman ja kirjoittaa ettei tämä pölvästi ei antanut julkaista kuvaansa sekä laitetaan sitten linkki kieltäjän facesivulle.
[/quote]
Entä jos vain ilmiantaa kuvan?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:31"]
Mutta kuinkas estät. Et edes tiedä ketä ne kaikki 20-30 ihmistä on nykyään nimeltään. Tosin ei se sun nimi myös näy kuvassa ellei joku niin tarkkaan julkaise. Kannatti miettiä 20v sitten suostutko luokkakuvaan. Kärsi nyt siitä.
[/quote]Peruskoulussa ei ollut mahdollista kieltäytyä luokkakuvasta.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:31"]Mutta kuinkas estät. Et edes tiedä ketä ne kaikki 20-30 ihmistä on nykyään nimeltään.
Tosin ei se sun nimi myös näy kuvassa ellei joku niin tarkkaan julkaise. Kannatti miettiä 20v sitten suostutko luokkakuvaan. Kärsi nyt siitä.
[/quote]
Eipä tullut silloin 20 vuotta sitten mietittyä siltä kantilta, että tulen näyttämään kuvassa todella kamalalta ja että joku pölvästi jakaa kuvan 20 vuoden päästä luvatta facebookissa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:28"]
Ei saisi julkaista ilman lupaasi
[/quote]
hohhoijaa, saa julkaista, jos siis kyseessä ei ole sinusta yksin otettu kuva, siis se koulukuva jossa istut yksinäsi.. ottakaa nyt ihmiset selvää kuvien julkaisemista koskevista laista jos kuvien julkaiseminen ahdistaa. tiedätte sitten missä kannattaa liikkua ja millä kokoonpanolla. terveisin lehtikuvaaja.
ei ole ok, itsekästä laittaa luokkakuvia faceen. vähä-älyistä touhua. muiden kunnioittaminen ei ole enää arvo. minä minä, minun kuvani, minun elämäni, kotini, matkani, sisustukseni, autoni...
Itse asiassa taitaa olla niin, että kyseisen kuvan tekijänoikeudet omistaa sen ottanut valokuvaaja/valokuvaamo, joten myöskään ilman heidän lupaansa ei saisi julkaista. Tai niin meille ainakin sanottiin luokkakuvista kymmenen vuotta sitten, kun vielä niitä minustakin otettiin.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:42"]ei ole ok, itsekästä laittaa luokkakuvia faceen. vähä-älyistä touhua. muiden kunnioittaminen ei ole enää arvo. minä minä, minun kuvani, minun elämäni, kotini, matkani, sisustukseni, autoni...
[/quote]
No ei sitten vai yhtään itsekästä kieltää kuvan julkaisemista yhden ihmisen takija kun muut kuitenkin haluisi nauraa ja muistella ja yhden ihmisen takija pilataan sekin ilo niinkö?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:49"]Itse asiassa taitaa olla niin, että kyseisen kuvan tekijänoikeudet omistaa sen ottanut valokuvaaja/valokuvaamo, joten myöskään ilman heidän lupaansa ei saisi julkaista. Tai niin meille ainakin sanottiin luokkakuvista kymmenen vuotta sitten, kun vielä niitä minustakin otettiin.
[/quote]
Hyvä pointti!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 23:42"]ei ole ok, itsekästä laittaa luokkakuvia faceen. vähä-älyistä touhua. muiden kunnioittaminen ei ole enää arvo. minä minä, minun kuvani, minun elämäni, kotini, matkani, sisustukseni, autoni...
[/quote]
No ei sitten vai yhtään itsekästä kieltää kuvan julkaisemista yhden ihmisen takija kun muut kuitenkin haluisi nauraa ja muistella ja yhden ihmisen takija pilataan sekin ilo niinkö?
[/quote]
Niinpä. Sama juttu kutosella, kun koko pikkuinen kyläkoulu opettajaa myöten olisi halunnut kiusata yhtä oppilasta ja nauraa sille, mutta sitten rehtori puuttui asiaan ja sekin ilo pilattiin. Siis yhden ihmisen takia jouduttiin lopettamaan tuollainen kollektiivinen ilonpito! Ajatella!
Lehdet julkaisee jatkuvasti politikkjen yms luokkakuvia. En ymmärrä mitä loukkaavaa tai häiritsevää siinä on. Ihmiset on nykyään ihan hulluja! Hirveä halaa jonkun kuvan julkaisusta ja samalla levittävät itsestään tietoja somessa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 00:05"]Lehdet julkaisee jatkuvasti politikkjen yms luokkakuvia. En ymmärrä mitä loukkaavaa tai häiritsevää siinä on. Ihmiset on nykyään ihan hulluja! Hirveä halaa jonkun kuvan julkaisusta ja samalla levittävät itsestään tietoja somessa.
[/quote]
Ero on siinä, että itse voi päättää, mitä itsestään julkaisee, mutta kun toinen julkaisee jotakin sinusta ilman lupaa, et voi siihen julkaisuun vaikuttaa.
Tuskin luokkakuva on kovin kuumottava tai loukkaava tai halventava....
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 00:11"]Tuskin luokkakuva on kovin kuumottava tai loukkaava tai halventava....
[/quote]
Sori, mutta kyllä voi olla. Esim minun ilmettäni on kommentoitu ivallisesti ja naureskeltu, kukapa muukaan kuin kiusaajani. Oon ainakin loukkaantunut ja pahoittanut mieleni ja haluaisin kuvan pois netistä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 00:05"]Lehdet julkaisee jatkuvasti politikkjen yms luokkakuvia. En ymmärrä mitä loukkaavaa tai häiritsevää siinä on. Ihmiset on nykyään ihan hulluja! Hirveä halaa jonkun kuvan julkaisusta ja samalla levittävät itsestään tietoja somessa.
[/quote]
Journalistisista syistä kuvan julkaiseminen voi olla sallitumpaa, kuin se, että yksityishenkilö julkaisee.
En hyväksy, mutta eipä sitä multa olla kysytty, kuten ei myöskään kun hääkuviani on julkaistu siellä. Ja vaikka tästä kuultuani kielsin julkaisemisen, niin siellä ne kai vieläkin ovat.
Olin tulossa sanomaan samaa kuin #11, eli todellisuudessa kukaan kuvan henkilö ei saa sitä kuvaa julkaista. Kuvaaja/kuvaamo varmaan on sen verran fiksumpi että jos joku tällainen järjenjättiläinen älyäisi mennä pyytämään lupaa julkaisemiseen, niin sitä ei heruisi.
Ajatelkaa nyt sellaista tapausta jossa esim. jonkun kuolleen luokkakuva julkaistaan facessa. Haluatteko ihan tosissanne omaisten paskamyrskyä niskaan moisesta ilosta?
Ei saisi julkaista ilman lupaasi