Naisen kroppa kestää raskauden ja synnytyksen parhaiten 20-25-vuotiaana??
Ei voi pitää paikkaansa. 20-vuotiaan lantio on vielä murrosikäisen tytön lantio. Eli kehittymätön.
Kommentit (5)
Minulla ei ole kokemusta muustakaan, sain tähän mennessä ainoan lapseni ollessa 23-vuotias (täyttämässä 24 samana vuonna). En lihonut juurikaan (painoa tuli reilu 8kg), ei ollut yhtäkään raskausvaivaa ja synnytys oli toki kivulias, mutta nopea ja helppo. Palauduin entisiin mittoihini viikossa tekemättä mitään, imetin tosin vuoden.
Ja lantioni ulkomitta on 78 senttiä eli juurikin tosi kapea ja teinityttömäinen mutta ihan normaalisti synnytin alakautta reilu kolmikiloisen.
Sanoisin siis, että ainakin minun kohdallani meni hyvin tuossa iässä, mutta mistäpä tiedän olisiko mennyt kymmenen vuotta myöhemminkin :)
Itse olen kuullut, että "paras ikä synnyttämiseen" olisi jo seitsemästätoista ikävuodesta lähtien. Naisen kroppa ei kroppa ei kehity enää sen jälkeen juuri ollenkaan biologisesti, ellei puhuta aivojen kehittymisestä, jota jatkuu noin 25-vuotiaaksi. Tietenkään tyttö ei ole välttämättä henkisesti parhaassa iässä lapsen saamiseen, mutta kroppa on silloin jo valmiina. Siitä eteenpäin kehon uusiutumiskyky heikkenee yms. Mainitsemasi lantion näennäinen leveneminen johtuu varmaankin rasvan kertymisestä, itse luu ei kasva kasvupyrähdyksen jälkeen merkittävästi mihinkään.
Keho palautuu paremmin tuona aikana. Ja miten niin lantio kehittymätön :D Sehän alkaa kehittymään nimenomaan murrosikäisenä, eli n.13-vuotiaana, ei se mikään kehittymätön ole.
Taitaa ikis taas vähän kiusoitella näin jussin kunniaksi.